به گزارش ایرنا اگرچه این تاخیر به یک روز هم دوام نیاورد اما صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر با دیدگاه های متفاوت بر سر انتصاب ها همراه شد.
هر چند در ماراتن اظهارنظرهای صریح و متفاوت اعضای شورای اسلامی شهر همدان بر سر انتصابات جدید، برخی اعضا خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه «این را بنویسید یا ننویسید» راه انداختند! اما شفاف سازی از جریانی که هر از گاهی با حاشیه در مدیریت شهری همراه می شود، دیدگاه ها پیرامون واژه حساس «انتصابات جدید»، رسالتی است که به آن پرداختیم.
در نشست امروز اغلب اعضای شورای اسلامی شهر به طرح دیدگاه های متفاوت نسبت به انتصابات پرداختند و شایسته سالاری را مورد تاکید قرار دادند.

* تغییر معاون شهرسازی شهرداری سوژه داغ صحن شورا
خبر تغییر مجید یوسفی نوید معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان سوژه داغ صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان بود.
شهردار همدان در پاسخ به این تغییر گفت: یوسفی نوید چهار سال در راس این معاونت حضور داشته اما از نظر ما عملکرد وی در حوزه شهرسازی خوب نبود؛ هر چند در تکریم ارباب رجوع در صدور پروانه مطلوب عمل کرده است.
عباس صوفی افزود: به هر حال انتظار ما از این معاونت پیگیری طرح های اجرایی حوزه شهرسازی است و یوسفی نوید در این راستا خوب عمل نکرده و نمونه آن زمین ماندن ضوابط طرح جداره سازی و ورودی های شهر همدان است.
وی در واکنش به نحوه جابجایی ها از سوی برخی اعضای شورای شهر همدان گفت: بارها گفته اید چرا شهرداری جابجایی نمی کند و مدیران ثابت هستند و اکنون که اقدام می کنیم با چراها در جابجایی ها مواجه می شویم.
صوفی افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان فقط صدور پروانه نیست و مهمترین وظیفه پیگیری امور شهرسازی است.

* با نقشه اجرایی پیش می رویم
شهردار همدان در ادامه گفت: از معاون شهرسازی انتظار داشتیم که جلوتر از برنامه باشد اما فقط در ارتباط و صدور پروانه خوب عمل کرد.
صوفی تاکید کرد: مجموعه شهرداری همدان باید با نقشه اجرایی پیش برود و در ترسیم این نقشه هرگز نمی توانیم شاهد کند بودن پیگیری ها باشیم.
وی اضافه کرد: از معاونت شهرسازی نیز نقشه اجرایی در شهر را خواسته و طراحی پارک ها، جداره سازی ها و ورودی ها باید مدنظر قرار گرفته شود.
صوفی با طرح این سوال که چرا باید برای طراحی خیابان و جداره سازی ها مشاوره بگیریم، گفت: بنابراین فلسفه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری چیست.
وی با دفاع از عملکرد امیر فتحیان نسب مدیر منطقه یک شهرداری همدان گفت: نامبرده 10 سال در حوزه شهرسازی تجربه کسب کرده و نیروی خوب، متعهد و کارشناس است.

* فرصت آزمون و خطا نداریم
رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز با انتقاد از تغییر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان گفت: یوسفی نوید عملکرد خوبی داشته و پنج سال در این معاونت کار کرده است.
وی با موضع گیری نسبت به جانشینی فتحیان نسب به جای یوسفی نوید گفت: فتحیان نسب تخصص شهرسازی ندارد اما به لحاظ تخصص، در معاونت فنی بیشتر می تواند موفق باشد ضمن اینکه خود او نیز تمایل دارد.
عسگریان با تاکید بر اینکه در خصوص جابجایی ها مشورت می دهیم، گفت: اکنون زمان آزمون و خطا نیست و نمی توانیم با گذشت نزدیک به 2 سال، مدت باقی مانده از دوره شورای پنجم را این چنین پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه انتصاب ها حق قانونی شهردار است، گفت: شهردار درست است که اختیارات دارد اما فرآیند آن به شورا بازخواهد گشت و 2 سال دیگر مردم این عملکرد را ارزیابی می کنند.
عسگریان افزود: هر اندازه که شهردار کارآمد و قوی داشته باشیم اما عملکرد زیرمجموعه وی خروجی مثبت نداشته باشد، با چالش مواجه می شویم.

* عملکرد فتحیان در منطقه یک خوب بود
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز در این نشست گفت: عملکرد فتحیان نسب در مدیریت منطقه یک شهرداری، بسیار خوب است.
نرگس نوراله زاده افزود: این مدیر شهرداری به نحو احسن وظیفه خود را انجام داده است و از عملکرد او راضی هستم.
وی پیرامون تغییرات در شهرداری همدان گفت: از شهردار می خواهم با اطمینان مسئولیت به افرادی بدهد که به نسبت مدیران قبلی قویتر عمل کنند و در امور مدیریت شهری به شما کمک کنند.
نوراله زاده افزود: بکارگیری مدیران جدید باید با دانش مرتبط همراه باشد تا بتوانند شهردار را در مدیریت شهری کمک کنند.

* مدیران شهرداری پاشنه کشیده پیگیر امور باشند
شهردار همدان با تاکید بر اینکه یوسفی نوید در جایگاهی دیگر در مدیریت شهرداری بکار گرفته می شود، گفت: مدیران شهرداری باید پاشنه کشیده پیگیر امور باشند.
صوفی افزود: با مکاتبه در رسیدگی به امور شهرداری کاری از پیش نمی بریم بلکه نیاز است مدیران با دوندگی لازم پیگیر طرح ها و برنامه ها باشند.
وی انتقاد شورای اسلامی شهر همدان از انجام نشدن جداره سازی میدان امام خمینی(ره) را بی ارتباط به دستگاه های اجرایی خارج از شهرداری دانست و گفت: معاونت شهرسازی شهرداری در پیگیری ها خوب عمل نکرده و کوتاهی داشته است.
شهردار همدان با تاکید بر اینکه نمی توانم پیگیری همه امور را شخصا انجام دهم گفت: کم کاری در هر حوزه مدیریت شهرداری پذیرفتنی نیست.

* تاکید بر بکارگیری افراد متخصص با محوریت شایسته سالاری
اعضای شورای اسلامی شهر همدان نسبت به بکارگیری افراد متخصص و با محوریت شایسته سالاری در بدنه مدیریت شهری تاکید کردند.
رییس شورای شهر همدان، جابجایی ها را نیازمند مشورت دانست و گفت: مشورت ها می تواند با نظر تخصصی و فنی برای انتخاب فرد شایسته همراه شود.
کامران گردان افزود: تغییراتی که قرار است شهردار در مدیریت شهری اعمال کند، در حد لیست به اینجانب ارایه شده و هیچ نظری اعمال نکردم.
وی با اشاره به اینکه از بدو شروع به کار، شهردار قول تغییرات کلی در معاونت ها و مدیران داد، گفت: به هر حال این پروسه به طور انجامید و بلاتکلیفی ایجاد کرد که البته پرونده ها نیز مزید بر علت شد.
گردان گفت: امیدواریم تغییرات جدید موثر باشد و در مدیریت شهری علاوه بر تحرک بیشتر، پاسخگویی بهتری به مردم طی سال جاری داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه در انتصاب ها هیچ دخالتی نداشته و نداریم، گفت: همراهی لازم را خواهیم داشت و امیدواریم بازخورد مثبتی برای شورا و شهرداری داشته باشد.
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، جابجایی مدیران را حق و اختیار قانونی شهردار دانست و گفت: انتظار ما سپردن مسئولیت به افراد متخصص و کاردان است.
جواد گیاه شناس اضافه کرد: در حوزه شهرداری جوانان مستعد و نخبه ای داریم که تخصص لازم را دارند و باید از توان مدیریتی آنها استفاده شود.
وی اضافه کرد: مدیران برخی حوزه های شهرداری نسبت به تخصص انتخاب نشده اند و نیاز به بازنگری است.
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز از شهردار خواست اجازه ندهد از بیرون مشاوره های اشتباه به او بدهند.
حمید بادامی نجات افزود: شورای شهر در 15 ماه از فعالیت شهردار، هیچ گاه بر عملکرد مدیری یا حوزه ای در شهرداری واکنش نشان نداده مگر اینکه عملکرد آن بخش مطلوب نباشد.
وی همچنین از مسکوت ماندن طرح های منطقه سه شهرداری همدان انتقاد کرد و خواستار روشن شدن تکلیف مدیریت این منطقه شد.
رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با تاکید بر لزوم شایسته سالاری در انتصاب مدیران شهرداری گفت: در 15 ماه از روی کار آمدن صوفی به عنوان شهردار، هیچ توصیه و نظری پیرامون جابجایی ها نداشتم.
حسین قراباغی افزود: اما این گلایه را دارم که چرا شهردار در مشورت ها پیرامون انتصاب ها، شورا را تقسیم به درجه یک و دو کرده است.
وی اضافه کرد: به هر حال همدان شهر بزرگی نیست و خبرها از گوشه و کنار می رسد.
قراباغی بیان کرد: اگر قرار بر تخصصی بودن انتصاب ها است باید از همه اعضا مشورت گرفته شود.
وی ملاک بر انتصاب ها را شایسته سالاری دانست و گفت: ما از مجموعه شهرداری کار می خواهیم و جابجایی ها باید با روی کار آمدن مدیرانی باشد که با تلاش و برنامه ریزی بهتر، تغییرات تحول گرا نزد اعضای شورا و نیز مردم احساس شود.

* پاسخ شهردار به اعضای شورا
شهردار همدان پس از شنیدن اظهارنظرهای تکمیلی اعضای شورای اسلامی شهر همدان، پاسخ آنها را داد.
صوفی افزود: امسال برای شهرداری بودجه ای را مصوب کرده اید و حالا با توجه به مسیر و هدفی که ترسیم کرده ایم، این اختیار را دارید که در اجرای طرح ها، علکرد ما را به خوبی رصد کنید.
وی با اشاره به اینکه سال قبل بالای 80 درصد طرح ها حالت عملیاتی داشته و به خوبی انجام شده است، گفت: این در شرایطی است که با تورم و اوضاع نامطلوب اقتصادی مواجه شدیم.
شهردار همدان بیان کرد: اینکه عنوان می شود برخی افراد در انتصاب ها اعمال نفوذ دارند، قابل قبول نیست بلکه در تغییرات نمی توانم نظر همگان را داشته باشم و باید تصمیم قاطع بگیرم.
صوفی با تاکید بر اینکه در جابجایی ها حداکثر از توانمندی ظرفیت های داخلی استفاده می کنیم، گفت: براساس ممنوعیت وزارت کشور حتی مجوز جذب یک نیرو هم نداریم و مجبوریم از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم هر چند که در شهرداری طی این سال ها به خوبی کادرسازی نشده و این روند به درد تبدیل شده است.
شهردار همدان هرگونه جابجایی را در قالب بدنه کارشناسی دانست و گفت: از افراد جوان و کارآمد استفاده می کنیم و در انتخاب فتحیان نسب نیز ممکن است کارهایش به مذاق برخی خوش نیامده باشد اما نیروی باتجربه، سالم و جوان شهرداری است که باید از ظرفیت او استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: یوسفی نوید را هم بایگانی نکرده ایم و جای دیگر استفاده می شود اما همچنان در انتصاب ها می توانیم تجدید نظر کنیم.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.