شهلا نوری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برنامه مراقبت از نوزادان پر خطر در منزل برای 2 گروه نوزادان نارس و نوزادان دارای وزن زیر 1500 گرم اجرایی می شود.
وی اضافه کرد: این طیف از نوزدان هنگام تولد در بخش ویژه بیمارستان بستری می شوند چراکه نیازمند مراقبت کافی از نظر جسمی و تکاملی هستند.
کارشناسان برنامه کودکان معاونت بهداشتی استان همدان نیز در تکمیل این مصاحبه، اظهار داشت: رابطان بهداشتی با والدین این کودکان مذاکره کرده و خدماتی را که می توان در منزل به آنها ارائه کرد را تشریح می کنند.
زهرا مرادی پورقوام ادامه داد: پس از کسب رضایت والدین، فرمی تکمیل شده و این لیست در اختیار بخش خصوصی برای ارائه خدمات در منزل قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: این تیم 24 تا 48 ساعت پس از دریافت فرم رضایت، با والدین نوزاد برای حضور در منزل و ارائه برنامه مراقبتی هماهنگ می کند.
کارشناسان برنامه کودکان معاونت بهداشتی استان همدان افزود: بیشترین میزان مرگ و میر کودکان در 28 روز اول تولد اتفاق می افتد که سه چهارم از مرگ های نوزادی در هفته اول تولد است.
مرادی پورقوام اضافه کرد: اجرای طرح برنامه مراقبت در منزل از نوزادان پرخطر موجب کاهش مرگ و میر نوزدان می شود.
وی توضیح داد: بسیاری از مادران درباره نحوه نگهداری و مراقبت نوزدان نارس اطلاعاتی ندارند بنابراین در طرح مراقبت در منزل، پرستار با حضور در منزل مادر، نحوه مراقبت را به او آموزش می دهد.
کارشناسان برنامه کودکان معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد: همچنین پرستاران با حضور در منزل نحوه انجام برخی امور همچون استحمام کودک و دیگر مسائل را آموزش می دهند تا کمترین خطر و آسیبی نوزاد را تهدید نکند.
مرادی پورقوام اظهار داشت: علت 90 درصد از موارد مرگ و میر نوزادان ناهنجاری‌ها، آسیفکسی (نرسیدن اکسیژن به مغز)، سندرم دیسترس تنفسی، نارسی و عفونت است که پیش بینی می شود دو سوم این مرگ ها با اجرای مداخلات موثر قابل پیشگیری است.
وی راهکارهای ملی و جهانی موثر در بهبود سلامت مادر و نوزاد را انجام مراقبت های قبل و حین بارداری با بهره گیری از توان و مهارت پرستاران زبده و انجام مراقبت‌های موثر پس از زایمان و دوره نوزادی دانست.
کارشناسان برنامه کودکان معاونت بهداشتی استان همدان گفت: در این راستا با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده تا آنها از پرستاران با مهارت و توانایی مراقبت‌های ویژه نوزادان یا «ان.آی.سی.یو» آشنایی کامل داشته باشند.
مرادی پورقوام افزود: پس از جذب این پرستاران توسط بخش خصوصی این افراد باید توسط فوق تخصص نوزدان تایید سپس مشغول به کار شوند.
وی ادامه داد: هم اینک هزینه مراقبت در منزل از نوزدان توسط علوم پزشکی تامین می شود تا بتوان این طرح را عملی و نهادینه کرد.
برنامه مراقبت در منزل از نوزادان پرخطر هم اینک در استان های اصفهان، تبریز و گیلان به صورت آزمونه در حال اجرا است.
طبق آخرین آمار ارائه شده، میزان مرگ نوزدان در استان همدان از هر یک هزار تولید 7.2 است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.