پیمان ترکمانه روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگار ایرنا از این اردوگاه در گفت و گو اختصاصی با این خبرگزاری، افزود: در برنامه ریزی های صورت گرفته نزدیک به 2 میلیارد و 480 میلیون ریال اعتبار به منظور بازسازی و بهسازی باغ و همچنین نوسازی درختان آن در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: با ارسال درخواست به رییس کمیته امداد کشور حدود 860 میلیون ریال اعتبار دیگر برای بهسازی این باغ تخصیص یافته است.
ترکمانه اضافه کرد: در مجموع تاکنون بیش از پنج میلیارد ریال به منظور احیاء باغ و سامانه آبیاری اردوگاه فجر کمیته امداد امام خمینی (ره) هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه این باغ در مجموع هشت هکتار مساحت دارد، تاکید کرد: هر سال درآمد حاصل از فروش میوه درختان این باغ، علاوه بر تامین هزینه های نگهداری باغ، در حوزه کمک به محرومان و افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تخصیص می یابد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر قطع 140 اصله درخت این اردوگاه، عنوان کرد: به جز ریشه کن کردن پاجوش ها، هرس و از بین بردن گیاهان هرز، هیچ گونه درخت سالمی در این اردوگاه قطع نشده است.
وی تاکید کرد: تمام درختان کهن و درختان گردوی با قدمت بیش از 100 سال این مجموعه در جای خود باقی مانده است و مدیریت مجموعه به دنبال حفظ و احیای این مجموعه است.
ترکمانه اظهار داشت: عده ای با دوری از انصاف، جو سازی، شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب به دنبال تامین منافع شخصی خود هستند.
وی تاکید کرد: تمامی 2 هزار و 500 درخت کاشته شده شناسنامه دار هستند و در آینده هیچ کس نمی تواند با از بین بردن و قطع درختان در این باغ، ساختمان بسازد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان با اشاره به اصلاح سامانه آبیاری این باغ افزود: با به کارگیری سامانه آبیاری زیر زمینی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و کاهش زمان آبیاری، هزینه های آبیاری و نیروی انسانی این مجموعه نیز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه ماشین آلات کشاورزی به منظور اصلاح سامانه آبیاری در این باغ مستقر هستند، ادامه داد: در سامانه جدید آبیاری این باغ، با لوله کشی از زیر زمین، آب به ریشه خود درخت می رسد و گیاهان هرز نمی توانند از این آب تغذیه کنند.
ترکمانه افزود: باغ اردوگاه فجر بیش از 100 سال قدمت دارد و دست کم در 40 سال گذشته درخت میوه جدیدی به آن اضافه نشده بود.
وی بیان کرد: یک هزار و 500 درخت گردو اصلاح نژاد شده، دیر گل ده با بار خوشه ای و یک هزار درخت هلو به درختان این باغ اضافه شده است که این اقدام در تاریخچه این باغ بی سابقه است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان گفت: 28 کیلومتر لوله گذاری به منظور آبیاری مکانیزه این مجموعه استفاده شده است و این نشان از عزم مدیریت مجموعه کمیته امداد استان برای حفظ گیاهان است.
به گزارش ایرنا، اردوگاه فجر همدان یکی از 10 اردوگاه برتر کشور، متعلق به کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در منطقه اعتمادیه این شهر واقع شده است که هر سال در فصل تابستان با ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی، تربیتی و آموزشی اوقات فراغت دانش آموزان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم می کند.
این باغ با 2 کلبه چوبی تاریخی، بیش از 100 سال قدمت دارد و پس از انقلاب به کمیته امداد امام خمینی (ره) استان واگذار شده است.
در روزهای اخیر برخی خبرگزاری ها و رسانه های محلی که به پوشش خبری جلسه اعضای شورای شهر همدان که در بخشی از آن به موضوع رسیدگی به شایعه قطع درختان باغ فجر همدان می پرداخت، اقدام کرده بودند، بدون آنکه موضوع به تایید اعضای این شورا و نهادهای متولی امر برسد، از قطع درختان این منطقه خبر دادند؛ موضوعی که به جنجال رسانه ای تبدیل شده بود.
9904/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.