آرزو کاوه ئی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاههایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می رسانند.
وی اضافه کرد: روزه داری در بیشتر بیماریهایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند،- بسیار مفید است.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است چراکه میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کرده و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می شود.
کاوه ئی ادامه داد: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
وی درباره تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار گفت: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات ضروری است.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با رعایت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن، تامین می شود.
کاوه ئی توصیه کرد: افراد روزه دار همانند روزهای عادی سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است.
وی تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان صرف غذا در دفعات کمتر از جمله 2 بار در روز هم اشکالی ندارد هر چند این موضوع به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.
کاوه ئی اضافه کرد: می توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد کــه البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.
وی بیان کرد: هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر، میوه ها و سبزیها و نان و غلات مانند برنج و نان توصیه می شود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، خوردن نان و پنیر به همراه سبزی را یکی از عادات خوب غذایی در این ماه دانست.
کاوه ئی ادامه داد: نکته مهم در این باره شستشو کامل و ضد عفونی کردن سبزی مصرفی است که در ماه رمضان باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن مصرف شیر گرم، فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است همچنین استفاده از مواد غذایی آبکی همچون سوپ، آش، حلیم بــدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: علاوه بر آن استفاده از سبزیها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
کاوه ئی توصیه کرد: در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصرف شود چراکه سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.
وی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود افزود: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: بنابراین مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.
کاوه ئی بیان کرد: بهتر است انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است در وعده افطار یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.
وی ادامه داد: روزه داران از کربوهیدرات های پیچیده همچون غلات از جمله گندم، جو و حبوبات مثل عدس، لوبیا، نان های سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی ها، حبوبات، غلات، میوه های با پوست، میوه های خشک در وعد های غذایی به ویژه سحری بیشتر استفاده کنند.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: این غذاها باعث می شوند احساس گرسنگی کمتری کنید چون به آهستگی هضم می شوند.
کاوه ئی توصیه کرد: برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

** اجتناب از خوردن برخی غذاها در افطار و سحر
وی گفت: یکی از عادات غلط غذایی روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد و نوشابه استفاده می کنند.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: روزه داران افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کنند؛ پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از زیاده روی در خوردن به هنگام افطار ممانعت می کند.
کاوه ئی ادامه داد: علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان برای تنظیم قند خون بسیار مفید است بنابراین توصیه می شود در وعده افطار سه تا پنج عدد خرما مصرف شود.
وی تاکید کرد: باید از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود و به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و بدون مواد مغذی هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین همچون خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: زیاده روی در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد.
کاوه ئی اضافه کرد: نوشیدن بیش از حد آب به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.
وی گفت: بعد از صرف سحری نیز بسیاری از روزه داران از بیم تشنگی در طول روز، به مقدار فراوان آب می نوشند که کار درستی نیست.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: در وعده های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر پرهیز شود.
کاوه ئی اضافه کرد: از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود.
وی توصیه کرد: روزه داران از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند چراکه این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می شوند که به هنگام سحر به دلیل پر بودن معده میل به غذا کاهش یابد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.