سرهنگ هادی قزوینه روز شنبه در نشست اعضای شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر افزود: یک نوبت فرمانداری اسدآباد هزینه درمان معتادان متجاهر توسط دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد را تقبل کرد اما با توجه به اینکه فرایند ارجاع معتادان به دانشگاه علوم پزشکی مستمر بوده و نمی توان هزینه ای در این زمینه پرداخت کرد باید این مشکل را رفع کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره گفت: دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد مستقل بوده و زیر نظر استان نیست.
ابراهیم جلیلی یکی از علت های بروز این مشکل را نبود رییس دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد به عنوان عضو جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر دانست.
وی از رتبه بندی مطب ها و مراکز «ام.ام.تی» خبرداد و اظهار داشت: مراکز با کارکرد بالا تشویق شده و تا 20 درصد سهمیه پذیرش معتاد افزایش می یابد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: کارشناسان این دانشگاه با مسئولان برخی از مراکز ام.ام.تی به علت حضور نداشتن مسئول فنی، نگهداری نامطلوب داروها و بروز برخی از تخلف ها برخورد کردند.
جلیلی ادامه داد: مراکز متخلف ابتدا تذکر شفاهی و کتبی دریافت کرده سپس در صورت تکرار تخلف سه ماه و در ادامه 6 ماه تعلیق می شوند و در نهایت تداوم تخلف موجب ابطال پروانه فعالیت می شود.
وی گفت: 146 مرکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر استان همدان فعال است که با توجه به تناسب این تعداد مرز با جمعیت استان نیازی به دایر کردن مرکز جدیدی نیست.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: نظارت بر روند فعالیت مراکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر به طور متناوب و 2 تا سه نوبت در سال صورت می گیرد.
جلیلی ادامه داد: اطلاعات معتادان از نظر جنسیت، سن و دیگر مشخصات احصا شده و معاونت پژوهشی از این اطلاعات برای انجام مطالعات و کارهای پژوهشی استفاده می کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان نیز گفت: آموزش رایگان بهبود یافتگان و افراد تحت تکفل به مسایل فنی و مهارتی، همواره در دستور کار این شورا است.
سید رسول حسینی افزود: به منظور بهره گیری از ظرفیت سمن ها برای اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر با مسئولان سازمان های مردم نهاد رایزنی صورت گرفته است.
وی از فعال شدن 60 سمن در این زمینه خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور سطح بندی سازمان های مردم نهاد در این استان صورت می گیرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان تدوین راهکار اجرایی مقابله با کشت شاهدانه و خشخاش توسط کمیته مقابله با عرضه، ایجاد اشتغال توسط کمیته مشارکت ها ، آموزش فنی و حرفه ای به بهبود یافتگان را از دیگر برنامه های در حال اجرا عنوان کرد.
حسینی خواستار ارسال برنامه های سالروز مبارزه با مواد مخدر پیش از پنجم تیرماه شد و اظهار داشت: استان همدان طبق آخرین طرح شیوع شناسی صورت گرفته رتبه 21 اعتیاد را در کشور دارد.
وی نسبت به شیوع ماده توهم زا «سالویا» هشدار داد و گفت: سالویا نام دیگر «مریم گلی» است و از گروه گیاه «نعناعیان» است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان ادامه داد: در کشور این ماده توهم زا در حال گسترش است اما در استان شاهد کشت آن نبوده ایم.
حسینی گفت: شورای هماهنگی مارزه با مواد مخدر استان همدان سال 96 در بین 33 شورا رتبه 30 را کسب کرده بود که این رتبه در سال گذشته به 10 رسید.
مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز گفت: پیش از فرا رسیدن نوروز 98 طبق برنامه ریزی های صورت گرفته جمع آوری و ساماندهی 115 معتاد متجاهر ابلاغ شد.
حمیدرضا الوند افزود: بهزیستی این استان حدود 3.5 برابر عدد ابلاغی یعنی حدود 400 معتاد متجاهر را در مرکز موضوع ماده 16 ساماندهی کرد.
وی اظهار داشت: ظرفیت مرکز ماده 16 حدود 100 تن است اما با افزایش ظرفیت می توان تا 180 تن را نیز پذیرش کرد.
مدیرکل بهزستی همدان بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت اسمی این مرکز 100 معتاد است، اعتبار آن نیز به تناسب 100 تن اختصاص می یابد در حالیکه ظرفیت آن تا 2 برابر افزایش یافته است.
الوند ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی مرکز ماده 16 توسط سپاه در شهرستان نهاوند بتوان بخشی از معتادان را به این مرکز منتقل و جابجا کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان نیز اظهار داشت: آسیب های اجتماعی را باید با نگاه اجتماعی درمان کرد در غیراین صورت نمی توان نتیجه ای گرفت.
حجت الاسلام علی دشتکی افزود: یکی از مساجد شهر همدان در 6 ماه نسبت به تهیه هزینه درمان 300 معتاد و اعزام آنها به مراکز ماده 15 اقدام کرده است.
وی اضافه کرد: خیران همچنین هزینه خانواده این افراد را پرداخت کردند و پس از بازگشت معتاد بهبود یافته تا زمان کسب فرصت شغلی هزینه زندگی او را متقبل شدند.
وی تاکید کرد: میزان بازگشت این افراد به دامن اعتیاد نسبت به معتادان متجاهری که در مراکز ماده 16 نگهداری می شوند کمتر است چرا که یک نظارت اجتماعی بر روی این افراد از سوی مساجد و هیات امنا وجود دارد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.