محمد مددی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس نتایج این طرح به ازای یک درصد توسعه استاندارد، یک دهم درصد به بهره وری کل عوامل تولید (TPF) افزوده شده و این افزایش بهره وری موجب بهبود درآمد ناخالص داخلی می شود.
وی با تاکید بر افزایش پوشش استاندارد سازی در سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: آنگونه که باید نقش استاندارد در افزایش تولید ناخالص ملی در فضای دانشگاهی و سیستم اجرایی به درستی شناخته نشده و نیازمند روشنگری است.
مددی اضافه کرد: در این راستا طرح تحقیقاتی با موضوع «تعیین نقش استاندارد سازی بر GDP استان و تعیین راهکارهای متناسب با اقتصاد مقاومتی» با همکاری دانشگاه بوعلی سینا اجرا شد.
مدیرکل استاندارد همدان خاطرنشان کرد: محقق در این طرح ابتدا مفهوم اقتصاد مقاومی را تشریح کرده و سپس وظیفه استاندارد را از نظر گذرانده و در بخش سوم نگاهی بر پژوهش های داخلی و بین المللی مرتبط با اثر بخشی استاندارد برتولید ناخالص ملی می اندازد.
به گفته مددی تاکنون کشورهای فرانسه، آلمان، استرالیا، انگلستان و نیوزلند میزان اثرگذاری استانداردسازی را در تولید ناخالص ملی ارزیابی کرده و این طرح برای نخستین بار در کشور توسط اداره کل استاندارد همدان صورت گرفته است.
این مسئول یادآوری کرد: بهبود نوآوری تدریجی، افزایش تسهیم و جذب دانش، بیشتر شدن تقارن اطلاعاتی و بهبود فضای کسب و کار، ماندگاری بیشتر کالاهای سرمایه ای، ایجاد زبان مشترک با بازارهای جهانی و تقویت صادرات متغیرهایی هستند که در مسیر اثربخشی استاندارد بر تولید ناخالص ملی میانجیگیری می کنند.
مددی گفت: استاندارد سازی از طریق بهبود محیط کسب و کار، تقویت صادرات، کیفیت بخشی محصولات و ارتقا نگرش مصرف کنندگان منجر به درآمد زایی و تقویت تولید می شود.
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.