حدود هفت استان کشور درگیر مبارزه با ملخ صحرایی-دریایی هستند اما تا امروز استان تهدید نشده است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه حدود هفت استان کشور درگیر مبارزه با ملخ  صحرایی-دریایی هستند، اظهار کرد: تا به امروز استان تهدید نشده است .

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، شهرام پیشه‌ور مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عملکرد خوب استان همدان متاثر از شرایط اقلیمی استان، کشاورزان، باغداران، دامدارن خوب و فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: هدف سازمان حفظ نباتات حمایت، پشتیبانی وخدمات‌رسانی به بخش تولیدات گیاهی است.

پیشه‌ور با بیان اینکه در چهارچوب اهداف سازمان محصولات کشاورزی از گزند خسارت آفات بیماری‌ها و علف‌ها هرز مصون می‌مانند، بیان کرد:  مهم‌ترین وظیفه سازمان حفظ نباتات قرنطینه نباتی است که در دو حوزه  داخلی و خارجی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در مورد قرنطینه نباتی خارجی گفت: آن دسته عوامل خسارت‌زا گیاهی هستند که در داخل کشور وجود ندارند و سازمانه حفظ نباتات مانع از ورود به این عوامل به داخل کشور می‌شویم.

وی افزود: قرنطینه نباتی داخلی؛ آن دسته از آفات و بیماری‌ها هستند که در داخل کشور وجود دارد اما در نقاط خاص کشور و این سازمان مانع ورود آن عوامل از مناطق آلوده به سایر نقاط کشور می‌شود.

پیشه‌ور با بیان اینکه در حوزه قرنطینه نباتی داخلی در سه حوزه درختان میوه‌دار، نهالستان‌ها و محصول سیب‌زمینی اقدامات لازم انجام شده است، تصریح کرد: سطح زیرکشت این سه حوزه 66 هزار و 311 هکتار بود؛ درحالی که با عملیات انجام شده برای هدایت، شناسایی و کنترل عوامل خسارت‌زا بالغ بر 93 هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته است.

مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یکی از فعالیت‌های مهمی که در حال انجام است را مدیریت تلفیقی آفات دانست و اضافه کرد: روش‌های مختلف کنترل و مبارزه وجود دارد که یکی از این روش‌ها مبارزه شیمیایی است.

وی افزود:  استفاده از سموم و مبارزه غیرشیمیایی یکی از اولویت‌های اصلی ماست که در این روش از مواد، تجهیزات و عوامل بیولوژیک و غیر شیمیایی استفاده می‌کنیم.

پیشه‌ور در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آی پی ام نیز گفت: امسال حدود 759 هکتار از محصولات سبزی، صیفی و گلخانه‌ای استان تحت پوشش آی پی ام قرار گرفت.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به سال 96،  12 درصد رشد داشته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان همدان از نظر استفاده از سموم جز استان‌های خوب کشور است، تشریح کرد: سرانه مصرف سم در کشور حدود 0.7 تا 1 لیتر در هکتار است در حالی که در استان همدان زیر 0.7 لیتر است و  مصرف سم از 700 تن در سال به حدود 460 تن در سال رسیده است.

پیشه‌ور ضمن اشاره به این موضوع که یکی از عمده فعالیت‌های این سازمان مبارزه بیولوژیک است، اذعان داشت: بالغ بر 23 هزار و 912 هکتار تحت پوشش مبارزه بیولوژیک قرار گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از وجود واحد پرورش حشرات مفید در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این واحد دو نوع زنبور تولید می‌کنیم که عمدتا در مزارع گوجه‌فرنگی و ذرت استفاده خواهد شد.

پیشه‌ور با بیان اینکه کنه شکارگر را صرفا در محصولات گلخانه‌ای استفاده می‌کنیم، گفت:  استان‌هایی مانند کرمانشاه، یزد، قزوین، لرستان،  اصفهان از استان همدان کنه شکارگر خریداری می‌کنند.

وی افزود: سال 97، سه هزار هکتار از گلخانه‌های استان تحت پوشش کنه شکارگر قرار گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه آفت کرم خراط در این استان مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: آفت کرم خراط در درختان گردو، سیب و گلابی رسوخ می کند.

پیشه‌ور عنوان کرد: آفت کرم خراط چوب خوار بوده و در بافت درخت زندگی می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  با اشاره به اینکه کرم خراط می‌تواند خسارت سنگینی وارد کند، تصریح کرد: کرم خراط به صنعت مبل و محیط زیست نیز خسارت وارد می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.