شهرام پیشه‌ ور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بروز آفت ملخ صحرایی به دلیل برودت هوا در این استان بسیار کم است افزود: دیده بان های جهاد کشاورزی همدان با سرکشی از مزارع هجوم آفت ها را گزارش می دهند و تمهیدات لازم برای مبارزه شیمیایی احتمالی با این آفت اندیشیده شده و سمپاش و سم فراهم شده است.
وی در خصوص مبارزه با سن مادر که در استان نیز شروع شده است گفت: تاکنون 63 هزار هکتار از مزارع غلات استان همدان تحت مبارزه با سن مادر قرار گرفته است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: مبارزه با سن غلات سال گذشته در 33 هزار هکتار از مزارع بوده که در سال جاری این سطح از مبارزه افزایش یافته است.
پیشه‌ ور بیان کرد: بیش از 689 هزار و 891 هکتار گندم و 108 هزار و 311 هکتار جو آبی و دیم در مزارع استان همدان کشت شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تاکنون در بیش از 800 هزار هکتار از اراضی استان مبارزه با علف‌های هرز نیز صورت گرفته است، ادامه داد: سطح مبارزه با علف‌های هرز در استان 808 هزار هکتار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 هزار هکتار جلوتر هستیم و بیشترین میزان مبارزه مربوط به شهرستان نهاوند با 24 هزار و 500 هکتار است.
پیشه‌ ورهمچنین با اشاره به اینکه آفت کرم خراط در این استان مشاهده نشده است ادامه داد: آفت کرم خراط در درختان گردو، سیب و گلابی رسوخ می کند.
وی با اشاره به اینکه آفت کرم خراط چوب خوار بوده و در بافت درخت زندگی می‌کند، ادامه داد: پروانه‌های کرم خراط‌ها از اردیبهشت ماه ظاهر می‌شوند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بعد از تخم‌گذاری پروانه خراط لارو ایجاد شده و بعد حرکت کرده و وارد درخت می‌شود، افزود: کرم خراط هر 2 سال می‌تواند یک نسل داشته باشد و در استان‌های سردسیر مانند همدان هر 2 سال یک نسل دارند.
پیشه ور با اشاره به اینکه کرم خراط می‌تواند خسارت سنگینی وارد کند، افزود: کرم خراط به صنعت مبل و محیط زیست هم خسارت وارد می‌کند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه درختان ضعیف آماده هجوم موارد بیماری‌زا هستند، اظهار داشت: اصول مدیریت و بهداشت باغ مهمترین روش مبارزه با آفت است و درختان باید از نظر آبیاری تقویت شوند و هرس سرشاخه‌ها و تنه آلوده باید برای مبارزه با آفت کرم خراط انجام شود و بعد از هرس باید قسمت‌ها قطع شده در خارج از باغ سوزانده شود.
وی خاطرنشان کرد: هر آفتی در باغ‌ ها یکسری دشمنان طبیعی دارند و حشراتی مانند سن شکارگر، زنبور شکارگر و مورچه‌ها دشمنان طبیعی کرم خراط هستند و سمپاشی بی‌رویه باعث از بین بردن این حشرات مفید می‌شود.
وی همچنین با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان کنه شکارگر اظهار داشت: در سال جاری 30 هزار هکتار از گلخانه های زیر پوشش کنه شکارگر هستند.
پیشه ور به فعالیت واحد پرورش حشرات مفید در استان نیز اشاره کرد و افزود: این واحد یک هزار و 300 هکتار از مزارع گوجه فرنگی و یک هزار و 200 هکتار از مزارع ذرت را زیر پوشش قرار می دهند.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.