به گزارش ایرنا، ایرج خدادادی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: قیمت دارو مشکلی است که از سال های گذشته در کشور وجود داشته است.
وی اضافه کرد: با وجود تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر نهادهای مسئول برای رفع این مشکل، تاکنون راه حلی که بتوان به استناد آن در طول سال اختلاف قیمت درج شده روی بسته دارو و عرضه آن را رفع کرد، وجود نداشته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان توضیح داد: صنایع دارویی در هر مرحله اقدام به تولید یک دارو کرده و با تولید آن متناسب با نیاز جامعه در طول سال آن را عرضه می کنند سپس خط تولید را برای تولید داروی دیگری تغییر می دهند.
خدادادی ادامه داد: بنابراین هنگام تولید دارو قیمت مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی بسته دارو درج می شود.
وی بیان کرد: چنانچه در طول سال قیمت تغییر کند تولید کننده اجازه ندارد با استفاده از دستگاه هایی قیمت روی جلد دارو را تغییر دهد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان ادامه داد: بنابراین دارویی که چند ماه پس از تولید وارد بازار می شود احتمال اختلاف قیمت درج شده بر روی بسته دارو با قیمت جدید اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد.
خدادادی بیان کرد: بیماران هنگام تهیه دارو توقع دارند همانند سایر اقلام، قیمت درج شده بر روی بسته از آنها دریافت شود که این امکان پذیر نیست.
وی افزود: وقتی قیمت جدید دارو اعلام می شود ملاک به جای نرخ درج شده بر روی بسته، قیمت اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان اضافه کرد: در صورت خرید دارو با قیمت بالا و ارزان شدن دارو، داروخانه مکلف است تمامی داروهای موجود را بر اساس قیمت اعلامی عرضه کند.
خدادادی تاکید کرد: با این وجود سامانه کشوری 190 برای شکایت های مردمی، دریافت اطلاعات دارویی، محل عرضه داروی مورد نیاز و کسب اطلاعات از قیمت دارو دایر شده است.
وی اظهار داشت: برنامه کاهش قند، نمک و اسید چرب ترانس در مواد غذایی و آشامیدنی تولیدی کارخانه ها در دستور کار علوم پزشکی استان است تا سالانه 10 درصد این مولفه ها کاهش یابد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان یکی از اقدامات برای کاهش بیماری را ارتقای سطح دانش سلامت مردم دانست و افزود: بر روی محصولات تولیدی نشانگرهای رنگی ثبت شده است تا مردم آگاهانه محصولات مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
خدادادی از شناسنامه دار شدن عطاری ها خبر داد و گفت: پیشتر فعالان این صنف اقدام به مداخله در امور پزشکی می کردند که با تصویب آیین نامه های جدید آنها مکلف به رعایت دستورالعمل هایی شدند.
وی اضافه کرد: هم اینک عطاری ها اقدام به ارائه مشاوره درمانی نمی کنند چرا که در صورت انجام، این موضوع تخلف محسوب شده و متخلفان به مرجع قضایی معرفی می شوند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.