به گزارش ایرنا، کارشناسان بخش کشاورزی همدان با یادآوری اینکه به صنایعی که در تولیدات خود روش های سازگار با محیط زیست را به کار می گیرند و یا محصولات سازگار با محیط زیست تولید می کنند، صنایع سبز گفته می شود معتقدند: در عصر حاضر، مشکلات آلودگی هوا، گرمایش زمین و تغییرات اقلیم و خشکسالی، تقاضا برای صنعت سبز را افزایش داده است.
به گفته این کارشناسان استفاده از انرژی برای انسان ها اجتناب ناپذیر است اما باید به سمتی حرکت کرد که به حفظ محیط زیست کمک شود و در این راستا مشاغل سبز باعث حفظ محیط زیست می شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان در گفت و گوی اختصاصی درباره صنعت سبز با خبرنگار ایرنا گفت: این صنعت از قرن 20 در جهان مطرح و از سال 1960 میلادی توجه بیشتری به آن شد.
غلامحسین تقوی افزود: اما دولتها برای آنکه این مسیر را به جلو ببرند، اتخاذ معافیت های مالی به صنایع را در پیش گرفتند و وام های بلاعوض به کارخانه ها و واحدهای آلاینده پرداختند.
وی با بیان اینکه در ایران نیز گام های اولیه صنعت سبز شروع شده اظهار داشت: اما صنعت سبز در ایران، مثل کشورهای پیشرفته جهان، رونق نداشته است و بعد از انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به حفاظت محیط زیست شده است.
تقوی خاطرنشان کرد: پروانه بهره برداری برای صنایع زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی در بخش تولید و فرآوری با نظارت محیط زیست صادر می شود و برای هیچکدام از صنایع بدون موافقت محیط زیست پروانه صادر نمی شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر اینکه در این استان هیچ نوع صنایعی بدون مجوز محیط زیست فعالیت ندارند گفت: همه صنایع و پروانه های صادر شده و جواز تاسیس با مجوز محیط زیست انجام می شود.
تقوی با بیان اینکه بیشتر واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی همدان مجهز به تصفیه خانه فاضلاب هستند عنوان کرد: این نشان دهنده آن است که پساب واحدها تصفیه می شود.
وی ادامه داد: در بخش صنایع تبدیلی نیز در استان همدان 400 واحد فعال است که 276 واحد آنها مربوط به سازمان جهاد کشاورزی است.
به گفته مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان حدود هشت هزار و 500 نفر اشتغال در سطح صنایع غذایی این استان ایجاد شده است.
کارشناس محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رسالت اصلی سازمان جهاد کشاورزی حفظ و پایداری امنیت غذایی است.
آذر محمدی افزود: جشنواره ملی صنعت سبز هر ساله با هدف اینکه صنعت هیچ آثار مخربی روی محیط زیست نداشته باشد برگزار می شود.
وی ادامه داد: در جشنواره صنعت سبز، چهار محور و معیار بررسی و رتبه بندی می شود و صنایعی که کمترین آلایندگی را دارد صنایع برتر هستند و انتخاب می شود.
کارشناس محیط زیست و سلامت غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: این چهار محور شامل صرفه جویی در منابع مصرف است و اینکه صنایع پساب ها چگونه براساس استاندارهای جهانی مدیریت می شود و پسماندهایی که تولید می شود به چه صورت مدیریت می شود.
محمدی با بیان اینکه سهم آلایندگی ایران در کره زمین بسیار پایین است ادامه داد: تلاش بر این است که در حین اینکه امنیت غذایی را داریم به پایداری زیست محیط نیز فکر کنیم و برای توسعه پایداری زیست محیطی نیز حرکت کنیم که از اهداف سازمان جهاد کشاورزی است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه همدان با داشتن 1.7 میلیون نفر جمعیت، 2.3 درصد جمعیت کشور را در خود دارا است ادامه داد: این استان با وسعت 19 میلیون و 400 هزار هکتار 1.2 وسعت کشور را دارد و با تولید سالانه 4.5 تا پنج میلیون انواع محصولات کشاورزی و دامی حدود 4.3 درصد تولید کشور را به خود خود اختصاص داده است.
شهرام پیشه ور گفت: همدان می تواند علاوه بر اینکه نیاز غذایی عمده خود را تامین کند برای کل کشور انواع محصولات کشاورزی را صادر کند.
وی اظهار داشت: این استان در تولید برخی از محصولات کشاورزی رتبه های برتر شامل اول تا سوم را دارد که در تولید سیب زمینی، سیر، گردو و انگور جایگاه ویژه ای دارد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: حدود 103 هزار نفر بهره بردار کشاورزی در این استان فعال است.
پیشه ور افزود: برای تامین غذای کافی در دنیا، افزایش سطح زیر کشت و یا افزایش تولید در سطح امکان پذیر است که افزایش سطح با توجه به محدودیت منابع آب و محدودیت منابع خاک امکان پذیر نیست و حتی شاهد کاهش سطح زیر کشت نیز هستیم.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات در کشور 18.5 میلیون هکتار بوده که به 16.5 میلیون هکتار کاهش یافته است تاکید کرد: برای افزایش تولید در سطح ، بسته های تغذیه ای و کودهای گیاهی در نظر گرفته می شود تا کمبود مواد غذایی را جبران کند.
وی اضافه کرد: افزایش بی رویه مصرف کودهای شیمیایی را در بسیاری از نقاط دنیا شاهد بوده ایم که نرم مصرف سرانه کودهای شیمیایی در کشور ایران 89 کیلو به ازای هر هکتار است که این رقم در دنیا 101 کیلوگرم است.
وی با رد شایعه هایی مبنی بر اینکه محصولات تولیدی استان و کشور سالم نیستند گفت: این در حالی است که در کشور ایران کمتر از نرم جهانی کود و سم استفاده می شود.
پیشه ور بیان کرد: 74 هزار هکتار باغ و 628 هزار هکتار عرصه محصولات زراعی در استان است که در این عرصه 600 عامل خسارت زا وجود دارد و به طور میانگین 30 تا 40 درصد تولیدات کشاورزی در دنیا بر اثر عوامل خسارت زا از بین می روند و برای کنترل روشهای مختلفی از جمله سموم شیمیایی است که استفاده از آن کنترل شده است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان گفت: 160 فروشندگی سموم در استان همدان وجود دارد که همگی زیر نظارت و پوشش سازمان جهاد کشاورزی استان فعال هستند.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.