به گزارش ایرنا، به یاد دارم پاییز سال 1390، حذف گردنه اسدآباد و ساخت تونل به جای آن به تصویب دولت رسید؛ طرحی که پس از سنجش خاک و جغرافیای این منطقه ابتر ماند و رویای پایان گرفتن حوادث جاده ای و قربانی شدن صدها مسافر زیر خروارها خاک سست و بی بنیاد گردنه دفن شد.
حالا پس از هفت سال دوباره این پیشنهاد سر از خاک برآورده تا ناجی جاده ای سخت گذر باشد که نام «گردنه مرگ» گرفته است، آن هم در شرایطی که بارش های سیل آسای اخیر امنیت و ایمنی این شاهراه ارتباطی را شسته و با خود برده است.
به گفته فرماندار اسدآباد چندین نقطه از این جاده پرپیچ و خم در اثر نفوذ آب دچار رانش و بدنه این مسیر به طور عمیق و گسترده شکافته شده و هرآن بیم فرو ریختنش بر سر این شهر کوه پایه ای و ساکنانش می رود.

** 500 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی گردنه
به گفته دکتر امیر رضا گودرزی استاد دانشگاه آزاد اسلامی همدان، سرتاسر جاده گردنه با مشکلات اساسی روبروست، به طوریکه در 9 کیلومتر ابتدای این مسیر از سمت اسدآباد 25 نقطه مستعد لغزش وجود دارد و کیلومتر 0 تا 1600 بیشترین رانش را در بارش های اخیر تجربه کرده است.
وی که از سال 1394 در قالب یک طرح پژوهشی به سفارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه و شهرسازی همدان علل ناپایداری ترانشه های گردنه اسدآباد و پهنه بندی خطرات لغزش را مورد بررسی و تحقیق قرار داده ، می گوید: شرایط زمین شناسی، وضعیت بارش، تبخیر و تراز آب زیرزمینی، مصالح ، پوشش گیاهی و ژئودینامیک عوامل شناخته شده رانش زمین در جهان هستند، که گردنه اسدآباد همه 6 فاکتور را به صورت یکجا دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه گردنه اسدآباد از نواحی پربارش استان همدان به شمار می رود معتقد است مقصر 64 درصد ناپایداری های به وجود آمده در این شاهراه ارتباطی آب است.
براساس آخرین یافته های این پژوهشگر، این جاده به طور متوسط 130 روز یخبندان و 416 میلیمتر باران را در سالهای قبل تجربه کرده و همین رطوبت و سرما بزرگترین عامل پوسیدگی مصالح بکار رفته در بدنه گردنه اسدآباد محسوب می شود.
وجود شیب هایی که به هیچ وجه سنخیت و سازگاری با شرایط طبیعی منطقه ندارد، آبیاری جنگل های موجود و مهمتر از همه 19 گسل فعال به وخامت اوضاع گردنه اسدآباد افزوده است و این استاد دانشگاه و محقق با گوشزد کردن این نکات برآورد می کند در حدود 100 میلیارد ریال برای بازسازی موقت و 500 میلیارد ریال اعتبار برای تثبیت و پایداری آن نیاز است که برای جذب این منابع مالی باید شتاب کرد.

** گردنه اسدآباد در بودجه 98 سهم دارد
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی به تازگی در نشست شورای فنی استان که با محوریت رسیدگی به وضعیت گردنه تشکیل شد، قول مساعد داد اعتبار مورد نیاز برای نجات گردنه را تامین کرده و از مسئولان کشوری خواستار رسیدگی به وضعیت بحرانی این شریان اصلی شود.
اکبر زنجبرزاده بهترین گزینه برای کاهش تصادفات جاده ای و جلوگیری از رانش های بیشتر گردنه را ساخت تونل می داند و از معطل ماندن چندین ساله این طرح گلایه کرده و می گوید: امسال حفر تونل را با جدیت پیگیری می کنیم تا خیال مردم و مسئولان برای همیشه آسوده شود.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگرچه رانش و نشست های اخیر خسارت جانی نداشته اما خطر بیخ گوش گردنه است و نباید غفلت کنیم. از اینرو طرح احداث تونل در جدول 20 قانون بودجه سال 98 گنجانده شده تا برای تخصیص اعتبار دچار مانع و مشکلی نشود.
وی گفت: در مرحله نخست مکاتبه استاندار همدان با آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ضروری است تا مبالغ مورد نیاز برای طرح مطالعاتی و آغاز این پروژه اختصاص یابد.
به اعتقاد رنجبرزاده ساخت تونل در کاهش هزینه های نگهداری گردنه بسیار موثر است و از سوی دیگر مصرف سالانه 6 هزار تن نمک برای یخ زدایی و برف روبی این مسیر قطع می شود چراکه به گفته کارشناسان استفاده از این حجم نمک در راه ها موجب شورشدن و ناباروری دشت اسدآباد می شود که خطر جدی برای کشت و زرع این منطقه به حساب می آید.

** گردنه اسدآباد تهدیدی که باید تبدیل به فرصت شود
معاون امور عمرانی استانداری همدان با اشاره به باران های نوروزی که نعمت بزرگ و سراسر درس عبرت است می گوید: حوادث گردنه اسدآباد هشداری برای بازبینی راه ها و مسیرهای حادثه خیز استان است.
محمود رضا عراقی نیز با اعلام موافقت خود با گزینه تغییر مسیر گردنه اسدآباد گفت: شدت شکاف و رانش ها هر روز بیشتر می شود و تعلل برای رسیدگی به وضعیت این شاهراه ارتباطی را جایز نمی دانیم لذا از تخصصی ترین شورای فنی استان برای چاره جویی و هم اندیشی دعوت کردیم.
عراقی گفت: در این شورا بهترین تصمیم برای پایداری و دور کردن خطر از گردنه گرفته شد که شامل اقدامات اورژانسی و برنامه میان مدت و بلند مدت است.
وی خاطرنشان کرد: مراقبت شبانه روزی از این مسیر و خودروهای عبوری و سبک سازی حجم ترافیک در مرحله نخست انجام می شود تا با تخصیص اعتبار عملیات میخ کوبی و کاهش شیبها اجرا و سپس برنامه تثبیت و پایداری گردنه انجام شود.
عراقی ساخت تونل و تغییر مسیر را برنامه بلند مدت گردنه اسدآباد ذکر کرد و افزود: این طرح بهترین و مطمئن ترین راه برای خلاصی از حوادث این جاده سخت گذر است که خرد جمعی به آن اصرار دارد.
ناگفته نماند تمام زیبایی گردنه اسدآباد به پیچ های تند و شیب داری است که با گذر از دل کوه ها و دره ها آمیخته ای کم نظیر از گردشگری طبیعت را به مسافرانش هدیه می دهد، ای کاش تونلی که این روزها همه برساختش توافق کرده اند، به گونه ای طراحی و اجرا شود که بر این زیبایی ها سایه نینداخته و همچنان هموطنان از دیدنش لذت ببرند.
گزارش: زهرا زارعی
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.