به گزارش ایرنا باب الله فتحی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 2 هزار و 100 واحد مسکونی در روستاها و 400 واحد مسکونی در شهرهای ملایر بین 10 تا صد درصد تخریب و یا آسیب جدی دیدند که خسارت ها در این حوزه در حال ارزیابی و بررسی است.
وی افزود: میزان خسارت سیلاب به حوزه کشاورزی این شهرستان بیش از یک هزار و 100 میلیارد ریال برآورد شده است.
فرماندار ویژه ملایر همچنین میزان خسارت سیلاب به حوزه راه ها، پل ها و ابنیه این شهرستان را بیش از 110 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: در اثر سیلاب و بارش های اخیر بیش از 10 دهنه پل و ابنیه و جاده های بیش از هشت روستا تخریب شد.
فتحی میزان خسارت های برآورده شده به تاسیسات آب، برق و تلفن را حدود 20 میلیارد ریال، خسارت وارد شده به سدهای ذخیره آب و آب بندها را بیش از 10 میلیارد ریال و خسارت های برآورده شده سیلاب در شهرها و شهرداری ها را حدود 70 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی ادامه داد: همچنین حدود 600 واحد دامی در روستاهای ملایر تخریب و یا آسیب جدی دیدند و بیش از 318 راس دام سبک در اثر جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه ها و تخریب اماکن دامی از بین رفت.
معاون استاندار همدان با اشاره به شروع بارندگی ها در 2 مرحله از چهارم تا 13 فروردین در این شهرستان، میزان بارش های ملایر را 233 میلی متر عنوان کرد و گفت: ملایر پس از نهاوند دومین شهر پر بارش استان بود.
فتحی بیان کرد: با شروع بارش ها ستاد مدیریت بحران شهرستان از چهارم فروردین تشکیل شد که تا چهاردم فروردین پنج جلسه ستاد بحران با حضور اعضا برگزار و اقدامات پیشگیرانه و اخطارهای لازم در این راستا داده شد.
وی یادآور شد: در مدت زمان بارش های بی سابقه، 15 رودخانه فصلی این شهرستان طغیان کرد و بیشتر راه ها به ویژه روستایی مسدود و پل ها و ابنیه ها نیز شکسته شد.
فتحی گفت: سه تن از شهروندان ملایری به علت سقوط در رودخانه ها و 2 تن بر اثر تخریب آوار ناشی از بارش جان خود را از دست دادند.
وی همچنین با اشاره به تخریب بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» بیان کرد: اعتباری حدود هشت میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این بنا نیاز است که باید در اولویت این سازمان در سال جاری قرار گیرد.
فتحی به آبگیری تالاب «آق گل» و هدایت روان آبها به این تالاب اشاره و بیان کرد: بر اثر بارش ها و سیلاب های اخیر پنج کیلومتر از محور ملایر به نهاوند در گردنه آبدر دچار رانش شد و تا رفع موارد ایمنی و مرمت کامل مسیر، این محور مسدود است.

** سند چشم انداز توسعه ملایر تدوین شد
معاون استاندار همدان همچنین به تدوین سند راهبردی توسعه این شهرستان با تدبیر «سیدسعید شاهرخی» استاندار همدان اشاره کرد و افزود: این سند سه ساله تا پایان دولت دوازدهم برای استان و شهرستان تدوین شده است.
فتحی ادامه داد: در این سند بیش از 40 برنامه و اولویت مهم توسعه ای برای شهرستان مطرح شده است که محور فعالیت ها و اقدامات دستگاه های اجرایی باید در راستای تحقق این سند چشم انداز باشد.
وی با تاکید بر نامگذاری سال 98 به نام «رونق تولید»، بر لزوم توجه مدیران به تولید و اشتغال تاکید کرد و اظهار داشت: طبق این سند تا پایان سال 1400 باید بیش از 10 هزار اشتغال با اعتبار برآورده شده 27 هزار و 860 میلیارد ریال در این شهرستان ایجاد شود.
فرماندار ویژه ملایر اضافه کرد: امسال سه هزار و 233 فرصت شغلی، سال آینده سه هزار و 275 مورد و سال 1400 سه هزار و 317 مورد اشتغال در ملایر در نظر گرفته شده است که سهم 18 دستگاه اجرایی برای ایجاد این میزان اشتغال تعیین شده است.
فتحی با اشاره به اجرای برنامه توسعه ای برای 11 واحد تولیدی این شهرستان و افتتاح واحدهای توسعه ای فروسیلیس آذرخش، غرب پارس و فرومنگنز تا سال 1400 طبق سند چشم انداز ملایر بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز 10 برنامه توسعه ای پیش بینی شده است.
وی به دیگر اولویت های سند راهبردی توسعه این شهرستان در حوزه های راه و شهرسازی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و آبرسانی روستایی و بهسازی اشاره کرد.
فرماندار ویژه ملایر گفت: طبق این سند محور چهارخطه ملایر به آورزمان و نهاوند، ملایر به توره و ملایر سه راهی بروجرد باید تا سال 1400 تکمیل شود و خط آهن ملایر به همدان و احداث ایستگاه مرکزی «کهریز ناظم» در این مدت باید تکمیل و راه اندازی شود.
فتحی افتتاح مرحله نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن و مرحله نخست ورزشگاه پنج هزار نفری ملایر، استخر سرپوشیده سامن و بهره برداری از طرح انتقال آب شرب از سد کلان به شهر ملایر را از دیگر طرح های عمرانی قابل افتتاح در سال جاری طبق سند توسعه ای این شهرستان برشمرد.
وی تاکید کرد: طبق سند چشم انداز توسعه ای ملایر احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی، ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان، ثبت جهانی منبت ملایر و تکمیل مینی ورد و بام ملایر نیز باید در اولویت قرار گیرد.
فتحی خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق اهداف و پیشبرد سند چشم انداز توسعه این شهرستان، آنچه باید در اولویت قرار گیرد، تعامل، همدلی و وفاق بین مجموعه شهرستان و حرکت در مسیر اخلاق است.
بارش های شدید در ملایر در دهه اول فروردین خسارت زیادی بر جا گذاشت.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.