محمد مظفری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در حال حاضر خروجی سرریز سد کلان حدود 30 مترمکعب بر ثانیه و خروجی تحتانی سد حدود 12 متر مکعب بر ثانیه است.
وی افزود: ورودی سد کلان نیز به اندازه خروجی سد است و با گذشت زمان ورودی و خروجی سد بیشتر به هم نزدیک می شود.
مدیر امور منابع آب ملایر با بیان اینکه هم اکنون سد کلان سرریز کرده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد ادامه داد: حدود هشت روستا در پایین دست سد هستند و از حقابه این سد استفاده می کنند که با سرریز شدن سد کلان مشکلی آنها را تهدید نمی کند.
مظفری با اشاره به شدت گرفتن بارش ها در ایام نوروز و پر شدن ظرفیت سد کلان گفت: با مدیریت صحیح ورودی و خروجی سد کنترل و به نوعی سیلاب ها توسط سد کنترل شد.
وی بیان کرد: سیلاب هایی که از بالادست سد کلان وارد می شد، به خوبی کنترل و حجم آب نیز با مدیریت هایی که از قبل اعمال شد، به درستی کنترل شد تا تهدیدی متوجه شهرستان نشود.
مدیر امور منابع آب ملایر اظهار داشت: با توجه به بارش های اخیر و اینکه در حال حاضر از آب سد کلان برای آب شرب شهر ملایر استفاده نمی شود و تنها برای مصارف کشاورزی است، وضعیت ذخیره آبی سد بسیار خوب است.
مظفری یادآور شد: از اواخر پاییز و اوایل زمستان دریچه تحتانی سد کلان را برای کنترل سیلاب های احتمالی باز کردیم تا در صورت بارش های گسترده بتوانیم سیلاب های احتمالی را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: قبل از بارندگی ها نیز دریچه تحتانی سد کلان باز بود و به مقدار زیادی سیلاب ها مدیریت شد و آسیب کمتری به روستاهای پایین دست وارد شد.
مظفری با بیان اینکه آب سد کلان فقط وارد رودخانه «حرم آباد» می شود گفت: در بارندگی های اوایل فروردین ماه امسال تنها یک سوم از حجم آب این رودخانه مربوط به سرریز سد کلان بود و دو سوم مربوط به سایر رودخانه های فرعی و آبراهه هایی است که با وارد به رودخانه حرم آباد، موجب پرآب شدن آن شد.
وی از شهروندان خواست: با توجه به تداوم بارش ها و پرآب بودن رودخانه ها و پل ها، از تردد و توقف در حاشیه سد کلان، بستر رودخانه ها، پل ها و مسیل ها خودداری کنند.
مدیر امور منابع آب ملایر همچنین درباره طرح خط انتقال آب شرب ملایر از سد کلان بیان کرد: بارش های اخیر هیچ آسیبی به این طرح وارد نکرد و حتی یک مورد خسارت به ما گزارش نشده است.
مظفری با بیان اینکه سه کیلومتر از طرح خط انتقال آب باقی مانده است پیش بینی کرد با تکمیل طرح تصفیه خانه با پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد، این طرح در سال جاری تکمیل و بهره برداری شود.
به گزارش ایرنا، سد کلان ملایر در 30 کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده است و با حجم 45 میلیون متر مکعب یکی از بزرگترین سدهای غرب کشور است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.