نگار مهری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به گزارش های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت در سال های گذشته، یکی از انواع قارچ های عامل مسمومیت در کشور از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ های خوراکی شباهت داشته و حتی می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.
وی به شهروندان توصیه کرد: از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت، به ویژه قارچ هایی که در کنار تنه درختان به خصوص درختان خشک می رویند، پرهیز کنند.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآوردهای طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان ادامه داد: باید از مصرف قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ هایی که به صورت فله ای با منشا نامشخص عرضه می شوند، خودداری کرد.
مهری تاکید کرد: تنها باید قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی هستند مصرف کرد.
وی گفت: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است بنابراین به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ به هیچ وجه توجه نکنید.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان بیان کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
مهری اضافه کرد: برخی از روش ها و معیارهای سنتی همچون تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ و وجود حشرات در اطراف قارچ یا محل رویش آن، معیار علمی دقیق و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ در همه موارد نیست.
وی با بیان اینکه نباید هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف کرد اظهار داشت: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز و سرخ کردن یا بخار پز کردن قادر به از بین بردن کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان گفت: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی همچون تهوع، استفراغ و اسهال چهار تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، باید بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کرد.
مهری ادامه داد: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ رخ دهد این دسته از قارچ ها به مراتب سم بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان در سال های گذشته نیز همین مساله بوده است.
وی انتقال به موقع مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها را در موفقیت آمیز بودن فرایند درمان موثر دانست.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان افزود: هر گونه تاخیر در این زمینه موجب افزایش احتمال بی تاثیر بودن درمان و حتی مرگ بیمار می شود.
مهری ادامه داد: بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ ، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در کمترین زمان به بیمارستان منتقل کنید.
وی گفت: همراهان بیمار در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارایه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشند.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها از میان بیش از هزار گونه قارچ کلاهک دار و چتری شناسایی شده در کشور حدود 50 گونه آنها سمی و خطرناک تشخیص داده شده اند، که برای انسان سمی هستند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.