علی مالمیر روز چهارشنبه در جریان بازدید از یخدان میرفتاح در ملایر افزود: این بنای تاریخی جزو بناهای خشتی و مربوط به اواسط دوره قاجاریه بوده و به دلیل بافت بنا و نیز حجم گسترده بارندگی‌ها، بخشی از آن به خصوص در بخش گنبد خسارت دید.
وی ادامه داد: علت اصلی بروز خسارت به این بنا شدت و میزان بارش‌ها در چهار روز گذشته بود چراکه این بارش ها در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است.
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان یادآوری کرد: قسمت کف و ورودی این بنا سال گذشته مرمت شده بود اما جداره اصلی بنا سالم بوده و نیازی به مرمت نداشت.
مالمیر بیان کرد: به دلیل محوطه ‌سازی این مجموعه، این بنا در ایام نوروز بازدید کننده نداشت و خسارت وارده به آن هیچ گونه آسیب جانی در پی نداشت.
وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از اتمام مطالعات و تهیه طرح، عملیات مرمت بنا آغاز می شود گفت: بناهای تاریخی در طول زمان همواره مورد تهدید وقایع طبیعی بوده و بسیاری از این بناها در اثر بلاهای طبیعی خسارت دیدند که دوباره براساس نظر کارشناسان بازسازی و مرمت شدند.
مالمیر توجه به مصالح به‌ کار رفته، حفظ هویت اصلی بنا، مقاوم سازی و بهره‌گیری از نظر کارشناسان حوزه مرمت و باستان‌شناسی را از مهم‌ترین نکاتی برشمرد که در مرمت یخدان میرفتاح مدنظر قرار دارد.
یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که توسط شخصی به نام میرفتاح با معماری گنبدی ساخته شده است.
ارتفاع این بنا از کف تا گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ چهار متر و دارای 2 ورودی است که یکی به شکل دهلیز بوده که مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری که محل رفت و آمد بوده و با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.
ضخامت دیوارهای گنبد در قسمت تحتانی 92 سانتی‌متر و در بالا به سه ردیف آجر 20 سانتی‌متری می‌رسد.
تنها عامل تزیینی بنا دو ردیف آجرکاری است که به شکل کمربندی و به ضخامت 220 سانتی‌متر، داخل بنا را پوشانده و در قسمت بیرونی و داخلی یخدان دو ردیف خشت به کار رفته است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می شود.
همدان دارای یک هزار و 800 اثر تاریخی است که در روزهای گذشته تعدادی از آنها مانند حمام حاج آقا تراب، پل زرامین، پل فرسفج، مسجد بازران و منزل اقتداری در اثر شدت بارش دچار خسارت شدند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.