باب الله فتحی شامگاه دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 300 واحد مسکونی نیز در تعدادی از روستاها و شهرهای ملایر تخلیه و بیش از 300 تن جابجا شدند.
وی با بیان اینکه حدود پنج روستا همچون کوسج خلیل، حسین آبادشاملو، شوشاب، زیرآبیه و مبارک آباد در معرض آبگرفتگی جدی هستند اظهار داشت: فقط دستور تخلیه روستای زیرآبیه صادر شد و اهالی به طور کامل روستا را تخلیه کردند.
رییس ستاد مدیریت بحران ملایر ادامه داد: در اثر بارش های شدید 2 مورد رانش زمین در روستاهای علمدار علیا و سفلی رخ داد که هنوز عمق رانش مشخص نشده است.
فتحی بیان کرد: تعداد 15 رودخانه در این شهرستان طغیان کرد و میزان بارندگی به اندازه ای شدید بود که آب از بالای پل ها در حال عبور است و در پل های بزرگ آب با تمام ظرفیت از روی آنها عبور می کند.
وی با بیان اینکه مدیریت های لازم برای مقابله با هرگونه خطر انجام شده است گفت: بر اثر طغیان رودخانه ها، پل روستای «گنبد» به طور کامل شکسته شد و از بین رفت و ارتباط قطع شد.
فرماندار ویژه ملایر افزود: در مجموع هشت پل بر اثر طغیان آب از بین رفت و در این حوادث موارد فوتی نداشتیم و فقط چند تن مصدوم شدند.
فتحی همچنین به آسیب دیدن بسیاری از واحدهای تجاری و نمایشگاه مبل و منبت در جوکار اشاره کرد و یادآور شد: 55 واحد دامی نیز بر اثر بارندگی و آبگرفتگی تخریب شد و 64 راس دام در این شهرستان از بین رفت.
وی ادامه داد: از صبح روز یکشنبه تا عصر روز دوشنبه هفته جاری 120 میلی متر بارندگی در این شهرستان داشتیم و در هر 6 شهر ملایر و 172 روستا شاهد آبگرفتگی، شدت جریان آب، طغیان رودخانه ها و سیلاب بودیم که شرایط موجود به خوبی مدیریت شد.
معاون استاندار همدان ادامه داد: در سه جاده روستایی ملایر از جمله مسیر روستای گنبد، زیرآبیه و کوسج خلیل، حسین آبادشاملو، شوشاب و مسیر سه روستای قدیمی که از کنار مخازن نفت می گذرد، بر اثر جاری شدن آب با مشکلاتی مواجه شدند که ستاد بحران در حال رفع مشکلات این مسیرها است.
فتحی یادآور شد: سد کلان و ازندریان در شرایط کنونی مدیریت شده است و مشکلی برای سد ازندریان به وجود آمد که مرتفع شد و ورودی این سد به پنج تا 6 مترمکعب افزایش یافته است.
وی با اشاره به سرریز شدن سد کلان ملایر گفت: ورودی این سد حدود 100 مترمکعب آب در ثانیه است که حجم آب بسیار بالا آمده و وارد رودخانه حرم آباد می شود که خسارت هایی را به پل ها و ابنیه ها و روستاهای در مسیر رودخانه وارد کرده است.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه به دلیل توقف بارش ها، آبگرفتگی ها کم کم فروکش کرده و طبق گزارش های دریافتی از روستاهای بخش مرکزی، زند، سامن و جوکار و پنج روستای یادشده، خطری این روستاها را تهدید نمی کند.
فتحی تاکید کرد: به دلیل شکستگی تیرهای برق چند مورد قطعی برق در روستاها داشتیم که مرتفع شد و هم اکنون مشکل قطعی برق در سطح شهرستان نداریم.
وی میزان خسارت های وارد شده در اثر سیلاب و آبگرفتی در این شهرستان را قابل توجه دانست و گفت: تاسیسات برق، مخازن آب، راه ها و جاده ها و برخی معابر و خیابان های ملایر و منازل مسکونی آسیب جدی دیده است که هنوز میزان خسارت ها برآورد نشده و به محض توقف بارندگی، خسارت ها ارزیابی و اعلام می شود.
فتحی همچنین تخریب اثر تاریخی «یخچال میرفتاح» را ناراحت کننده دانست و ابراز امیدواری کرد: این بنای مهم تاریخی و گردشگری ملایر بزودی مرمت و بازسازی می شود.
رییس ستاد مدیریت بحران ملایر بیان کرد: تمامی عوامل ستاد مدیریت بحران؛ بخشداران، شهرداران؛ دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا، نمایندگان و امام جمعه ملایر، نیروهای نظامی و انتظامی، تیپ 43 امام علی(ع)، مجموعه فرمانداری، جمعیت هلال احمر، آتشنشانی، سازمان های مردم نهاد و جوانان عضو این سمن ها و بخش خصوصی در کنار مردم همه پای کار هستند و در امدادرسانی و مقابله با خطرهای احتمالی نقش آفرینی می کنند که قابل تقدیر است.
فتحی همچنین از همکاری بسیار خوب شهروندان ملایری و توجه مردم به هشدارهای ستاد بحران کشور، استان و شهرستان تقدیر کرد و افزود: در چند روز آینده که بارش ها ادامه دارد، مردم باید همچنان به هشدارهای ستاد مدیریت بحران توجه کنند و از تردد و توقف در بستر رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، به گفته کارشناس هواشناسی همدان ریزش برف و بارش باران در سطح استان تا پایان امشب /دوشنبه /ادامه دارد و به تدریج از شدت آن کاسته می شود و از فردا (سه شنبه) بارش ها به صورت پراکنده و رگبارهای بهاری خواهد بود.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.