به گزارش روز سه شنبه ایرنا، براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود سامانه های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان های واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب، بارش باران در دو روز گذشته و برف را از صبح امروز در نقاط مختلف استان همدان به ویژه در شهرستان های ملایر، نهاوند و تویسرکان شاهد هستیم.
با توجه به شرایط موجود امکان وقوع سیلاب در حوضه های آبریز، رودخانه ها و مسیل های استان همدان نیز دور از ذهن نیست و گردشگرانی که در این روزها قصد تفریح در اطراف این مناطق را دارند باید نسبت به هشدارهایی که توسط سازمان های مربوطه اعلام می شود توجه جدی داشته باشند و از اسکان در مناطق پرخطری همچون حاشیه رودخانه ها و مسیل ها پرهیز کنند.

** تمام دستگاههای اجرایی در آماده باش
در همین چارچوب استاندار همدان با اشاره به بارش های باران و برف در نقاط مختلف استان گفت: برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، جلوگیری از بحران و خسارت به مردم، تمامی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان استان در آماه باش کامل هستند.
سیدسعید شاهرخی روز گذشته در نشست اعضای ستاد بحران استان همدان، افزود: در این ارتباط راهکارهای لازم برای پیشگری از مشکلات پیش بینی شده و شرایط حاکم به دقت رصد می شود.
وی با اشاره به مشکل آبگرفتگی در برخی مناطق استان همچون تویسرکان، و تعدادی از روستاهای همدان، ادامه داد: فرمانداران باید تمهیدات لازم برای حل مشکلات پیش آمده را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار دهند تا با تدبیرات لازم خسارتی به مردم وارد نشود.

**همه مدیران پای کار
استاندار همدان با تاکید بر اینکه همه مدیران باید به صورت میدانی در منطقه حضور داشته و پای کار باشند، اضافه کرد: در این راستان باید فرمانداران و مسئولان اجرایی در زمان آماده باش در دسترس باشند.
وی تاکید کرد: همه دستگاه ها به ویژه شهرداری ها، شرکت های برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی و بیمارستان ها به صورت کامل آماده باشند تا مردم با کمترین دغدغه و مشکل روبه رو شوند؛ چراکه اصل رضایت و آسایش مردم است.
شاهرخی بیان کرد: سالن‌های چند منظوره در شهرستان‌ها باید به مدیریت بحران واگذار و مسافران و گردشگران نوروزی که در راه مانده اند نیز اسکان داده شوند.
فرماندار همدان نیز در این جلسه گفت: سالن‌های ورزشی و حسینیه‌های این شهر امکان اسکان اضطراری 50 هزار نفر را دارند.
حسین افشاری اظهار داشت: روستای قاسم آباد و بهرام آباد همدان به دلیل بارش شدید باران و بالا آمدن آب رودخانه دچار آب‌گرفتگی شده بود.

**هشدارهای لازم داده شده است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: هفته گذشته اطلاعیه‌ها و هشدارهای لازم در خصوص وضعیت آب و هوایی همدان داده شده و آمادگی لازم برای مواجهه با شرایط فعلی وجود دارد.
علیمردان طالبی افزود: میزان بارش‌ها در برخی مناطق استان همدان بیش از 60 میلیمتر گزارش شده است و در برخی مناطق استان همدان شاهد آبگرفتگی هایی بودیم که به شهرستان‌های اسدآباد، ملایر و نهاوند در خصوص احتمال وقوع این مشکل هشدار داده شده است.
وی اضافه کرد: استان همدان مسافرپذیر و کریدور ارتباطی استان‌های دیگر است و به همین دلیل آمادگی لازم برای مقابله با بحران و کمک رسانی به استان های همجوار وجود دارد.

** همدان آماده برای مدیریت سیل
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان نیز صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته آماده مدیریت سیل و آبگرفتگی در استان هستیم.
محمودرضا عراقی بیان کرد: یکی از مهمترین اولویت ها توجه به امر پیشگیری در بروز حوادث است و در این راستا برخی از بسترهای رودخانه و پل های حاشیه راه که نخاله در آن تخلیه و مسیر عبور آب مسدود شده، باید بازگشایی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان تاکید کرد: باید موانع ایجاد شده در مسیر حرکت آب را از رودخانه ها جمع آوری کرد که در این باره اواخر بهمن ماه سال گذشته در نشست مدیریت بحران و خدمات سفر به بخشداران، شهرداران و دهیاران توصیه های لازم داده شد.
عراقی اضافه کرد: همچنین کارشناسان شرکت آب منطقه ای ملزم به بازدید، سرکشی و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی ناشی از بروز سیل شدند.
وی اظهار داشت: با توجه به پوشیده بودن سطح رودخانه های همدان، این استان با مشکل تخلیه نخاله در داخل و حاشیه رودخانه ها مواجه نیست و متخلفان بیشتر نخاله را در حاشیه راه ها تخلیه می کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان گفت: از دیگر اولویت های اصلی مدیریت بحران کاهش خسارت های احتمالی در صورت بروز حادثه است.
عراقی اضافه کرد: باید با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها هشدارها و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا به عنوان مثال شهروندان خودروی خود را در حاشیه رودخانه و مسیر حرکت آب پارک نکنند.
وی اضافه کرد: همچنین شهروندان و مسافران از اتراق در حاشیه رودخانه ها پرهیز کرده و احتمال بروز خطر را جدی بگیرند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان تاکید کرد: پس از بروز حادثه نباید دنبال مقصر و مجازات افراد باشیم بلکه ابتدا به فکر حل مشکل و کاهش خسارت های احتمالی باید بود.
عراقی توضیح داد: در صورت بروز هر گونه مشکل در کشور باید منطقی آن را بررسی و آسیب شناسی کرد و اجازه تکرار این مشکل را در آینده نداد.
وی اضافه کرد: به جای تجسس برای یافتن مقصر باید از مشکلات درس گرفت و با تغییر برخی سیاست های نادرست همه امکانات را برای رفع مشکل بسیج و شریک کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان گفت: برای بارش 50 میلیمتر باران در سه روز می توان تدبیری اندیشید اما بارش این میزان باران در نیم ساعت توسط هیچ کشوری قابل مدیریت نیست.
عراقی اضافه کرد: چرا که بستر رودخانه ها جوابگوی این حجم آب باران نیست بنابراین باید برای کاستن خسارت های احتمالی و هدایت آب به مناطق غیرمسکونی اقدام کرد.
وی افزود: برخی افراد به صورت غیرمجاز اقدام به ساخت خانه و صدور سند در رودخانه هایی که سالها آبی در آن جریان ندارد کرده اند در حالیکه بستر رودخانه محل جریان و حرکت آب است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان اظهار داشت: در صورت انجام چنین کاری باید مسیر جایگزین برای عبور آب تعریف کرد؛ در غیر اینصورت ویران شدن این قبلی خانه ها در صورت بروز سیل حتمی است.

**ساکنان بافتهای فرسوده روستایی تخلیه شوند
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر نیز با اشاره به افزایش شدت بارش باران از شب گذشته هشدار داد: بخشداران و دهیاران باید به روستاییانی که در بافت های بسیار فرسوده زندگی می کنند هشدار دهند تا خانه ها و اماکن نگهداری احشام را تخلیه کنند.
حسین فارسی در نشست دیروز اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان ملایر افزود: در 24 ساعت گذشته یک مورد تخریب به علت فرسوده بودن محل نگهداری احشام گزارش شده است که در آن حدود 15 راس گوسفند در روستای علیجوق این شهرستان تلف شدند.
وی اظهار داشت: در شهر ملایر نیز آب گرفتگی های محدودی در منطقه امامزاده عبدالله(ع) و خیابان بروجرد داشتیم که با تلاش شهرداری این مشکل حل شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر میزان بارندگی های این شهرستان را در کمتر از 24 ساعت گذشته حدود 62 میلی متر عنوان و بیان کرد: این حجم از بارندگی در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.
فارسی تاکید کرد: کنترل حجم آب سد کلان و آب بند ازندریان برای ما در اولویت است که با تمهیدات اندیشیده شده هم اکنون ورودی و خروجی این سدها در کنترل کامل است و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی گفت: سالن های ورزشی، مساجد، حسینیه ها و چادرهای هلال احمر در صورت بروز هرگونه خسارت و خطر احتمالی تجهیز شده است و باید از ظرفیت سایر دستگاه های اجرایی نیز استفاده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر افزود: در این مدت باید بازرسی های لازم از نانوایی ها و وجود اقلام و کالاهای مورد نیاز در بازار انجام شود تا مشکل خاصی نداشته باشیم.
فارسی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل جدی و بحرانی در این شهرستان نداریم و دستگاه های خدمات رسان و امدادی در آماده باش کامل هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به ادامه بارش ها تا روز چهارشنبه تمامی مجموعه شهرستان در آماده باش کامل هستند تا مشکل جدی برای مردم به وجود نیاید.
رییس جمعیت هلال احمر ملایر نیز در این جلسه بیان کرد: تمامی نیروهای امداد و نجات در آماده باش کامل هستند و تاکنون مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم.
حسن آبخو افزود: 10 تیم سیلاب، 2 تیم اسکان اضطراری و سه تیم نجات جاده ای و نیروهای هلال احمر آمادگی لازم را دارند تا در صورت نیاز خدمات لازم را به مردم ارایه دهند.
وی ادامه داد: پنج پایگاه امداد و نجات جاده ای در محورهای اصلی شهرستان آماده باش هستند و پایگاه امداد جاده ای زاغه و پیروز به عنوان پایگاه های اصلی برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است.
آبخو گفت: همچنین شهرداری جوکار، ازندریان و زنگنه نیز اعلام آمادگی کرده اند تا در صورت نیاز برای اسکان اضطراری مسافران و افراد در راه مانده به ما کمک کنند.

**سدهای همدان مدیریت شده اند
مدیرعامل آب منطقه ای همدان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: وضعیت سدهای استان برای بارش ها و شرایط سیلاب به طور کامل مدیریت شده است و نگرانی در زمینه سرریز شدن آنها وجود ندارد.
منصور ستوده افزود: هیچ یک از سدهای همدان با بارش های اخیر سر ریز نشده است و سد کلان ملایر نیز در روزهای پایانی اسفند سال گذشته سرریز کرده بود و هم اینک خطری آن را تهدید نمی کند.
وی ادامه داد: ظرفیت سد کلان ملایر 40 میلیون متر مکعب است و خروجی آن را با توجه به شدت بارش های دو روز گذشته، افزایش داده ایم.
ستوده با اشاره به اینکه هیچ خطری سدهای استان همدان را تهدید نمی کند، تاکید کرد: سدهای استان استحکام لازم برای شرایط پیش رو را دارند.
وی تاکید کرد: ظرفیت سد اکباتان همدان 36 میلیون مترمکعب است که تاکنون 18 میلیون متر مکعب آن پر شده است.

** نقشه سیل خیزی همدان تدوین شده است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: نقشه و پهنه بندی سیل خیزی استان تهیه و تدوین شده و بر اساس آن مدیریت لازم برای پیشگیری از خسارت صورت گرفته است.
علیمردان طالبی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سیلاب در همدان از جنس سیل به وجود آمده در مناطق جنوبی کشور نیست بلکه بیشتر به صورت آبگرفتگی نقطه ای رخ می دهد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اضافه کرد: پهنه بندی خطر بروز سیل در این استان با توجه به مطالعات صورت گرفته در زمینه میزان باردندگی و سیلاب ها در 50 سال گذشته صورت گرفته است.
طالبی مثال زد: چنانچه رودخانه ای که در پهنه بندی خطر سیل قرار دارد 20 متر عرض داشته باشد و در صورت بارش شدید باران تا 180 متر عرض رودخانه را تحت تاثیر قرار می دهد، این 180 متر در پهنه بندی خطر سیل قرار گرفته و ایجاد تاسیسات و بنا در این محدوده ممنوع است.
وی گفت: هم اینک رودخانه گاماسیاب نهاوند در پهنه بندی خطر سیل قرار دارد و ساخت و ساز و ایجاد تاسیسات در حاشیه آن ممنوع شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اضافه کرد: تنها می توان در این محدوده پارک، فضای سبز آلاچیق و تاسیسات موقت ایجاد کرد.
طالبی یادآوری کرد: منطقه کبودراهنگ نیز در پهنه بندی خطر بروز سیل قرار داشت که با ایجاد سیل بند، طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و پخش سیلاب در بالا دست، این مشکل رفع شد.
وی گفت: جهت پیشگیری از آب گرفتگی نقطه ای نیز به بخشداران، شهرداران و دهیاران برای پاکسازی موانع عبور آب پیش از آغاز بارش ها هشدار داده شده تا از بروز خسارت های احتمالی پیشگیری شود.

**سامانه بارشی از همدان خارج می شود
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان همدان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سامانه بارشی که استان را تحت تاثیر قرار داده است، از فردا /چهارشنبه/ از آسمان همدان خارج می شود.
محمد حسن باقری بیان کرد: بارش باران هم اینک بسیاری از مناطق استان را فرا گرفته و در شهرهای همدان، ملایر و ارتفاعات شاهد ریزش برف هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سامانه بارشی فردا از آسمان همدان خارج می شود اما همچنان تگرگ، و بارش برف و باران ادامه دارد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان همدان اظهار داشت: دمای هوای همدان در روزهای آینده 2 تا چهار درجه سردتر می شود و روزهای گرم و شب ها سرد را شاهد خواهیم بود.
باقری شکیب ادامه داد: در 24 ساعت گذشته نهاوند با یک درجه سانتیگراد زیر صفر سرترین و اسدآباد با 11 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین نقاط همدان بودند.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان همدان یادآوری کرد: با این حال سامانه بارشی قوی تری از روز شنبه آینده این استان را در بر می ‌گیرد.
باقری شکیب افزود: نهاوند با 90 میلیمتر بارش و ملایر با 85 میلیمتر بارش در 48 ساعت گذشته بیشترین بارش را در استان همدان داشته است.
وی با بیان اینکه سامانه بارشی فعال 50 تا 60 میلیمتر بارش به همراه خواهد داشت ادامه داد: این سامانه بارشی تا فردا در استان همدان حاکم است و تا روز چهارشنبه به تناوب بارش‌ها ادامه دارد و پنجشنبه و جمعه جوی آرام بر همدان حاکم می شود و از روز شنبه آینده یک سیستم بارشی قوی وارد استان همدان خواهد شد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه این سیستم بیشتر جنوب استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، عنوان کرد: میزان بارندگی تا 10 روز آینده در استان همدان حداقل 100 میلی‌متر خواهد بود که این میزان برای جنوب غرب کشور 400 تا 500 میلی‌متر گزارش شده است.

*** تردد در محور تویسرکان با زنجیر چرخ
فرماندار تویسرکان نیز گفت: شدت بارش باران در این شهرستان در 48 ساعت گذشته بالا بوده اما مشکلی در خصوص آبگرفتی به وجود نیامده است.
حبیب مومیوند با بیان اینکه از بامداد امروز بارش برف در این شهرستان آغاز شده است افزود: تردد در مسیر تویسرکان و جوکار با زنجیر چرخ امکان پذیر بوده و راهداری با پاکسازی و نمک پاشی در این محور فعال است.

***برف سنگین در گردنه نهاوند
فرماندار نهاوند نیز اظهار داشت: بارش باران در این شهرستان کاهش یافته و از بامداد امروز برف سنگین این شهرستان را در برگرفته است.
مراد ناصری با بیان اینکه در محور نهاوند، کاماسیاب و نورآباد شدت ریزش برف زیاد است افزود: از هموطنان می خواهیم از مسافرت های غیر ضروری پرهیز کرده و درصورت تردد لوازم ایمنی را به همراه داشته باشند.

*** شهرداران ملایر در آماده باش
فرماندار ملایر نیز گفت: شدت بارش در ملایر روز گذشته آبگرفتگی را در سطح شهرستان به وجود آورده بود که با ریزش برف از بامداد امروز آبگرفتگی ها کاهش یافته است.
باب الله فتحی افزود: در 48 ساعت گذشته همه شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداران این شهرستان در حال آماده باش هستند و برف روبی در مسیر ها با فعالیت گروه های راهداری ادامه دارد.
وی با بیان اینکه شهرستان ملایر مبادی ورودی و خروجی زیادی دارد افزود: گردنه زاغه و چشمه علی محمد به شدت برف گیر است و با برفروبی و نمک پاشی از بسته شدند مسیر جلوگیری می شود.
فتحی با بیان اینکه همه امکانات شهرستان برای برفروبی راه های اصلی به کار گرفته شده است افزود: براساس پیش بینی های هواشناسی ریزش برف در بعد از ظهر کاهش می یابد و بارش باران ادامه می یابد که شهروندان باید هوشیار باشند.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.