دکتر بهروز حاجیلو روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه سال ها پیرامون عرضه و مصرف مکمل‌های ورزشی به ویژه در باشگاه‌های بدنسازی هشدار داده شده اما همچنان بازار خرید و فروش این مکمل‌ها داغ است.
وی با اشاره به اینکه مصرف مکمل ها بیماری های مختلفی را برای ورزشکار به همراه دارد، بیان کرد: این مکمل‌ها به دلایل مختلف همچون شتاب گرفتن افزایش وزن، کاهش وزن و بهبود ظاهر ورزشکار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حاجیلو خاطرنشان کرد: این روزها استفاده از انواع هورمون‌های نیروزا در بین جوانانی که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن در سر دارند رایج شده و مصرف آن بسیار خطرآفرین است.
این مدرس تربیت بدنی افزود: بسیاری از جوانان مصرف‌ کننده این محصولات به نارسایی‌های کلیوی، کبد، پوکی استخوان و اختلال تفکر دچار می‌شوند.
وی با بیان اینکه وقتی افراد چند ماه از این داروها استفاده می‌کنند، به‌ دلیل هورمون، عصاره گیاهی و کورتن، مقداری آب در بدنشان جمع می‌شود، اضافه کرد: در این روند فرد تصور می‌کند عضلاتش رشد کرده اما غافل از اینکه این داروها روی کلیه و کبد تاثیر گذاشته و اجازه فعالیت مناسب به این اندام‌ها را نمی‌دهد.
حاجیلو اظهار داشت: مکمل ها بعد از مصرف وارد سیستم گوارش شده و سپس از طریق کبد و کلیه مورد تجزیه قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: همچنین سموم موجود در مکمل‌ها از هورمون و کورتن تشکیل شده و تاثیرات مخرب فراوان روی کبد، کلیه، مغز و دستگاه گوارش دارد.
این مدرس فدراسیون ورزش های همگانی کشور یادآور شد: مصرف مکمل ها بیماری های گوارشی از جمله یبوست، زخم معده و روده را باعث می شود ضمن اینکه کبد چرب بیماری پنهان مصرف این مکمل ها است.
وی با بیان اینکه زمانی ورزشکار متوجه می شود که دیگر دیر شده و هزینه های درمانی بسیاری را متقبل می شود، گفت: افرادی که دچار بیماری های گوارشی هستند به هیچ وجه نباید از مکمل های پروتئینی استفاده کنند.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.