به گزارش ایرنا، سال 2018 میلادی قلب دیپلماسی گردشگری کشور در همدان می تپید و این تپش خون تازه ای به جسم و جان کهن دیار تاریخی هگمتانه دمید و همدلی و همزبانی را در کوی و برزن شهر و روستا شکوفا کرد تا همدان نیز هم قد و قواره نام «پایتخت گردشگری آسیا» قد کشیده و به بار بنشیند.
این روزها همدان در آخرین نفس های زمستان پلی به بهار زده و با اندوخته ای ناب از این نامگذاری میمون برای ثبت افتخاری دیگر آماده می شود تا در رستاخیز زمین و نو شدن روزگار، خوانی رنگین از بهترین های تاریخ و طبیعت چشم نواز همدان چهار فصل را برای اهل گشت و گذار بگستراند.
در میزگردی با «محمود رضا عراقی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، «علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و «حمیدرضا یاری» مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر و عضو هیات رییس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که اضلاع مثلث گردشگری دیار هگمتانه را شکل داده اند، رخدادها، برنامه های آتی، بایدها و نبایدها، نقاط قوت و توانمندی ها و در مواردی کاستی های صنعت پاک گردشگری دیار همگتانه مرور شد؛ جلسه ای که مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز به بیان دیدگاه رسانه های استان در آوردگاه نوروز 98 پرداخت.

** همدان سرفراز در برندسازی جهانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: دیار هگمتانه دارای ظرفیت های کم نظیر گردشگری است و همه ویژگی های یک شهر تاریخی را دارد؛ اما با رویکرد استفاده از صنعت گردشگری متناسب با این داشته های گرانبها قدری فاصله دارد که باید این فاصله کم شود. همدان از سال جدید وارد مرحله ای تازه از گردشگری جهانی شده و برای رویدادهای سال 2020 برنامه ریزی می کند و این ورود مستلزم ارتقای برخی شاخص ها در زمینه تکمیل زیرساخت ها، معرفی هدفمند جاذبه های همدان به جهانیان و مهمتر از همه مزین شدن به اخلاق حرفه ای گردشگری است.
راه آهن، خطوط هوایی و اتوبانی امن و آرام از زیرساخت های مهم گردشگری است که در روند تکمیل و بهینه سازی آنها سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به رشد این صنعت سودآور و پاک کمک شایانی کند و در سود آن سهیم باشد. همچنین همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی و میزبانی برخی اجلاس های جهانی از شیوه های معرفی همدان است که در سال گذشته نشان دادیم استعداد خوبی در برقراری ارتباط با مردم جهان داریم.
همدان در عرصه برندسازی محصولات و صنایع دستی بسیار موفق بوده و از برندهای معروف مانند «لالجین شهر جهانی سفال» و «ملایر شهر جهانی مبل و منبت» می توان به اقتصاد گردشگری همدان کمک بزرگی کرد به شرط اینکه راه و رسمش را بلد باشیم و مردم و رسانه ها این موضوعات را از مسئولان مطالبه کرده و خود نیز یاریگر باشند تا همدان همچنان به عنوان یک مقصد گردشگری در فهرست جهانی باقی بماند.

** تکمیل زیرساخت های حمل و نقل گردشگری الزامی است
عراقی با اشاره به استقبال کم از خط هوایی تهران - همدان اضافه کرد: اتوبان همدان - تهران زمان پیمایش این دو شهر را به سه ساعت تقلیل داده و طبیعی است که با فراهم آمدن چنین امکانی خطوط ریلی و هوایی برای تردد به پایتخت کمتر مورد استفاده قرار گیرد اما با این وجود خطوط هوایی این استان به شهرهای مشهد، کیش و تهران سرویس دهی می کند تا هنگامی که عرضه و تقاضا اوج گرفته و گردشگری همدان به رونق بنشیند.
خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد راه اندازی قطار تهران - همدان و بالعکس بودیم که ظرفیتی عظیم برای گردشگری و همچنین انتقال بار بشمار می رود و می توان موجب تحول در عرصه اقتصادی این استان شود. هرچند به اعتقاد برخی فاصله ایستگاه قطار از شهر همدان نارضایتی هایی در پی دارد اما برای این منظور نیز تدابری اندیشیده شده است. در این ارتباط قرار است ایستگاه قطار از حاشیه به داخل شهر انتقال داده شود تا مسافران با خیالی آسوده و آسانتر سفر کنند. بی تردید اجرای این طرح در افزایش مسافران راه آهن اثرگذار بوده و تحولی بزرگ در گردشگری این منطقه ایجاد می کند.

** سرمایه گذاران گردشگری تشویق شوند
معاون امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: حمایت از سرمایه گزاران بخش خصوصی جزو سیاست های دولت تدبیر و امید است و استان همدان نمونه های مثال زدنی از اینگونه حمایت ها و پشتیبانی بسیار دارد. برای مثال مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری گنجنامه به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی مورد حمایت مسئولان استان قرار دارد زیرا این مجموعه نخستین مجتمع تفریحی راه اندازی شده در همدان بود که هرسال خدمات گردشگری خود را افزایش داده و از جاذبه های مهم گردشگری این شهر محسوب می شود. لازم به یادآوری است که افزون بر آثار تاریخی و طبیعی، برای تخلیه انرژی و ایجاد هیجان و سرزندگی در نوجوانان و جوانان به مجموعه هایی نظیر تله کابین و سورتمه گنجنامه نیاز داریم و برای برداشتن بار سنگین مشکلات اقتصادی از دوش این مجتمع گردشگری باید همه مشارکت کرده و به ویژه دستگاه های نظارتی و متولی دلسوزانه کمک کنند تا این مجتمع از تکاپو نیفتد. بی تردید حمایت از سرمایه گذاران گنجنامه بهترین مشوق برای تشویق دیگر سرمایه داران است که در صنعت گردشگری همدان تصمیم به سرمایه گذاری دارند.

** انقلاب هتل سازی همدان با تدبیر دولت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این میزگرد گفت: گردشگری با وجود قدت بلند جهانی، صنعتی نوظهور در کشورمان به حساب می آید اما همدان در این پدیده نوظهور ملی به خوبی رشد کرده و به بار نشسته است و امروزه از همه طیف های علاقه مند به عرفان، ادبیات، تاریخ و طبیعت به این شهر آمده و همدان به لحاظ بهره غنی که از عرفا، شعرا و فلاسفه جهانی و نامدار دارد، پاسخگوی نیاز همه قشر مخاطبی است.
این تنوع گردشگران نیازمند زیرساخت های اقامتی متنوع است و از این لحاظ هتل های پنج تا یک ستاره، اقامتگاه های بومگردی و خانه مسافرها در قیمت های مختلف در این شهر احداث شده و پذیرای مسافران است. لازم به یادآوری است که تا سال 94 شمار هتل های همدان به 10 باب می رسید که در مدتی کوتاه و با تدبیر و حمایت خوب دولت، پنج هتل به جامعه هتلداری این شهر افزوده شد و هفت هتل دیگر نیز در حال ساخت و 14 تاسیسات گردشگری بزرگ شامل مجتمع های سرگرمی، تفریحی، سفره خانه های سنی نیز در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارند که به جرات می توان شتاب هتل سازی را انقلابی بزرگ دانست که بهبود فضای کسب و کار و اشتغال را برای همدان نوید می دهد. افزون بر افزایش هتل ها در زمینه بومگردی نیز همدان رشد خوبی داشته به طوریکه هم اینک 30 اقامتگاه بوم گردی در سراسر استان چشم و دل گردشگران را به روی طبیعت زیبا و چهار فصل همدان گشوده است و در فضای گرم و دلپذیر خانه های سنتی روستایی از مسافران داخلی و خارجی پذیرایی می کنند.

** خانه مسافرها نیازمند نظارت و حمایت
مالمیر یادآوری کرد: در ایام پیک سفر مانند تعطیلات تابستان و عید نوروز با حجم زیادی گردشگر مواجه هستیم که مسافران بنابر وضعیت اقتصادی یکی از مراکز اقامتی را برای اسکان انتخاب می کنند که خانه مسافرها هم جزو پر استقبال ترین ها هستند. در حال حاضر 60خانه مسافر دارای مجوز و استانداردهای لازم برای خدمات دهی به مسافران وجود دارد و مابقی به طور غیرمجاز فعالیت می کنند که راهکار اساسی برای ساماندهی این تعداد، محدود کردن مسیرهای غیرقانونی و هدایت به سمت قانونمند شدن این اقامتگاه ها است که اینکار با مشارکت یک شرکت خصوصی همکار در حال پیگیری است اما در این رابطه نیازمند تعامل ارگان ها و نهادها به ویژه دستگاه قضایی برای برخورد قاطع و بازدارنده با اسکان غیرمجاز هستیم.
از طرف دیگر توسعه هتل ها رقابت سالمی را بین هتلداران ایجاد کرده و برای جلب نظر مشتری انواع تبلیغ، تخفیف و ارتقای سطح خدمات را به ویژه در ایام پیک گردشگری ارایه می کنند تا سهم بیشتری از مسافران داشته باشند اما نمی توانیم آنها را وادار به ارایه تخفیف کنیم و تنها توصیه و پیشنهاد دهنده هستیم. در این زمینه مدیران هتل ها بر اساس شرایط، قوانین و راهبردهای خود اقدام به ارایه تخفیف هایی گاه تا 70 درصد می کنند.

** شهرستان ها در گردشگری سهیم می شوند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: برای افزایش ماندگاری گردشگر در شهر تاریخی همدان ناگزیر از دو شیوه مدیریتی هستیم؛ یا جاذبه های جدیدی باید برای گردشگران معرفی کنیم که تازگی داشته باشد و یا در جاذبه های فعلی تولید محتوا کرده و غنی سازی کنیم تا نظر گردشگر جذب شود. بر این اساس تکمیل زیرساخت در روستاهای هدف گردشگری در اولویت دولت قرار گرفت و امسال در روستاهای مانیزان، پری، ملحمدره، حبشی، فارسبان، اشتران، گشانی، کهنوش، حیدره قاضی خان، اکنلو، قروه در جزین، قلعه جوق و ورکانه عملیات عمرانی گسترده ای با 370 میلیارد ریال اعتبار انجام شد که کاری جهادی و بی نظیر برای آماده سازی فضای روستاهای گردشگری برای استفاده گردشگران بود.
همچنین امسال در تداوم راهبرد دو سال گذشته آیین نوروزگاه را در 9 شهرستان و روستاهای گردشگری برنامه ریزی کرده ایم و افزون بر 500 ویژه برنامه با محوریت سنت و آداب و رسوم کهن برگزار می شود که گام بزرگی در کاهش تمرکز گردشگری در مرکز استان و سهیم شدن شهرستانها در اینگونه رویدادها است. از طرفی هرچند با وجود 20 روستای گردشگری مصوب شده در استان و تاکید صریح دولت برتکمیل زیرساخت و فراهم کردن الزامات و نیازمندی های گردشگر در این مناطق که کار ثبت و افزودن به لیست روستاهای گردشگری را قدری با سختی مواجه کرده است، اما اگر روستایی قدرت جذب گردشگر را داشته و از مولفه های لازم برخوردار باشد به طور حتم مورد حمایت قرار می گیرد و برای این منظور نیز برنامه ریزی های مختلفی برای استفاده از ظرفیت حداکثری مناطق بکر گردشگری استان شده است.

** ثبت جهانی «غار علیصدر» و «تپه هگمتانه» دغدغه ملی شود
مالمیر اظهار داشت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی و طبیعی فرایندی است که در چند رده استانی، کشوری و سازمان جهانی یونسکو باید پیگیری شود و از آنجا که هر سال یک سهمیه به کشورمان اختصاص می یابد و ایران کشوری غنی با تراکم آثار مهم تاریخی است، صف انتظار برای ثبت جهانی آثار مهم استان یعنی «غار علیصدر» و «تپه هگمتانه» طولانی شده است. باید تاکید کرد که هیچ کندی و تعللی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و متولیان امر صورت نگرفته است و ما به جد پیگیر این موضوعات هستیم.
تنها مشکلی که احتمال می رود برای ثبت جهانی غار علیصدر رخ دهد، وجود هتلی در نزدیکی این مجموعه است که برای این منظور نیز راهکارهایی اندیشیده است. هرچند پس از ارسال پرونده این اثر برای ثبت جهانی، بازدیدهایی از این منطقه صورت می گیرد و بسته مدیریتی برای این اثر تهیه می شود و در یک بازه زمانی مشخص برای رفع نواقص و مشکلات باید اقدام کرد اما ما دست به کار شده و منتظر نماندیم و با سرمایه گذار این هتل و جمعی از متولیان وارد مذاکره و مشورت شدیم بلکه چاره ای برای اینکار بیابیم. بی گمان ثبت جهانی این 2 اثر توسعه گردشگری همدان را متحول می کند و برای رسیدن به این مهم از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم. در این زمینه دست نیاز به سوی رسانه ها دراز کرده و خواستار پرداختن به این موضوع هستیم تا ثبت جهانی «غار علیصدر» به عنوان بزرگترین غار آبی جهان و «تپه هگمتانه» به عنوان بزرگترین سایت تاریخی ایران دغدغه همگانی شده و در اولویت نخست کشوری قرار گیرد.

** تبلیغات رمز موفقیت غار علیصدر
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر و عضو هیات رییسه سازمان جانی گردشگری (UNWTO) نیز در این میزگرد اظهار داشت: غار علیصدر جاذبه ای شگفت انگیز در جهان محسوب می شود و بیشترین گردشگر منطقه را به سوی خود فرا می خواند. اگرچه هزینه های هنگفتی نیز برای تبلیغات این اثر مهم هزینه شده و می شود اما به این اصل معتقدیم که تبلیغات نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری بلند مدت است و در سال گذشته ثمره شیرین این سرمایه گذاری را در افزایش چندین برابری گردشگران شاهد بودیم. در حالی که استان های دیگر با کاهش گردشگر مواجه بودند، همدان روزهای خوش گردشگری را سپری می کرد و این رونق را مدوین انتخابش به عنوان «پایتخت گردشگری آسیا» و میزبانی چندین اجلاس جهانی مهم می دانیم که سرمنشا این توفیقات شرکت سیاحتی علیصدر و درخشش آن در سازمان جهانی گردشگری بود که برکسی پوشیده نیست.

** نوروز غار علیصدر 24 ساعته می شود
یاری یادآوری کرد: در تعطیلات نوروز به دلیل خیل گردشگران مشتاق که به روزانه بیش از یکهزار مسافر می رسد و زمان انتظاری که باید برای ورود به غار در نظر داشت، ساعات کار این مجموعه افزایش می یابد و درب این مجتمع گردشگری در تمام ساعات شبانه روز به روی مسافران گشوده است. همچنین با بهسازی و نوسازی مراکز اقامتی، پارکینگ، نمازخانه، رستوران ها و شهربازی های این مجموعه، تلاش کردیم کیفیت خدمات دهی در نوروز 98 افزایش یابد. در کنار این موارد باید اعلام کنیم که برای رفاه حال مسافران، افزایش یک و نیم برابری ظرفیت پذیرش ورودی به غار را با هدف کاهش زمان انتظار مسافران در برنامه نوروزی این مجموعه گنجانده ایم.
از طرفی غار علیصدر بارها توسط کارشناسان و محققان مورد تحقیق و کاوش قرار گرفته است که هربار به نتایجی شگفت آور رسیده اند و بخش هایی از غار کشف شده است و با کمال میل از گروه های حرفه ای غارنوردی و علاقه مندان به این موضوع استقبال می کنیم و یارگیر آنها خواهیم بود.

** پیوند رسانه ها و گردشگری همدان گسستنی نیست
مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز که به عنوان نماینده رسانه های دیار هگمتانه در این میزگرد حضور داشت، گفت: رسانه های مکتوب و مجازی استان علاقه مند به موضوع گردشگری هستند و اختصاص بخش هایی از صفحات روزنامه ها، نشریات و خبرگزاری ها به معرفی ظرفیت های گردشگری همدان و یا نقد و چالش در این حوزه نشان از علاقه مندی جامعه رسانه ای به مبحث میراث فرهنگی و گردشگری است. از طرفی بازتاب تلاش هدفمند رسانه ها را در اعلام خرسندی و رضایتمندی مکرر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پوشش خبری فوق العاده رویدادهای گردشگری همدان در سال 2018 میلادی مشاهده کردیم.
حمزه که خود را از خانواده بزرگ خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) معرفی و سابقه فعالیت خود در این رسانه را تبیین می کند، تلاش این رسانه در انعکاس بین المللی اخبار اجلاس جهانی گردشگری و همدان 2018 را به چندین زبان جهان قابل توجه ارزیابی و از عملکرد خبرنگاران و عکاسان استان برای پوشش مناسب رویدادهای یاد شده تقدیر می کند.
تنظیم از: زهرا زارعی
7527/2087/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.