به گزارش ایرنا، چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است که در گذشته تنها به اندازه یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده با هدف پاک سازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت های به وجود آمده و بین اقوام اجرا می شد تا هنگام فرا رسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.
اما در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.
آتش زدن بوته های خشک و پریدن از روی آتش در کوچه و خیابان ها به منفجر کردن ترقه و پرتاب آن به زیر پای رهگذران و ایجاد رعب و وحشت تبدیل شده است که می تواند خطرات متعددی را برای شهروندان در آستانه نوروز به دنبال داشته باشد.
طبق آخرین آمار ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان بیش از 60 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی 10 تا 20 سال قرار دارند و 59 درصد آسیب دیدگان دانش آموزان و دانشجویان بوده اند.
بنابراین آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه پایان سال تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

** آموزش را جدی بگیریم
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان به ایرنا گفت: پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است و فرهنگ ایمنی بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است.
دکتر راضیه السادات میرمعینی افزود: بسیاری از والدین، بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرزندانشان، سراغ سومین اصل (الزام) می روند و سعی می کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند در حالیکه این شیوه در بیشتر مواقع با شکست همراه است.
وی اضافه کرد: آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه سازی باید به شخصیت آنها احترام گذاشت و از جریحه دار کردن غرورشان پرهیز کرد.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: راه ایمنی از آموزش می گذرد و پیش شرط آموزش، آگاهی است.
میرمعینی گفت: آگاهی از خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش می دهد.

**چهارشنبه سوری و خطر سوختگی
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: شایعترین حادثه ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد، سوختگی درجه یک (سطحی) است با این وجود سوختگی های درجه 2 (شدید) و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) نیز در حوادث چهارشنبه سوری زیاد دیده می شود.
دکتر میر معینی اضافه کرد: درد، تورم، تاول و قرمزی پوست از مهمترین نشانه های سوختگی هستند و در این میان سوختگی دست از بقیه شایع تر است و پس از آن، سوختگی صورت و تنه قرار دارد.
وی افزود: قطع عضو و عفونت ثانویه 2 عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی هستند و اختلال اعصاب و روان به ویژه افسردگی یکی از عوارض دیررس سوختگی است.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان اظهار داشت: اگر شدت سوختگی زیاد باشد گاهی مواقع ممکن است کار مصدوم به مرگ نیز بینجامد.

**هشت توصیه مهم
دکتر میر معینی گفت: هدف از درمان سوختگی به حداقل رساندن خطر عفونت و التیام بخشیدن هرچه سریعتر زخم و کاهش ناهنجاری ها از نظر زیبایی است.
وی افزود: اگر در این ایام، با مصدومی مواجهه داشتید که دچار سوختگی ناشی از مواد محترقه شده بود، باید مواردی را مورد توجه قرار دهید.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان تاکید کرد: مصدوم را ابتدا باید از منبع سوختگی دور و او را آرام کرده و شرایط عمومی وی را ارزیابی کنید.
دکتر میرمعینی با بیان اینکه باید از باز بودن راههای هوایی و تنفس طبیعی مصدوم مطمئن شد ادامه داد: فرد مصدوم را صدا زده و تکانش بدهید و از هوشیار بودن او اطمینان حاصل کنید چنانچه بیهوش است، سر او را عقب بکشید تا زبانش باعث انسداد راههای هوایی مصدوم نشود و او را گرم نگهدارید.
وی اضافه کرد: محل سوختگی را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت 10 دقیقه شسته و انگشتر، النگو، کمربند، ساعت، زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کنید و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده، دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنید.
میرمعینی افزود: تاول ها را نترکانید چراکه آنها مانند پانسمانی مناسب در محل سوختگی عمل میکنند و آن ناحیه را از آلودگی های محیطی در امان نگه می دارند.
وی اضافه کرد: تنها در صورتی باید محل سوختگی را به طور کامل پاکسازی کرد که سوختگی شیمیایی اتفاق افتاده باشد اما این پاکسازی هم تنها باید به وسیله پزشکان و در شرایط استریل انجام شود.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: با گاز استریل یا یک پارچه تمیز بدون کُرک، محل سوختگی را آرام بپوشانید.
وی تاکید کرد: هرگز از خمیردندان، ماست، سیب زمینی رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی استفاده نکنید زیرا باعث بروز عفونت در محل می شود همچنین هرگز یخ روی محل سوختگی نگذارید.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: برای درمان و پانسمان سوختگی باید به یک مرکز بهداشتی یا درمانگاه مراجعه کنید.
میرمعینی افزود: در سوختگی های سطحی می توانید با استفاده از پمادهای سوختگی و پوشاندن محل سوختگی با یک پارچه تمیز یا گاز استریل، اقدام کمکی اولیه را انجام دهید تا در زمان مناسب، مصدوم را به مرکز درمانی برسانید اما در سوختگی های شدید و عمیق باید بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیرید.
وی بیان کرد: نواحی تناسلی، انگشتان، کف دست، صورت، مخاط ها و چشم از قسمت های بسیار مهم بدن هستند که حتی سوختگی های کوچک آنها هم باید به وسیله پزشک معاینه و درمان شود.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان افزود: اگر منشاء سوختگی مواد نیمه جامد یا مایع است برای پاک کردن مواد تلاش نکنید زیرا ممکن است باعث بروز آسیب بیشتر به بافت صدمه دیده شود.

**چهارشنبه سوری و خطر نابینایی
دکتر میرمعینی گفت: اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم، باعث بروز آسیب هایی در ناحیه پلک و چشم می شود و حتی به نابینایی می انجامد.
وی افزود: مراجعه سریع به چشم پزشک، در صورت برخورد هر شیئی به این عضو، شدت ضایعه را کاهش می دهد و در موارد خفیف، با انجام مراقبت های طبی یا انجام اعمال جراحی می توان بینایی فرد را بازگرداند ولی در موارد شدید، گاهی چاره ای جز تخلیه چشم باقی نمی ماند.

**چهار توصیه برای جلوگیری از نابینایی
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان توضیح داد: چنانچه شهروندان در این ایام، با مصدومی مواجه شدند که دچار آسیب های چشمی ناشی از حوادث چهارشنبه آخرسال شده اید باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.
میر میعنی با تاکید بر اینکه نباید چشم ها و پلک های مصدوم را بمالیم توضیح داد: گاهی آسیب های چشمی در مراحل اولیه علایم زیادی ندارند ولی می توانند عواقب ناگواری داشته باشند.
وی افزود: چشم آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوان یکبار مصرف یا مقوایی که به شکل مخروط درآمده پوشانیده اما دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم قرار ندهید.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: از هیچ پماد و قطره چشمی استفاده نکرده و چشم ها را نشویید زیرا این کار احتمال تشدید آسیب ها ی چشمی را افزایش می دهد.
میر معینی اضافه کرد: تا رسیدن به اورژانس چشم پزشکی از مصرف هر گونه مسکن باید خودداری شود و به مصدوم موادغذایی ندهند تا در صورت نیاز به جراحی، بتوان در اولین فرصت، این کار را انجام داد.

**چهارشنبه سوری و خطر انفجار
وی گفت: ترس ناشی از صدای انفجار، یکی از مشکلات رایج چهارشنبه پایان سال است که گاهی می تواند با مولفه هایی همچون از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن، به ویژه قفسه سینه، همراه باشد.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان افزود: این ترس در کودکان، سالمندان و زنان باردار با عواقب جدی تری همراه است؛ همچنین افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند، گاهی ممکن است در اثر شوک ناشی از شنیدن این قبیل صداهای غیرمنتظره، دچار حمله قلبی شوند.
میرمعینی به نقل از مسئولان مربوطه اضافه کرد: انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه می تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان، منجر به شکستن شیشه ساختمان های مجاور تا شعاع زیادی شود.
وی ادامه داد: مواد منفجره ترکیبی به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی، حمل و نقل، وارد شدن ضربه، رسیدن حرارت اندک و حتی در اثر ارتعاشات صوتی، فعل و انفعالات شیمیایی و قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص، خود به خود فعال شده و منفجر می شوند.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: برای در امان ماندن از این قبیل عوارض در چهارشنبه پایان سال یا کمک به مصدومان احتمالی، ابتدایی توصیه می شود کمتر در معرض این قبیل سر و صداها قرار گیرند یا از گوشگیرهای مناسب برای کاهش صداهای دریافتی استفاده کنند.
دکتر میر معینی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری قلبی در مواردی با شنیدن صدای نارنجک یا ترقه از هوش رفته و به زمین می افتند، افزود: اینگونه مصدومان را نباید زیاد حرکت داد بلکه باید از اورژانس یا افراد توانمند برای بهبود وضعیت او کمک گرفت سپس مصدوم را در اولین فرصت به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز درمانی رساند.
وی ادامه داد: چنانچه بعد از شنیدن صدای ناهنجار دچار تپش قلب، کاهش شنوایی و وزوز گوش شُدید در یک فضای آرام استراحت کرد.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: ترکیباتی نظیر نیترات پتاسیم، کلرات باریم، آرسنیک و پرکلرات پتاسیم که در موادمحترقه و منفجره به کار می روند، در صورت ترکیب با اکسیژن یا کربن بسیار خطرناک می شوند و می توانند عوارض پوستی، تنفسی و خونی به همراه داشته باشند.
میرمعینی مثال زد: تماس با ترکیبات نیتراته با عوارض پوستی همراه است و ترکیبات ذوب شده نیترات پتاسیم و سدیم نیز می توانند سوختگی های شدیدی به وجود بیاورند و منجر به بروز سردرد، سرگیجه، کاهش عمق تنفس و خستگی شدید شوند.
وی ادامه داد: استنشاق ترکیبات سولفوره نیز می تواند به عوارض تنفسی منجر شود همچنین اگر پوست با این قبیل ترکیبات آلوده شد، باید بلافاصله آن را با آب فراوان شسته و به یک مرکز درمانی مراجعه کرد.
مصاحبه از: علیرضا جهانگیری
7526/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.