رمضان کلوندی عصر سه شنبه در نیروگاه شهید مفتح همدان بیان کرد: درخت «سنجد» به علت داشتن ویژگی هایی نظیر خوراکی، مصرف دارویی، اقتصادی، کم آب بر، مقاوم به خشکسالی و سازگاری با محیط می تواند جایگزین خوبی برای دیگر گونه ها باشد.
وی اضافه کرد: «زالزالک» نیز به علت سازگاری با محیط ، بازدهی مطلوب و بالا بودن مقاومت می تواند جایگزین مناسبی برای سایر گونه های غیر بومی باشد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان ادامه داد: درخت «مردار» نیز بومی محلی کبودراهنگ بوده و برای درمان بیماری دام ها استفاده زیادی دارد.
کلوندی گفت: استان همدان دارای یک هزار و 658 گونه گیاهی است که 315 گونه از آن خاصیت دارویی و خوراکی دارد.
وی افزود: همچنین 43 گونه درخت و درختچه بازمانده از جنگل های زاگرس در همدان وجود دارد که می توان با مدیریت درست آنها را احیا و توسعه داد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان آیات و احادیثی در زمینه اهمیت درخت و سنت درختکاری از درختان به عنوان ریه های تنفسی زمین یاد کرد.
کلوندی با بیان اینکه هر کجا درخت باشد مشکلات زیست محیطی کمتر است افزود: استفاده نادرست از طبیعت باعث بروز بحران افت آب های زیرزمینی در این استان شده و چالش فروچاله ها و بیابانی شدن همدان زبانزد کشور شده است.
وی تاکید کرد: بیشتر افراد بر این باورند که بیابان تنها در کرمان و سمنان است اما همدان نیز به جمع استان های بیابانی پیوسته و این خطر جدی است.
امام جمعه کبودراهنگ نیز بیان کرد: زیاده خواهی انسان و نداشتن اطمینان به قدرت لایزال الهی مشکلاتی را برای جامعه کنونی بوجود آورده که یک از آنها مشکلات زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی است.
حجت الاسلام نقی باقری افزود: پس از تخریب طبیعت احیای مجدد آن سالها زمان می برد و این تجاوز آشکار به حیات دیگر مخلوقات خدا است
وی ادامه داد: طبیعت آرامش زندگی، تسکین دهنده روح و جان انسان، ایجاد کننده شادابی است و انسان ها مکلف به حفظ این روح شاداب هستند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.