رشید حیدری مقدم روز یکشنبه در شورای پیام رسان سلامت اظهار داشت: 130 تیم 2 نفره کارشناسان مرتبط با حوزه سلامت از جمله بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و نیروهای پشتیبانی و لجستیک در طرح سلامت نوروزی مشارکت دارند.
وی اضافه کرد: کارشناسان در طرح سلامت نوروزی از هشت صبح تا هشت شب فعال بوده و در 12 ساعت بعدی در مرکز استان و شهرستان ها آنکال پیش بینی شده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: 11 هزار مرکز تهیه و توزیع موادغذایی در همدان فعال است که تیم های بهداشتی حداقل در زمان اجرای طرح سلامت نوروزی هر یک از آنها را 2 نوبت رصد می کنند.
حیدری مقدم افزود: چهار هزار و 500 مرکز گردشگری، هتل، مسافرخانه ها، مهمان پذیرها و در مکان هایی که اسکان عمومی مسافرها زیاد است وجود دارد که در طرح سلامت نوروزی بازرسی می شوند.
وی ادامه داد: 110 مکان در مسیرهای بین راهی و مجتمع های خدماتی رفاهی به مردم خدمات می دهند که در این طرح مکلف به سه نوبت بازدید از هر یک از آنها هستیم.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: 85 شاخص سلامت پیش بینی شده توسط وزارت بهداشت باید در طرح سلامت نوروزی بررسی شود و هر 10 روز یکبار گزارشی تهیه و در اختیار وزارتخانه قرار گیرد.
حیدری مقدم ادامه داد: البته برخی از شاخص ها نظیر مسمومیت غذایی گسترده باید به صورت آنلاین و سریع به وزارتخانه گزارش شود.
وی اظهار داشت: نمونه برداری میکروبی و شیمیایی از منابع آب آشامیدنی بسیار مهم است و در این راستا یک هزار سامانه آبرسانی مورد بازدید قرار می گیرد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، استفاده از تجهیزات پُرتال، کیت کلرسنج، دما سنج های لیزی از جمله نفوذی و سطحی، دستگاه سنجش آلودگی سطوح و دستگاه بررسی کیفیت روغن نیز در دستور کار است.
حیدری مقدم توضیح داد: برخی مواقع شاهد استفاده بیش از حد مجاز روغن بوده که برای جلوگیری از این تخلف بهداشتی با دستگاه کیفیت سنج می توان در محل کیفیت روغن را بررسی کرد.
وی بیان کرد: 250 مکان عرضه شیرینی، تنقلات و آجیل در همدان وجود دارد که پس از انجام آزمایش های مورد نیاز تذکر و نکات آموزشی نیز به کسبه ارایه می شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: سامانه گویای 190 برای دریافت گزارش های مردمی در زمینه تخلف های بهداشتی راه اندازی شده است.
حیدری مقدم افزود: کارشناسان پس از دریافت گزارش مکلف هستند حداکثر تا 24 ساعت موضوع را رسیدگی و در صورت بروز تخلف برخورد لازم را داشته باشند.
وی اضافه کرد: 950 مورد گزارش از طریق سامانه 190 از ابتدای سال جاری تا 15 اسفند ثبت شده است که همدان با 623 گزارش بیشترین و رزن با 9 گزارش تخلف کمترین میزان تماس با این سامانه را به خود اختصاص دادند.
طرح سلامت نوروزی از 20 اسفند امسال آغاز می شود و تا 20 فروردین 98 ادامه دارد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.