محمد گیلانه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: براساس ماده هفت و 10 قانون شکار و صید، خرید فروش و عرضه گونه های جانوری ممنوع است.
وی اضافه کرد: برخی افراد سودجو اقدام به فروش گونه های حیات وحش می کنند که این کار خلاف قانون بوده و می تواند بهداشت مردم را به خطر بیاندازد.
رییس حفاظت محیط زیست تویسرکان از شهروندان خواست با مد نظر قرار دادن آیات و روایات دینی که انسان را همواره از حیوان آزاری و تلف کردن بی دلیل آنها منع کرده برای حفظ حق زندگی جانوران و جلوگیری از تخریب محیط زیست، از خرید گونه های جانوری نظیر ماهی قرمز، لاک پشت، سمندر در نوروز خودداری کنند.
گیلانه اظهارداشت: عرضه و فروش ماهی قرمز مدت‌هاست که در پایان اسفندماه شکل می گیرد؛ اقدامی که هزینه آن، مرگ هزاران و یا شاید میلیون ها ماهی قرمز است.
رییس حفاظت محیط زیست تویسرکان اضافه کرد: هر چند این اقدام به بهانه عید نوروز صورت می گیرد اما هیچ ریشه‌ای در تاریخ باستانی عید نوروز ندارد.
وی بیان کرد: ماهی قرمز نماد عید مردمان کشور چینی است که به سفره‌های هفت‌سین ایرانی ها وارد شد غافل از اینکه چینی ها ماهی قرمز را رها می کنند تا زندگی جریان یابد در مقابل ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین می کنیم تا همزمان با رشد سبزه‌ های سفره‌ هفت سین و باروری زمین، هر روز او به مرگ نزدیک شود.
گیلانه یادآوری کرد: در گذشته انار یا سیب سرخ درون ظرف آب قرار می دادند اما امروز ماهی قرمز یا برخی دیگر از گونه های جانوری نظیر لاک پشت، سمندر و مار وارد سفره های هفت سین شده است.
وی گفت: حق حیات این جانوران توسط انسان سلب شده و در بهترین حالت تا پایان 13 فروردین زنده می مانند در حالیکه نگهداری از این جانوران می تواند باعث انتقال انواع بیماریهای انگلی و قارچی به انسان و به ویژه کودکان شود.
رییس حفاظت محیط زیست تویسرکان افزود: پس از پایان مراسم نوروز بیشتر این جانوران به صورت بسیار اسفناکی از بین می روند و برخی نیز توسط مردم در رودخانه ها، سدها یا سایر منابع آبی رها می شوند.
گیلانه ادامه داد: این موضوع باعث تغییر در اکوسیستم و تخریب تدریجی محیط زیست می شود چرا که ماهی قرمز یا دیگر جانوران یاد شده بومی شهرستان تویسرکان نیستند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.