وحید علی ضمیر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بوستان ها و فضاهای سبز یکی از مولفه های تاثیر گذار در توسعه پایدار شهری است و برای توسعه پایدار شهر باید به مقوله حفظ محیط زیست و گسترش فضای سبز متناسب با افزایش جمعیت و گسترش شهر توجه ویژه‌ای شود.
وی با بیان اینکه فضای سبز، با کارکرد آشکار بیولوژیکی خود، نقش عمده ای بر روی سالم سازی شهروندان دارد اظهار داشت: افزایش و توسعه پوشش گیاهی درختان موجب کاهش میزان آلودگی ناشی از گرد و خاک، تثبیت خاک، تقویت سفره های زیرزمینی و جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیلاب ها و هدر رفتن آب های سطحی می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به این که روز 15 تا 22 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، شهرداری همدان فضا و زمینه را برای مشارکت و همکاری شهروندان در توسعه فضای سبز ایجاد کرده است.
وی با اشاره به پویش نهال به جای سبزه در راستای مشارکت عمومی و حضور سبز شهروندان افزود: از دوم تا 9 اسفند بذر درخت افرا و کود کمپوست به صورت رایگان در محل پارک مردم مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز بین مدارس، مساجد و عموم شهروندان با همکاری شورای هماهنگی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان همدان توزیع شد.
علی ضمیر تاکید کرد: با اجرای این طرح شهروندان می توانند به جای سبزه عید، نهال های کوچکی در سفره هفت سین سال 98 داشته باشند و در 2 اردیبهشت سال 98 که روز زمین پاک است، آنها را بکارند.
وی در خصوص برنامه‌ های هفته درختکاری شهر همدان بیان کرد: شهروندان برای ثبت نام باید از 10 لغایت 14 اسفند از طریق سایت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ثبت نام و نهال خود را با ارائه کد ثبت نام از 15 تا 20 اسفند به صورت رایگان در پارک مردم تحویل بگیرند.
علی ضمیر ادامه داد: فردا 15 اسفند کاشت نهال توسط کودکان در پارک ترافیک، روز پنجشنبه 16 اسفند کاروان دوچرخه سواران در پیاده راه بوعلی و راه اندازی پویش حفظ درختان برگزار می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به 22 اسفند روز بزرگداشت شهداء، افزود: شنبه 18 اسفند در مراسمی با حضور خانواده شهدا، سمن ها و دانش آموزان مدارس همدان در سالن ابن سینا ضمن گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی زاهدان و شهدای گرانقدری که مظهر عزت و شجاعت کشورند، نهال غرس می شود.
علی ضمیر ادامه داد: همچنین یکشنبه 19 اسفند پویش کاشت درخت در پارک جنگلی اکباتان با همکاری فعالان محیط زیست، گروه های مردم نهاد و دانش آموزان راه اندازی می شود.
وی به پویش مردمی با شعار «درختی بنشانیم به نشانه مهر پدر» در هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: هدف از انتخاب این شعار علاوه بر اهمیت خاص درخت و درخت‌کاری برای حفظ بقا و تضمین سلامت جامعه، توجه ویژه به ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر است.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به فرهنگ‌ سازی کاشت و نگهداری درختان در سطح شهر ادامه داد: از پنجم تا 16 اسفند آموزش فضای سبز به یک هزار و 500 دانش آموز مدارس ابتدایی دخترانه که به سن تکلیف رسیده اند در تالار قرآن ارایه می شود.
علی ضمیر بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 2 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی همدان توسط کارشناسان واحد آموزش شهروندی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری آموزش های لازم را در رابطه با کاشت گل و گیاه، آشنایی با فواید گسترش فضای سبز و آشنایی با اصول و روش های اولیه باغبانی فرا گرفته اند.
وی همچنین به طراحی گلکاری جدید در تمامی میادین، بلوارها و فضاهای سبز سطح شهر در طرح استقبال از بهار اشاره کرد و گفت: جلوه‌های متفاوتی با کاشت افزون بر چهار میلیون گلدان و گل و نصب بیش از 200 قطعه المان گل در سطح شهر، کاشت نهال در مناطق چهارگانه سطح شهر ایجاد خواهد شد تا همزمان با فرا رسیدن بهار به محیط زیست شهری طراوت بیشتری داده شود.
علی ضمیر اظهار امیدواری کرد، که هر شهروندان با کاشتن یک نهال، شهری زیبا و آباد برای خویش مهیا سازند و در این راستا شهرداری همدان با برنامه ریزی ویژه جهت کاشت نهال گام موثری در توسعه فضای سبز شهری برداشته باشد.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.