عادل عربی روز سه شنبه در نشست کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوای استان همدان بیان کرد: طرح احیای تالاب آق گل با 6 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.
وی افزود: در مرحله نخست این طرح، مطالعات اجتماعی صورت گرفت سپس بر آموزش ساکنان منطقه تمرکز شد طوریکه اکنون مردم ساکن مجاور تالاب، برای احیای هرچه زودتر آق گل همکاری صمیمانه ای دارند.
عربی اضافه کرد: کانون های مولد گرد و غبار در استان در حال مطالعه هستند و با پایان یافتن مطالعات، وظیفه هر دستگاه برای کنترل این کانون ها مشخص می شود.
مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: از استان همدان گزارش های حاشیه ای بسیار کمی داریم و این نشانگر تدبیر استاندار همدان است.
رحمان وهاب زاده بیان کرد: مساله محیط زیست موضوع جدی کشور بوده و وضعیت نامناسب کنونی نتیجه توسعه غیراصولی است.
وی ادامه داد: بیشتر استانهای کشور با پدیده کم آبی، ریزگردها، خشکی تالاب ها و تغییر اقلیم مواجه هستند و برای عبور از این وضعیت و رسیدن به وضعیت مطلوب همه مردم باید حافظ انفال باشند.
تالاب آق گل در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استانهای همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر 830 هکتار یکی از تالاب های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
آق گل با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین ‌شناسی آن دارای قدمتی چهل هزارساله ‌است و در زمره مناطق شکار ممنوع محسوب می شود.
این تالاب یکی از زیستگاه‌ های مهم پرندگان وحشی و مهاجر مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.
این تالاب به دلیل برداشت های بی‌ رویه از منابع آب زیر زمینی اطراف ، تبدیل اراضی تالاب به زمین‌های زراعی، کشت محصولات پر آب بر، خشکسالی ، عدم تخصیص حق آب اکولوژیکی از سال 88 به بعد ، زه‌کشی و برداشت بیش از حد آب از تالاب و همچنین نبودن بارش های مناسب در سال گذشته، به طور کامل خشک شده بود.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.