به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پیمان ترکمانه در جمع خبرنگاران افزود: عمارت نورمهال آنچنان قدمت تاریخی و فرهنگی ندارد و زمانی این مکان محل تجمع معتادها بوده است.
وی اظهارداشت: 20 سال پیش کمیته امداد یک میلیارد و 800 میلیون ریال برای حفظ و نگه داری این عمارت هزینه کرده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان اضافه کرد: سال گذشته شهرداری همدان مجوز ساخت 2 آپارتمان هشت طبقه را در کنار این عمارت صادر کرده و برای این مجوز بیش از 30 میلیارد ریال پول از کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت کرده است.
وی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) قصد برج سازی ندارد ادامه داد: برنامه داریم با ساخت این 2 ساختمان و بهره برداری اقتصادی از آن، درآمدهای حاصل شده را در زمینه کمک به افراد نیازمند هزینه کنیم.
ترکمانه با بیان اینکه پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) دستوری در خصوص توقف ساخت و ساز این ساختمان ها صادر نکرده است عنوان کرد: بر اساس دستور وی، ما طبق قانون عمل می کنیم.
وی با اشاره به اینکه از 19 هزار مترمربع زمین کمیته امداد امام خمینی (ره) 11 هزار مترمربع زمین به شهرداری واگذار شده است تا به ازای این مجوز پارک بسازد ادامه داد: برای ساخت این ساختمان ها، 20 متر برای رفع موانع میراث فرهنگی از عمارت نورمهال عقب نشینی صورت گرفته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان با تاکید بر اینکه به دنبال ساخت این ساختمان ها میراث فرهنگی آسیب نمی بیند اظهار داشت: یک خبرنگار در نزدیکی این عمارت ساکن است و به دلیل به هم خوردن نمای روبروی منزلشان به دنبال جلوگیری از ساخت ساختمان های دو قلوی کمیته امداد امام خمینی (ره) است و تمام سرمنشا هجمه رسانه ها از آنجا شروع می شود.
وی تاکید کرد: ما در اعتمادیه قرار نیست ساختمان بسازیم و به فقرا بدهیم بلکه می خواهیم با فعالیت های اقتصادی درآمد آن را برای فقرا هزینه کنیم.
عمارت نورمهال یا همان خانه آمریکایی ها در تاریخ 27 آبان 1385 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بر اساس این ثبت، خانه آمریکایی ها در زمان جنگ جهانی دوم محل استقرار سربازهای آمریکایی بوده و به دست آن ها بنا شده است.
این بنا که در اوایل دوره پهلوی ساخته شده است، در 2 طبقه و با سقفی شیروانی و دارای ستون هایی در چهار طرف، نمای هر طبقه است و یکی از خانه باغ های زیبای همدان محسوب می‌شود.
سر در ورودی آن با سنگ‌های گرانیت و آجرهایی با رنگ قرمز پوشیده شده، تزیین شده است و پوشش‌ آن تیرچوبی و در داخل قسمت ساختمان لمبه کوبی است.
این بنا در سال 1380 مورد بررسی و مستندسازی قرار گرفت و و مالک آن اکنون شهردرای همدان است.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.