رضا آریایی روز سه شنبه در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، توسعه نهال کاری، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه طرح های آبخیزداری را از برنامه های شاخص منابع طبیعی برای حفظ منابع آب و خاک دانست.
وی با تاکید بر اهمیت فعالیت های منابع طبیعی افزود: مبارزه با زمین خواری، ممانعت از تعدی به جنگلها و مراتع، جلوگیری از ورود زود هنگام دام عشایر و مهار حریق در عرصه های منابع طبیعی از جمله فعالیت های مهم منابع طبیعی است.
مدیرکل حوزه ریاست استانداری همدان گفت: اکنون ساخت سد با صرف هزینه های میلیاردی برای دولت توجیه اقتصادی و علمی ندارد در این بین منابع طبیعی با صرف کمترین هزینه برای ساخت بندهای رسوب گیر و سازه های آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی نقش مهمی در تغذیه سفره های زیرزمینی ایفا می کند.
آریایی یادآوری کرد: بی مهری های گذشتگان به منابع طبیعی و تخریب آن ، خسارت های زیست محیطی زیادی به پیکره طبیعت وارد کرد اما سیاست دولت تدبیر و امید حمایت از منابع طبیعی ومحیط زیست است.
وی گفت: برای کنترل حریق باید از توان بخشداران، دهیاران، شوراهای اسلامی و مردم استفاده شود و بخش عمده ای از امور را به مردم بومی منطقه واگذار کرد.
مدیرکل حوزه ریاست استانداری همدان همچنین مهمترین اهرم برای حفظ مراتع و پیشگیری از حریق را مردم محلی و دهیاران دانست.
آریایی افزود: احیا و توسعه طرحهای منابع طبیعی چند سال طول می کشد ولی در نتیجه یک بی احتیاطی و سهل انگاری، صدها هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی تخریب و در زمان کوتاهی تبدیل به خاکستر می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نیز گفت: حفاظت و صیانت از اراضی ملی نیازمند جلب مشارکت مردمی و عزم همگانی است.
اسفندیار خزایی افزود: منابع طبیعی نعمتی ارزشمندی است که زندگی بدون آن امان ندارد و در آموزه‌های دین مبین اسلام، بر حفاظت و حراست از منابع طبیعی و کاشت درخت و مراقبت از آن بسیار تاکید شده است.
وی بهره مندی استان همدان از 905 هزار هکتار اراضی ملی و مراتع را از الطاف الهی دانست و افزود: با توجه به گستردگی وسعت اراضی ملی، باید در بحث حفظ و توسعه منابع طبیعی و بیابان زدایی، کار و توسعه بیشتری انجام داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: در حال حاضر با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود توسعه طرح های آبخیزداری در دستور کار قرار دارد.
خزایی اضافه کرد: در این راستا در 17 زیر حوزه در 9 شهرستان طرح های مهم و تاثیرگذاری صورت گرفته و کاشت بیش از 300 هزار اصله بوته آویش اجرایی شده و افزایش آن تا 600هزار اصله نیز ادامه دارد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.