چند روز گذشته استعفای ناگهانی علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بازتاب‌های متعددی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، روزهای پایانی تیرماه بود که علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان به همدان آمد و روزهای پایانی بهمن ماه هم از همدان رفت. این مدت(غیر از ایام سوگواری‌ها) ۷۳ اجرا توسط گروه‌های پاپ در همدان محقق شد.

چهرۀ سیاسی آشکار همدان

از روزهای آغازینی که او بر صندلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تکیه زد فضاهایی دربارۀ نگاه او به فرهنگ ایجاد شد. نخستین عکس‌العمل‌ها توسط نمایندگان مجلس بود. طبیعی است که نمایندگان اگر با آنها درباره انتسابی رأی‌زنی نشود این عکس‌العمل را از خود نشان دهند، حتی گاه به جمع‌آوری امضا و سوال از وزیر هم می‌انجامد که به هر حال در همدان این اتفاق رخ نداد و به احتمال با جلساتی که بین آنها و مدیرکل جدید شکل گرفت نقاط مشترکی حاصل شد که دیگر به صورت علنی مخالفتی با فعالیت‌های او وجود نداشت. در خفا هم معلوم نیست تذکراتی به او داده می‌شد یا اینکه فعالیت او را تایید می‌کردند اما دیگر اعتراضی به صورت علنی دیده نشد.

این فقط بخشی از چهرۀ سیاسی استان همدان بود که خودش را به مدیرکل جدید اداره فرهنگ نشان داد. بخش دیگر نهادها و چهره‌هایی بودند که آنها هم به‌نوعی متولی فرهنگ(عمومی) به حساب می‌آیند. حتی آیت‌الله غیاث‌الدین طاها محمدی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و امام جمعه شهر همدان هم در طول این 5-6 ماه موضوع علنی‌ای را له یا علیه مدیرکل جدید به زبان نیاورد اما آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌اصفهانی، مدیر حوزه علمیه و نماینده مردم استان همدان در مجلس خبرگان نکاتی را درباب برگزاری کنسرت‌ها گوشزد کرد و تذکر داد.

باز هم البته این موارد فقط برای امر به معروف بود و دست مدیرکل درباره ایجاد فضای جدید در همدان باز بود اما به ظاهر رفته‌رفته نهادهای متولی دیگر؛ رویه‌ای را در پیش گرفتند که بر اساس آن چندان موافق برگزاری کنسرت‌های پاپ در همدان نبود، موضوعاتی از قبیل حضور زنان با پوشش خاص در کنسرت‌ها، یا شکل شادی مردم در اجراها، حضور زنان و مردان در فضای بسته و شادمانی آن‌ها و ... اسبابی را فراهم آورد که چهرۀ آشکار سیاست در همدان خودش را به درویش‌نژاد نشان دهد!

 بر همین اساس نهادهای همکار برای دادن مجوز به برگزاری کنسرت چندان تمایلی به ادامۀ این مسیر نداشتند، بنابراین درویش‌نژاد و رویکردش به شادی در همدان بدون همراه (در بخش مدیریتی) ماند؛ اغلب یا مخالف بودند یا سکوت می‌کردند، و این آغاز ماجرا بود!

چهرۀ پنهان سیاسی در همدان

طبیعی است هر استان، یک شکل «آشکار» سیاسی دارد و یک شکل «پنهان». در واقع حتی در اندازه‌های بزرگتر هم این شکل از سیاست‌ورزی وجود دارد، تا آنجاکه شنیده‌ایم عناوینی چون دولت پنهان یا سایه، وزیر در سایه و... در کشور همیشه مطرح بوده و افراد و نهادهایی هستند که متولی کاری نیستند اما در باب آن-درست یا غلط -اعلام‌نظر می‌کنند. همدان هم چهره‌های سیاسی در سایه دارد که نفوذ زیادی دارند. به ظاهر این چهره‌ها هم چندان علاقه‌مند به فضایی نبودند که درویش‌نژاد برای ایجادش تلاش می‌کرد بنابراین فرایندی که علیه نگاه غالب مدیرکل بود داشت کم‌کم میان مدیران و چهره‌های خارج از مدیریت استان پر رنگ‌تر می‌شد.  

اتفاقات استانی و وزارتخانه‌ای

این دو اتفاق علاوه شد به اتفاقات دیگر در سپهر سیاسی استان و وزارتخانه. به بیان دیگر، حضور درویش‌نژاد در همدان در حالی بود که افرادی چون محمدرضا جوادی، ارشاد استعدادی و... برای حضور به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران مطرح بودند و حتی در وزارتخانه به اصطلاح مصاحبه هم کرده بودند اما به یک‌باره و به‌دلایلی (که شاید مربوط به سابقه خدمت استاندار سابق همدان در هرمزگان به‌عنوان مدیرکل اقتصادی استانداری بود) درویش‌نژاد نامش از اتاق وزیر بیرون آمد.

بعد از حضور او؛ محمدناصر نیکبخت استاندار وقت همدان به‌عنوان حامی اصلی‌اش بازنشسته شد. حامی دیگر او محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی مستعفی وزیر فرهنگ بود که او هم ابتدای بهمن‌ماه از وزارتخانه رفت. حالا با این فضای حاکم در استان و وزارتخانه اگر منطقی باشیم باید ببینیم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان چطور می‌توانست اهدافش را در همدان عملیاتی کند؟ او دریافته بود برای ادامه مسیر باید فضا را بسنجد. او با تیزهوشی دریافت که دیگر نمی‌تواند مدیری باشد که این 6 ماه بوده است.

او دریافت با توقعی که از خودش ایجاد کرده، نه می‌تواند عقب بکشد، نه می‌تواند با فضای استان و چهره‌های سیاسی به تعامل برسد پس ترجیح داد حیات سیاسی خود را حفظ کند. شأن خود را حفظ کند و این رویکرد به مدیریت فرهنگ را در جای دیگری به تجربه بگذارد.

از سوی دیگر هنرمندان همدانی و مردم برای او سنگ تمام گذاشتند. آنها در کمپین‌هایی تلاش کردند فضا را برگردانند اما موضوع با این کمپین‌ها و ... قابل ترمیم و بازگشت نیست. موضوع حیات سیاسی یک مدیر است. او تصمیمی گرفت گوشۀ رینگ نماند اما باید گفت این کمپین‌ها فقط می‌تواند ارزش و اعتبار درویش‌نژاد را برای مدیران بالاتر و استان احتمالی دیگر یا حتی وزارتخانه بالا ببرد که البته این هم اتفاق مبارکی است.

سرانجام اینکه استاندار همدان امروز اعلام کرد «استعفای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هیچ ربطی به برگزاری کنسرت‌ها، اداره ارشاد و گروه موسیقی نداشت و وی به‌دلیل مشکلات شخصی از ادامه خدمت در استان بازماند. او تاکید کرد کنسرت‌ها با رعایت موازین شرعی و قانونی قابل اجرا است و اجازه نمی‌دهیم در هیچ برنامه‌ای کسی از قانون عبور کند». بنابراین بهتر است افرادی که در کمپین‌ها فعال هستند مطالبۀ خود را به سمت قانون و تداوم یک جریان ببرند تا اینکه آن را به فرد و افراد وابسته بدانند و پیوست کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.