معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان اعلام کرد که ۷۵۰۰ دانش آموز این استان تحت پوشش طرح ایران مهارت قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، عباس احمدی‌مقیم در آیین افتتاحیه طرح ایران مهارت استان همدان در مجتمع آموزشی اسلامی علمی، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایران مهارت، آموزش حداقل یک ‌مهارت به دانش آموزان است.

احمدی‌مقیم افزود: یکی از اهداف آموزش و پرورش در دوره ابتدایی شکوفایی استعدادهای عام دانش‌آموزان و سپس در دوره متوسطه شکوفایی استعدادهای خاص آنها است.

وی عنوان کرد: طرح ایران مهارت با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان انجام می‌شود و ۲۴ درصد از مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند. خوشبختانه ما برای سال اول توانستیم ۷۵۰۰ دانش‌آموز را  تحت پوششاین طرح  قرار دهیم و ۲۵۰ مهارت را به آنها عرضه کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: هدف آرمانی ما ارائه مهار‌ت‌ها به شکل تقاضا محور است و براساس میل و رغبت دانش‌آموزان و استعدادهایشان مهارت مورد نظر را دنبال کنند.

احمدی‌مقیم افزود: باید دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم را به نحوی آموزش دهیم تا اگر میلی به ادامه تحصیل نداشتند بتوانند وارد بازار کار شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه این آموزش‌ها باید توسعه پیدا کنند، گفت: سال‌تحصیلی جاری توانستیم حدود ۴۲ درصد دانش‌آموزان را به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت کنیم و این تعداد تا پایان برنامه ششم ‌توسعه باید به ۵۰ درصد برسد. البته اجرای کامل این طرح نیاز به همراهی همه دستگا‌ه‌ها دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در بعضی از نقاط کمتر توسعه یافته در حال انجام است، تشریح کرد: مثلا ما در دوره متوسطه دوم نظری با اعتبارات بنیاد علوی و تجهیزات سازمان فنی و حرفه‌ای مهارتی‌هایی را به دانش آموزان آموزش می‌دهیم.

احمدی‌مقیم خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌ها به طور همزمان در دوره‌های متوسطه اول، متوسطه دوم نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش جز اهداف ما قرار گرفته است.

رضا زارعی معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه با تغییرات شگرفی در مشاغل و تکنولوژی مواجه هستیم، اظهار کرد: این اتفاقات سبب می‌شود تا در مبحث مهارت آموزی برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.  کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در مهارت آموزی برنامه‌هایی دارند و در حال اجرا هستند.

وی افزود: در کشور آلمان حداقل ۷۹ درصد از خانواده‌ها تقاضا دارند که فرزندان‌شان در رشته فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند. خود دانش‌آموزان نیز برای تحصیل در این رشته‌ها اشتیاق دارند.

زارعی عنوان کرد: چند سالی است که اقدامات مناسبی مثل تفاهمنامه وزارت آموزش  و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش آموزش‌های مهارتی در کشور انجام شده ضمن اینکه  بنیاد علوی و سازمان فنی حرفه‌ای نیز برای دانش‌آموزان به صورت شبانه‌روزی دوره‌های آموزشی به صورت تخصصی برگزار می‌کنند.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان تاکید کرد: مهارت آموزشی باید از سنین پایین شروع شود و این کار کمک می‌کند تا آینده آنها ساخته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.