محمد کاظمی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد: ساز و کار مالی اروپا با ایران یک موفقیت در جهان چند قطبی است.
وی این مراوده مالی را یک پیروزی دیپلماسی برای ایران خواند و آن را حاصل زحمات فرزندان ملت در وزارت امور خارجه ایران زیر شدیدترین فشارها عنوان کرد.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم افزود: به طور قطع این ساز و کار مالی تا به نتیجه برسد، زمانبر است و در مرحله نخست به مسایل غذا و دارو اختصاص دارد.
کاظمی گفت: اگر به سمت و سویی برویم که در معاملات نفتی نیز بتوانیم از این ساز و کار استفاده کنیم، برای ما بسیار مفید است و به ازای پول نفت می توانیم مواد اولیه، ماشین آلات و نیازهای بخش صنعت و تولید وارد کنیم.
وی با اشاره به اینکه ساز و کار مالی اروپا از طرفی فشار تحریم ها را برای ما کاهش می دهد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برای اروپایی که می خواهد مسیر استقلال را طی، اینکه بداند بدون آمریکا هم می تواند کار اقتصادی و تجاری در جهان انجام بدهد، یک موفقیت به شمار می رود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقدام اروپا برای ثبت ساز و کار مالی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران هر چند کوچک باشد، اما آغازی بسیار مهم و راهبردی برای رفع یک نقص بزرگ جهانی و تضعیف یکه تازی یک ابرقدرت بی ملاحظه است.
کاظمی تصریح کرد: چنانچه پالرمو و سی.اف.تی(CFT) تصویب نشوند، به طور قطع ساز و کار مالی اروپا که می تواند راه نفسی برای کشور باز کند، لطمه می خورد.
وی گفت: شرط اروپا رعایت کامل مقررات پولشویی و پالرمو است و چنانچه در مجمع تشخیص مصلحت نظام این لایحه تصویب نشود و نتوانیم به موفقیتی در این زمینه برسیم، به اندازه کافی بهانه دست آمریکا می دهد که اروپا را از این اقدام منع کند.
عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: کسانیکه به منافع کشور می اندیشند، باید در این زمینه نیز کمک کنند.
کاظمی با بیان اینکه عده ای در داخل کشور به اهمیت موضوع پی نبرده اند بیان کرد: متاسفانه یک جریانی در کشور از ابتدا با برجام مخالفت کرده و منهای منافع و مصالح ملی، این جریان فکری توافق بین المللی برجام را قبول ندارد و آنچه مرتبط با برجام هم باشد، مورد قبول آنها نیست.
وی ادامه داد: این در حالیست که اگر بهترین نتیجه هم از برجام و ساز و کار مالی اروپا بگیریم، این جریان فکری با آن مخالف است.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم خاطرنشان کرد: اینکه اروپا می خواهد با این اقدام راهش را از آمریکا جدا کند و به استقلال برسد و چون برجام را قبول دارد، یک روش مالی برای ایران تدارک دیده است، پس باید از این اقدام استقبال کنیم.
کاظمی گفت: اگر عقلانیتی در جهان باشد، باید این تحرک بی سابقه اروپا مورد استقبال قرار گیرد و بزرگ و تاثیرگذار شود؛ اقدامی که انزوای آمریکا را هدف قرار داده است.
به گزارش ایرنا، کانال مالی اروپا یا اینستکس (INSTEX) یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت های تجاری» بستری برای تبادلات مالی طرف های قرارداد تجاری با ایران است.
هدف از این ساز و کار که قرار است بیانیه اجرای آن اعلام شود، این است که مجموعه دریافت ها و پرداخت های ایران با اروپه وارد این ساز و کار شود و از طریق آن تبادلات 2 طرفه صورت گیرد.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.