در بخشی از این مطلب که به قلم «شکیبا کولیوند» منتشر شده، آمده است: شهری با نام «پایتخت تاریخ و تمدن ایران ‌زمین» که این روزها به‌ جای برند شدن در زمینه‌های گردشگری منحصربه‌ فردش، با کارتن به دستانی دست‌ و پنجه نرم می‌ کند که ثانیه ‌ای در حال افزایش‌اند. گفتنی‌ها در این راستا بسیار و زمان کوتاه است، اما آنچه در پس این قصه پر غصه نهفته، رشد لحظه ‎ای این خانه مسافرهاست.
در مطالب منتشر شده از میزگرد گردشگری که در دفتر روزنامه سپهرغرب و با حضور علی خاکسار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان و سجاد آروانه، مدیرعامل موسسه گردشگری «مهر ماندگار» و نخستین مجری طرح ساماندهی خانه مسافرهای همدان برپا شد، مباحثی پیرامون نحوه مجاز برشمردن فعالیت خانه‌های مسافر و نقش بومیان محلی در شناسایی این خانه مسافرهای بدون مجوز مطرح شد؛ از سویی با قبول خطرات بالقوه و بالفعل ناشی از رشد قارچ گونه خانه مسافرهای غیرمجاز در همدان، تعداد خانه مسافرهای مجاز در استان 88 مورد مطرح و از حضور کارتن به دستان گلایه شد که البته معاون گردشگری استان همدان تا حدی معضل بودن این موضوع را پذیرفت.
در ادامه، بخش سوم و پایانی از سلسله گزارش‌های مربوط به میزگرد گردشگری با موضوع خانه مسافرهای همدان را خواهید خواند، هرچند روزنامه سپهرغرب همچنان پیگیر این موضوع مهم در حوزه گردشگری خواهد بود و خبرنگار سرویس گردشگری نیز فعالیت متولیان امر را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری خواهد بود.

** افزایش لحظه‌ ای تعداد خانه مسافرهای بدون مجوز در همدان
جناب آروانه می‎توانید آماری از تعداد خانه مسافرهای بدون مجوز در همدان ارایه دهید؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت، الآن یا الآن! چراکه به تعداد خانه مسافرهای بدون مجوز در استان به ‎صورت لحظه‌ ای افزوده می‎شود؛ فرق الآن تا الآن یک ثانیه است اما ازآنجاکه خانه مسافرهای مطرح‌شده هرلحظه در حال افزایش هستند، بین همین یک ثانیه هم در تعداد آن‌ها تفاوت وجود دارد.
به‌ عنوان ‌مثال بررسی تعداد خانه مسافرهای یک محله حاشیه ‌ای در همدان یک ماه طول می‌ کشد تا بتوان آمارهای دقیق به دست آورد، با توجه به این اوضاع اقتصادی پیش رو و با توجه به اینکه پول درآوردن از اجاره این خانه‌ها با وجود نامشروع بودن، به دهان مالکان آن‌ها شیرین می‌آید؛ پس شاهد هستیم که روزبه ‌روز بر تعداد این خانه‌ها افزوده می‌شود.
آقای دادستان! لطفا به این موضوع ورود پیدا کنید/ اقتدار و قدرت داریم، اما اراده نداریم!
کار کردن در این حوزه واقعا سخت است، بنده پیش از آنکه در این مسئولیت مشغول به فعالیت شوم هر بار که از دور میدان آرامگاه باباطاهر می‌گذشتم و کارتن به دستان را می‌دیدم سازمان میراث فرهنگی را مقصر می‌دانستم، اما حال که خودم وسط گود ایستاده‎ام شاهد هستم که سازمان میراث فرهنگی در این زمینه کم‌ترین نقش را بر عهده دارد، چراکه علاوه بر وظیفه ذاتی تعریف‌ شده برای این سازمان به ‌عنوان مجری باید دانست که دستگاه‌های زیادی در این حوزه نقش‌‏‏‎آفرین هستند.
سال گذشته در پیگیری کارتن به دستان همدان با یک نفر که نیروی انتظامی معرفی کرده بود همه بنرهای نصب شده بر روی خودرو‎ها و کارتن‌هایی که در دست برخی افراد در همدان برای اجاره منزل به مسافران بود را جمع ‌آوری کردیم، اما متأسفانه پیگیری‌های بعدی صورت نگرفت و بنده به ‌شخصه در این مسیر، دلسرد شدم!

**آیا اقدامات خود را در راستای مجوز دادن به خانه مسافرهای همدان مناسب می‌دانید، اعطای فقط 88 مجوز به خانه مسافر آمار کمی نیست؟
بله، قبول دارم که این تعداد برای استان همدان خیلی کم است.
جناب خاکسار، شما تعداد خانه مسافرهای غیرمجاز شناسایی‌شده را یک هزار و 500 واحد برشمردید، از این تعداد حدود 620 مورد پلمب و اخطار گرفته‌اند؛ چرا برای مجوز گرفتن مابقی اقدامی صورت نگرفته‌ است؟
این‌ خانه ‎مسافرها دیگر پیگیری برای گرفتن مجوز نداشتند و در واقع نخواستند که مجوز بگیرند!
علت را چه می‎دانید؟ گرفتن مجوز هزینه دارد؟
هزینه‌ای ندارد.
شناسایی صرف، فایده‌ای ندارد و دردی را دوا نمی‌کند
مدیر مؤسسه مهر ماندگار در ادامه با بیان اینکه برای خانه مسافرها نرخ‎ نامه تصویب ‌شده‎، گفت: یک خانه مسافر درجه‌ یک در ایام اوج مسافر پذیری برای یک‌ شب، 250 هزار تومان می‎تواند دریافت کند که این نرخ به شهرداری نیز ابلاغ‌ شده‌است؛ از سوی دیگر مالکان مجوز را قاب کرده‌ و به دیوار واحدشان نصب کرده‎اند، بنابراین اگر این مالک بخواهد بر اساس ثبت واحد خود در سامانه قدم بردارد، باید که نرخ نامه را رعایت کند، اما مالکی که خانه خود را ثبت نکرده، پس نرخ نامه ‌ای هم ندارد و هر مبلغی که بخواهد می‌تواند از مسافر دریافت کند.
وظیفه برخورد با این موضوع نیز تنها بر عهده نیروی انتظامی است که متأسفانه در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد. آن‌هایی که در حال حاضر، نفعشان به غیرقانونی کار کردن است تا زمانی که با اجبار برخوردی در مقابلشان صورت نگیرد؛ نه به سازمان میراث فرهنگی مراجعه ‌ای خواهند داشت و نه به مجری خانه مسافرها، پس اگر شناسایی هم بشوند این شناسایی کردن‌ها فایده‌ای ندارد!
خاکسار، معاون گردشگری نیز در تکمیل صحبت‎های آروانه، اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و 500 خانه مسافر غیر مجاز شناسایی کرده‌ایم که اگر به قول شما از معتمدان و بومیان محلی کمک بگیریم این تعداد افزایش می‎یابد، اما شناسایی واحدهای غیرمجاز دردی را دوا نمی‎کند! یعنی تا زمانی که برخورد با آن‌ها صورت نگیرد، این شناسایی کردن‌ها بی‌نتیجه است.

** خانه مسافرها را در طول سال رها نکنیم
کارتن به دست‌ها بازاریابان خانه مسافرها هستند، پس باید این واسطه‌ها جمع‌آوری شوند.
جناب خاکسار در این راستا پیشنهاد شما چیست؟ باید برای این معضل چه اقدامی صورت گیرد؟
پیشنهاد بنده این است که در ابتدای امر، زیرساخت‌هایی مانند کیوسک‌های گردشگری و پایگاه اطلاع‌رسانی ایجاد کنیم؛ که در این راستا صحبت‌ها و توافق‌هایی نیز شده که باید در اسرع وقت انجام گیرد.
در این راستا سال 96- 95 این کیوسک‌ها دایر شد، اما به سبب عدم برخورد با خانه مسافرهای غیرمجاز، کمی بالاتر و یا پایین‌تر از همین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی همچنان شاهد حضور کارتن به دستان بودیم! پس در این راستا باید برخورد جدی نیز با مالکان و یا واسطه‌های آن‌ها انجام شود و از سویی سازمان میراث فرهنگی استان و نیروی انتظامی با هم توافقی داشته باشند تا در جهت شناسایی این خانه‌ها ورود کنند؛ همچنین کمی با مسامحه و آسان‌گیری به این خانه‌ها مجوز داده شود اما برای تمدید آن، موارد را به‌ طور کامل از آن‌ها بخواهیم تا اصلاح کنند.
قدم بعدی نیز، نظارت جدی است! خانه مسافرها نباید در طول سال رها شوند و تنها در نوروز به آن‌ها توجه شود؛ در طول سال بایستی این برخوردها ادامه پیدا کند.
جناب خاکسار، آنچه امروز به‌ طور ویژه‌ با آن مواجه هستیم، فعالیت این خانه مسافرها در فضای مجازی و تبلیغات و حتی رزرو این خانه‌ها در سایت‌های خاص بوده؛ نظارت بر این موضوع با کدام سازمان است؟
نظارت بر تمامی تبلیغاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد بر عهده ماست، اما اکثر این سایت‌ها در تهران هستند.
در حال حاضر یک سایت قوی در تهران این موضوع را پیگیری می‎کند که خانه مسافرهای بسیاری از شهرها را در دل خود دارد؛ البته نمی‌توان به سبب نبود مرکزیت این سایت‌ها در همدان دست روی دست گذاشت!
ما اگر با چنین مواردی روبرو شویم، مکان را شناسایی و با آن برخورد می‌کنیم و یا تلفن آنجا را مسدود می‌کنیم اما واقعاً باید قبول کرد که گستره این موضوع بسیار زیاد شده‎است.
در حال حاضر تنها کاری که می‎توانیم انجام دهیم شناسایی این خانه‌هاست، اما دانستن به‌ تنهایی کافی نیست تا زمانی که برخورد جدی و قهری وجود نداشته باشد.
‌باید یک ساختمان در ورودی همدان ساخته شود و نماینده‌هایی از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها و خانه مسافرها در آن حضور داشته باشند تا مسافران به سمت واحدهای مجوز دار سوق داده شوند.
در این زمینه معاون گردشگری ضمن ابراز تأسف به جانمایی شدن این مکان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سه نقطه در ورودی شهر انتخاب و قرار شد از سوی شهرداری این سه مکان ساخته شود و حتی شرکت‌های خصوصی گردشگری همدان نیز حاضر به مشارکت در این زمینه شدند، اما اقدامی صورت نگرفت.
جناب آروانه خانه مسافرهای همدان را خدمت می‌دانید یا خیانت؟
من این‌ها را خدمت و فرصت می‌دانم، به شرطی که ضابطه‌مند و قانون‌مند شوند، اما در حال حاضر که این نظارت‌ها وجود ندارد، خانه مسافرهای همدان مصداق همان خیانت هستند!
باید واقع‌گرا بود، آدمی حقیقت‌ را می‎ببیند، اما اگر نیمه‌ پر لیوان را ببینیم، باید گفت که ان‌شاءالله این اوضاع با توجه به تصمیماتی که گرفته شده (هم تصمیمات کشوری و هم استانی)، خوب می‌شود و از سویی قرار است چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز در حوزه گردشگری همدان مشارکت کنند.
مردم و مسؤولان احساس مسؤولیت کنند
جناب خاکسار، به‌عنوان سخن پایانی اگر موضوعی هست، بفرمایید.
گردشگری یک امر فرابخشی است و سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های متعددی در آن دخیل هستند، حتی کسبه، بازار، سیستم‌های حمل‌ و نقل، مراکز فروش صنایع ‌دستی، واحدهای اقامتی- تفریحی و بسیاری از افراد دیگر و بخش‌ها در آن دخیل‌اند.
اگر بخواهیم در حوزه گردشگری رونقی صورت گیرد همه دستگاه‌ها و شهروندان ‌باید در مقابله با موضوع خانه مسافرهای بدون مجوز مشارکت کنند؛ قطعاً مردم می‌توانند چشم و گوش ما باشند؛ قطعاً با مواردی که مردم به ما اطلاع دهند برخورد خواهیم کرد.
ما نمی‌توانیم بر کل استان و شهر همدان نظارت کنیم پس در این راستا مردم نیز بایستی احساس مسؤولیت کنند. اعتقادی به ایجاد مانع در کسب‌ و کار مردم و ورود قوه قهریه به این موضوع نداریم؛ بیش از هر چیز، ساماندهی مدنظر ما است بنابراین ضابطه ‌مندی این خانه‌ها را دنبال می‎کنیم که امید است با چنین اقداماتی شاهد رشد و رونق گردشگری در همدان باشیم.
دل آدم می‌سوزد وقتی می‌بیند که شهر سرسبز همدان در بهار، شهر میوه‌های رنگارنگ در تابستان، شهر برگ‌های هزار رنگ در پاییز و شهر سفیدپوش همدان در زمستان نتوانسته جایگاه مناسبی در حوزه گردشگری و در زمینه‌های مختلف طبیعت‌ گردی، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری علمی و بخش‌های دیگر به دست آورد، به ‌راستی‌ که همه موارد مطروحه، مرثیه‌ای برای گردشگری همدان است.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.