به گزارش ایرنا، رضا ملک زاده روز یکشنبه در مراسم افتتاح 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شد، ‏افزود: در سال 2017 تعداد 380 هزار مرگ در ایران اتفاق افتاد که 16 درصد آنها به علت سرطان بود.
وی با بیان اینکه دومین علت مرگ در ایران سرطان ‏است، اضافه کرد: هر سال نزدیک به 56 هزار نفر به علت سرطان فوت می‌کنند البته نیمی از سرطان‌ها قابل درمان و نیمی از آنها قابل ‏پیشگیری هستند.‏
ملک زاده اظهار داشت: 34 هزار تن از افرادی که در ایران بعلت سرطان فوت می کنند زیر 70 سال و 11 هزار نفر زیر 50 سال هستند، که این آمار ضرورت پیشگیری و درمان سرطان ها را بیشتر می کند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هفت سرطان شایع در کشور ما شامل پستان، معده، روده بزرگ، ریه، مثانه، پروستات و لوکومی‌ها هستند.‏
ملک زاده ادامه داد: مهمترین علت‌ بروز سرطان، شیوه زندگی نادرست مثل رژیم غذایی نادرست، نداشتن تحرک، چاقی، ‏دخانیات و مشروبات الکی است و عواملی نظیر عفونت‌ها، عوامل شغلی و هورمونی نیز در بروز سرطان تاثیر دارند.
وی با بیان اینکه فراوانی سرطان مری و معده در شمال ایران نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر است، گفت: ‏عواملی مثل مصرف قلیان و بهداشت پایین دهان، مصرف چای داغ، تنباکو و چاقی در ایران به سرطان منجر می‌شوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مصرف ماده مخدر تریاک نیز یکی از عوامل ابتلا به سرطان در کشور است که طبق تحقیقات 10 درصد افراد بالای 40 سال کشور تریاک مصرف می کنند.
ملک زاده گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده، مطالعات درباره سرطان‌های شایع کشور بود که بر اساس آن تاکنون 54 طرح ‏خیلی بزرگ در زمینه تحقیقات سرطان حمایت شدند.‏
وی اظهار داشت: سرطان مری در ایران 45 سال پیش به ازای هر 100 هزار نفر 100 نفر بود که هم اینک 20 نفر کاهش یافته اما در مقابل آمار سایر سرطان ها افزایش داشته اند.
ملک زاده پیش بینی کرد تا سال 2030 شمار ابتلا به سرطان از 110 به 150 هزار تن در سال برسد و علت آن را ثبت بهتر و دقیق تر اطلاعات، افزایش امید به زندگی، شایع  شدن بروز 90 درصد سرطان ها در افراد مسن، کاهش مرگ و میر نوزادان و تغییر سبک زندگی عنوان کرد.
وی چاقی را از دیگر عوامل بروز سرطان دانست و گفت: 90 درصد ایرانی ها تحرک کافی بدنی ندارند هر چند کمبود و سوء تغذیه در کشور نداریم بلکه تغذیه غلط رواج دارد.
به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عواملی همچون مسواک زدن مرتب و حفظ بهداشت دهان، افزایش تحرک بدنی و ورزش، افزایش ‏مصرف میوه و سبزی های تازه و مصرف آب آشامیدنی سالم می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند.
ملک زاده ادامه داد: افراد باید وزن خود را به صورت مستمر بررسی کنند و مصرف نکردن دخانیات و مشروبات الکلی را در دستور کار قرار دهند.
وی گفت: 62 درصد افرادی که به سرطان مبتلا شده سپس بهبود می یابند به علت رعاین تکردن اصول بهداشتی به علل دیگری نظیر سکته فوت می کنند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: بنابراین مراقبت صحیح از این طیف بهبود یافتگان از نظر رژیم غذایی، سیگار و چاقی، ‏فعالیت بدنی و ضروری است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.