‏به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم جان بابایی روز یکشنبه در آیین افتتاح 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ‏افزود: برای اولین بار در کشور برای داروهای پر هزینه سرطان در سال گذشته استاندارد ‏خدمت تدوین و به بیمه‌ها، نظام پزشکی و پزشکی قانونی ابلاغ و منجر به ذخیره منابع برای بیمه‌ها شد.
وی اظهار داشت: این راهنماهای بالینی برای سرطان‌های معده، روده بزرگ، ریه، پستان و رادیوتراپی حین جراحی نوشته و ابلاغ شده است.‏
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: از آغاز طرح تحول سلامت، بسته‌های حمایتی برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان پیش بینی و بخشی از هزینه‌های درمان از طریق بسته های حمایتی تامین شد تا بر اثر فقر کسی مبتلا به بیماری نشود.
جان بابایی ادامه داد: در عین حال علاوه بر پیش بینی بسته های حمایتی کارهای زیربنایی و ساخت مراکز مختلف نیز آغاز شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ‏سیمای سرطان به سمت سرطان های قابل پیشگیری در حال تغییر است می توان با راه اندازی مراکز تشخیص زودهنگام، عمر مردم را با هزینه کمتر افزایش داد.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در سال‌های اخیر هم استانداردسازی ‏خدمات و مدیریت منابع، توسعه شبکه ارایه خدمات در سه حوزه ، توسعه نیروی انسانی، توسعه نظام اطلاعاتی و ثبت سرطان انجام ‏شده است.‏
جان بابایی گفت: مدیریت خدمات شیمی درمانی نیز از دیگر فعالیت های در حال اجرای کشور است که در این راستا پس از پایش به برخی مراکز بدون استاندارد، مجوز ادامه فعالیت داده نشد.
وی افزود: هم اینک تمامی مراکز خدمات سرطان کد شناسه دارند و برای مدیریت خدمات شیمی ‏درمانی نیز دستورالعملی ابلاغ شد و در حال اجرا است.‏
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: مراکز مراقبت‌های حمایتی و طب تسکینی با حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حال فعالیت هستند.
جان بابایی ادامه داد: در مراکز مراقبت‌های حمایتی و طب تسکینی خدمات سرپایی، خدمات در منزل و خدمات بستری ارایه می‌شود.
وی اظهار داشت: یکی از اولویت های وزارت بهداشت در زمینه سرطان مربوط به ‏طب تسکینی است و در این باره در 20 استان آموزش لازم ارایه شده و آنها می تواند به عنوان مربی در استان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کنند.
‏معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: سال آینده به قسمت های مغفول مانده در طب تسکینی که موجب مرگ و میر می شد توجه بیشتری می شود.
جان بابایی درباره مدیریت نظام اطلاعات برای سرطان بیان کرد: ایجاد این سامانه بیش از 2 سال طول کشید و اولین پرونده الکترونیک واقعی ‏بیماران مبتلا به سرطان است.
وی توضیح داد: در این سامانه هم اطلاعات برخط و آنلاین پاتولوژی و هم ثبت الکترونیک نسخ و خدمات وجود دارد؛ همچنین ‏دریافت کد تشخیص بیمار بر اساس نظر پزشک درمانگر و وابستگی پوشش بیمه‌ای خدمات از سامانه در این نظام ‏اطلاعاتی انجام می‌شود.‏
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.