به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز یکشنبه در آیین راه اندازی 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ‏افزود: همچنین 17 درصد سرطان ها به پروستات و 14 درصد به پوست مربوط است و سرطان های معده و روده بزرگ هر کدام 13 درصد موارد ابتلا را شامل می شوند.‏
وی بیان کرد: سال 94 تعداد موارد جدید سرطان در هر دو جنس زن و مرد 108 هزار و 798 مورد ‏بود که 54 درصد مردان و 46 درصد از موارد ابتلا را زنان تشکیل می دادند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در سال 93 بیش از 60 هزار نفر از مردان و در سال 94 بیش از 58 هزار نفر از مردان مبتلا به سرطان شدند.
رئیسی ادامه داد: رتبه اول سرطان در مردان ایرانی، سرطان معده و پس از آن پوست و پروستات، روده بزرگ و مثانه است.
وی اظهار داشت: همچنین اولین ‏سرطان در زنان ایرانی سرطان سینه و پس از آن به ترتیب روده بزرگ، ‏پوست، معده و تیروئید قرار دارد.‏
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کشور به مرحله خوبی از ثبت سرطان رسیده ایم گفت: هدف این وزارتخانه ثبت سرطان نیست، بلکه گردآوری ‏اطلاعات دقیق برای برنامه ریزی دقیق درباره این بیماری است.
رئیسی درباره برنامه ملی ثبت و مدیریت سرطان افزود: برنامه ملی ثبت و مدیریت سرطان شامل فرآیندهای اصلی و پشتیبان است ‏که تشخیص و درمان دقیق و مراقبت‌های حمایتی از سیاست گذاری و پژوهش و توسعه زیرساخت‌ها و توانمندسازی را شامل می‌شود. ‏
وی اضافه کرد: یکی از افتخارات این برنامه حضور سازمان‌های مردم نهاد است، زیرا هیچ کاری بدون همکاری و تعامل ‏سازمان‌های مردم نهاد به نتیجه نمی رسد.
وی یادآوری کرد: سال 1360 قانون ثبت و گزارش اجباری موارد سرطان در مجلس تصویب و در سال 1363 ‏ابلاغ شد که تا سال 88 ثبت با این شیوه صورت می گرفت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از سال گذشته گزارش ثبت سرطان سال 1393 منتشر و وضعیت بروز سرطان و با در نظر گرفتن پراکندگی آن در استان ها انتشار یافت.‏
رئیسی ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز در مورد شیوع سرطان در 30 استان جمع آوری شده که این اطلاعات بیش از 98 درصد جمعیت کشور را پوشش می دهد.
وی ابراز امیدواری کرد: پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان رویکرد وزارتخانه است تا بتوان با دیدن علائم مشکوک به سرطان به ویژه در گروه های پرخطر زمینه درمان آنها را مهیا کرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: سرطان شایع در بانوان از جمله پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در صورت تشخیص به هنگام، قابل درمان هستند.
رئیسی اظهار داشت: مراکز آزمونه /پایلوت/ در برخی شهرهای کشور برای تشخیص زود رس سرطان دایر شده است تا در صورت مشاهده علائم سرطان بیمار را به بخش های مورد نظر ارجاع دهند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.