به گزارش ایرنا، باب الله فتحی روز یکشنبه در بازدید از بازار تاریخی ملایر و عمارت منصوری این شهر بیان کرد: این در حالیست که یکی از ضرورت های ما حفظ این ارزش ها و بناهای تاریخی و مراقبت از سلامت کالبدی و معماری آنها است.
وی افزود: به همین منظور بازسازی و مرمت مجموعه تاریخی بازار ملایر و عمارت منصوری در قالب طرح های بازآفرینی پایدار شهری ملایر قرار گرفت.
فرماندار ویژه ملایر مرمت و نگهداری اماکن و ابنیه را مساوی با حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی این شهرستان برشمرد و اظهار داشت: این آثار تاریخی به عنوان اسناد هویتی ملایر، علاوه بر کارکرد های موجود می توانند در زمینه توسعه گردشگری و جذب مسافران اثرگذار باشند.
فتحی بازار را پدیده ای پویا و محل تبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم عنوان و بیان کرد: این بنای تاریخی باید بیشتر از گذشته و با همکاری کسبه بازار و تلاش مسئولان مربوطه حفظ و نگهداری شود.
وی یادآور شد: بسیاری از مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم در گذشته درون بازار و از طریق تشکل های پویای موجود در آن مرتفع می شد که گویای اهمیت و نقش بازار در حیات مردم بوده است.
معاون استاندار همدان همچنین تداوم حیات و حفظ ارزش های بازار همچون اخلاق مداری، فتوت، امانتداری و صداقت را از مهمترین اهداف فرهنگی و اجتماعی مجموعه مدیریت این شهرستان عنوان کرد.
فتحی با بیان اینکه بازار ملایر و عمارت منصوری یک میراث ملی و متعلق به تمام ایرانیان است افزود: این آثار هویت ساز باید به شکل موجود حفظ و حراست شوند.
وی تاکید کرد: تداوم روند موجود که به آسیب دیدن بیشتر این آثار منجر می شود، لطمه ای جبران ناپذیر بر فرهنگ و زندگی جمعی مردم ملایر وارد می کند و باید همه نسبت به حفظ این آثار مسئولیت داشته باشیم.
فرماندار ویژه ملایر همچنین مرمت و حفاظت از بازار بزرگ ملایر و عمارت منصوری در قالب طرح های بازآفرینی پایدار شهری را فرصتی مغتنم برای این شهرستان برشمرد.
فتحی ادامه داد: طرح بازآفرینی بافت های فرسوده و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، از اقدامات شاخص و آثار ماندگار دولت تدبیر و امید است که به طور قطع در ذهن عموم مردم ایران ماندگار است.
به گزارش ایرنا، بازار سنتی ملایر حدود 150 سال قدمت دارد و در سال 1355 با شماره 3.1286 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
عمارت منصوری نیز در 2 طبقه متعلق به «عبدالصمد منصوری» با مساحت حدود 2 هزار و ۸۵۰ مترمربع است که در اواخر دوران قاجار و عصر پهلوی ساخته شد.
این خانه قدیمی، سال 1380 در فهرست آثار ملی ثبت شد که پس از یک دهه در سال 1391 به درخواست ورثه برای اجازه خرید و فروش از این فهرست خارج شد.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.