به گزارش ایرنا از ابتدای شروع طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در سال 84 تاکنون، بیش از 2 میلیون واحد از مسکن روستاییان کشور مقاوم سازی شده و این روند باید شتاب گیرد.
این در حالیست که رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته مقاوم سازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی را طلیعه پیشرفت و عدالت دانستند و بر این اساس بهبود رفاه، کاهش مخاطرات زندگی روستاییان، کاهش مهاجرت و مقاوم سازی واحدهای روستایی و حفظ آنها از حوادث طبیعی را باید در اولویت قرار داد.
طبق آمارهای ارایه شده هر واحد مسکن روستایی در حالت عادی 250 میلیون ریال تسهیلات برای بهسازی و نوسازی می گیرد، اما در حالت بحران و پس از وقوع زلزله رقم این تسهیلات به 2 برابر افزایش پیدا می کند، نکته ای مهم که به ویژه پس از وقوع زلزله کرمانشاه باید مد نظر قرار گیرد.
از سوی دیگر آهنگ مقام سازی مسکن روستایی تا اندازه ای کند شده که از سوی مسئولان همکاری نکردن بانک ها در ارایه تسهیلات و سختگیری در پذیرش ضمانت نامه های بانکی دلیل اصلی کند این روند مطرح شده است و برخی شعبه های بانکی در برخی نقاط کشور نسبت به پذیرش سفته زنجیره ای که سال 95 در هیات دولت مصوب و به بانک ها ابلاغ شده است، سر باز می زنند، در حالیکه مردم استقبال بسیار خوبی از مقاوم سازی مسکن روستایی دارند.
در حالیکه معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر بی توجهی به نوسازی مسکن روستایی را بروز خسارت های زیان بار به مساکن روستایی دانست و آن را در درجه نخست اهمیت و اولویت کاری دانست.
به دلیل اهمیت موضوع نشست شورای مسکن روستایی این شهرستان، باب الله فتحی خواستار همراهی بانک ها و آسان سازی اعطای تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی شد و افزود: تاکنون بنیاد مسکن استان همدان و شهرستان ملایر اقدامات مهمی را در راستای مقاوم سازی مسکن و اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی انجام داده اند که این فعالیت ها جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به تسهیلات 250 میلیون ریالی مقاوم سازی مسکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار گفت: با توجه به اینکه مقاوم سازی مسکن روستایی اشتغال، معیشت و رونق اقتصادی را به دنبال دارد، باید در مقاوم سازی مسکن روستایی به حد استاندارد برسیم.
فتحی تاکید کرد: بانک های عامل باید از ظرفیت های قانونی مانند سند مالکیت و سفته زنجیره ای در اعطای تسهیلات استفاده کنند تا روند اعطای تسهیلات مسکن روستایی آسان شود.
فرماندار ویژه ملایر از بخشداران خواست: پیگیری های لازم را برای توسعه مقاوم سازی مسکن روستایی انجام دهند و این اقدام در بخش جوکار و مرکزی باید جدی تر باشد.
فتحی ادامه داد: در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز شهرداران باید پیگیر مقاوم سازی مسکن و جذب تسهیلات به ویژه در بافت های فرسوده شهری باشند.
وی تاکید کرد: هر چه سریعتر جلسه ای در این زمینه با روسای بانکهای عامل تشکیل شود تا با عزم جدی برای مقاوم سازی مسکن روستایی تا پایان سال به شرایط بهینه ای برسیم.

** زلزله؛ زنگ خطری برای جنوب استان همدان
در این میان قرار گرفتن جنوب استان همدان روز گسل زلزله تهدیدی جدی به ویژه برای مسکن روستایی است که مدیرکل بنیاد مسکن همدان به بروز حوادث احتمالی همچون زلزله اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه منطقه جنوبی استان همدان روی گسل زلزله است، باید تلاش کنیم تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به دست متقاضیان برسد تا در زمان بحران رقم تسهیلات به 2 برابر نرسد.
حسن ظفری با تاکید بر اینکه سرعت مقاوم سازی مسکن روستایی در ملایر باید شتاب بیشتری گیرد بیان کرد: در فرصت باقیمانده تا پایان سال باید سهمیه سال 97 این شهرستان در مقاوم سازی مسکن روستایی تکمیل و مردم از این سهمیه بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه از فرصت هایی همچون کمک بلاعوض حساب 100 امام راحل در بنیاد مسکن حداکثر استفاده را در استان و شهرستان ببریم گفت: در این مسیر نیاز به حمایت بیشتر بانک های عامل داریم.
ظفری در عین حال زلزله کرمانشاه را بهترین تجربه برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث برشمرد و اظهار داشت: امروز که فرصت مهیا و شرایط عادی است، برای نوسازی مساکن روستایی تلاش کنیم و در نجات جان هموطنانمان سهیم باشیم.

** میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی کشور 42 درصد است
به توجه به اینکه بیش از 10 سال است که بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در کشور جریان دارد، طبق آمارهای ارایه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی در سطح کشور به حدود 42 درصد در حال حاضر رسیده است.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این باره همدان را یکی از استان های پیشرو در مقاوم سازی مسکن روستایی دانست و از تلاش های مجدانه مدیرکل بنیاد مسکن همدان تقدیر کرد.
حمیدرضا سهرابی با اشاره به آغاز طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی از سال 84 تاکنون با تسهیلات ارزان قیمت گفت: در آن مقطع زمانی هفت درصد از واحدهای روستایی مقاوم سازی بودند.
وی بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 677 هزار واحد مسکونی در سطح کشور به بهره برداری رسیده است و در مناطق روستایی زلزله زده کرمانشاه نیز حدود 405 هزار واحد مقاوم سازی شد.
سهرابی با بیان اینکه در مجموع حدود 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی کشور مقاوم سازی شده است افزود: از جامعه پنج میلیون و 370 هزار واحد روستایی در سطح کشور طبق سرشماری سال 95، میانگین مقاوم سازی واحدهای روستایی کشور 42 درصد است.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: استان همدان با 54 درصد مقاوم سازی مسکن روستایی بالاتر از میانگین کشوری است و سال های پرفروغی را در این زمینه داشته است.
سهرابی ادامه داد: رزن با 97 درصد و نهاوند با 72 درصد تاکنون واحدهای روستایی آنها مقاوم سازی شده است که ملایر با 53 درصد مقاوم سازی مسکن روستایی، نیاز به تلاش مضاعف دارد.
وی تاکید کرد: برای 47 درصد باقیمانده از طرح مقاوم سازی مسکن روستایی شهرستان ملایر باید سیاست تشویقی برای متقاضیان اعمال کنیم.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 47 درصد باقیمانده مقاوم سازی مسکن روستایی ملایر را دغدغه ای مهم خواند و خواستار همکاری و همت مضاعف مسئولان و روسای بانک های این شهرستان و استفاده از محل حساب 100 امام راحل در صورت نیاز برای محرومان شد.
سهرابی تاکید کرد: در فرصت باقیمانده تا پایان سال تلاش کنیم روند اعطای تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در این شهرستان به رشد مطلوبی برسد و با اولویت قرار دادن این تسهیلات دیگر دغدغه ای نداشته باشیم.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه درصد انحراف از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در حد صفر است و تمامی تسهیلات به مسکن تبدیل شده است بیان کرد: تمامی دولت ها نیز از این طرح حمایت کرده اند که نگاه دولت تدبیر و امید به این طرح و محرومان بسیار ویژه است.
سهرابی با اشاره به آسان سازی ارایه تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دولت تدبیر و امید گفت: از ابتدای شروع فعالیت دولت ارایه تسهیلات برای مقاوم سازی سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی با سفته زنجیره ای به صراحت قید شد و هر سال این امر مصوب می شود.
وی با بیان اینکه همین مصوبه به بانک های عامل استان ها و شهرستان ها ابلاغ شد و بانک ها نیز تعامل مثبت را با اجرای این طرح داشتند گفت: در 90 درصد استان های کشور سفته زنجیره ای را برای ارایه تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی می پذیرند، اما امسال در برخی شهرستان های استان همدان با مشکل مواجه ایم.
سهرابی همراهی برای اجرای این طرح را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: در زلزله کرمانشاه 105 هزار واحد آسیب دید، در حالیکه پس از مقاوم سازی مسکن روستایی در زلزله امسال شاهد حتی یک درصد آسیب هم نبودیم.
وی عملکرد بانک ها در استان کرمانشاه را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی کرمانشاه قبل از زلزله 25 درصد بود.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: دولت 100 هزار میلیارد ریال در فاصله یکسال برای نوسازی مسکن روستایی استان کرمانشاه تخصیص داد که برگ درخشانی برای دولت تدبیر و امید محسوب می شود.

** مقاوم سازی بیش از 15 هزار واحد مسکن روستایی در ملایر
شهرستان ملایر با 203 روستا دارای 37 هزار و 25 خانوار روستایی است که از این تعداد 6 هزار و 693 خانوار در شهرهای زیر 25 هزار نفر و 30 هزار و 332 خانوار در روستاهای ملایر سکونت دارند.
از تعداد 32 هزار و 263 واحد مسکن، 26 هزار و 692 واحد روستایی و پنج هزار و 571 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر است که تاکنون بیش از 15 هزار واحد مسکن روستایی در این شهرستان مقاوم سازی شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مقاوم سازی مسکن روستایی گفت: از ابتدای شروع طرح مقاوم سازی مسکن روستایی تاکنون 17 هزار و 400 فقره به بانک های عامل معرفی شد که 16 هزار و 38 واحد عقد قرارداد شده است.
داود سوری بیان کرد: از این تعداد 14 هزار و 519 واحد تاکنون پایان کار گرفته اند و معادل 53 درصد مسکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر در این شهرستان مقاوم سازی شده و 47 درصد دیگر باقی مانده است.
وی افزود: سهمیه امسال مقاوم سازی مسکن روستایی در ملایر یک هزار و 800 فقره با میزان تسهیلات 250 میلیون ریال است که به بانک ها مصوب و ابلاغ شده است.
مدیر بنیاد مسکن ملایر اظهار داشت: از این تعداد 812 فقره ابلاغ و 419 فقره به بانک معرفی شده است که 108 فقره عقد قرارداد صورت گرفته است.
سوری اضافه کرد: بخش سامن با 71 درصد مقاوم سازی رتبه اول را در سطح شهرستان دارد و بخش های زند با 58 درصد، بخش مرکزی با 42 درصد و جوکار با 31 درصد در رتبه های بعدی مقاوم سازی مسکن روستایی قرار دارند.
وی با توجه به حساسیت بالای توسعه روند مقاوم سازی مسکن روستایی خواستار همراهی بیشتر بانکها در پذیرش سند مالکیت برای ضمانت شد و گفت: در حال حاضر 73 درصد واحدهای روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر ملایر با 20 هزار و 117 واحد دارای سند مالکیت هستند که بانکها می توانند از این ظرفیت برای اعطای تسهیلات استفاده کنند.
سوری تاکید کرد: حدود پنج هزار واحد مسکن روستایی و شهرهای زیر پنج هزار نفر این شهرستان فرسوده است و هنوز مقاوم سازی نشده که در این زمینه نیاز به کمک و همراهی بانک ها در پذیرش سند مالکیت روستایی هستیم تا روند مقاوم سازی مسکن روستایی در شهرستان آسان شود.
با این اوصاف ضروری است مجلس و دولت برای رفع موانع مقاوم سازی مسکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر پیگیری جدی تری داشته باشند و این قانون را که موجب کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از حوادث طبیعی در کشور و ایجاد اشتغال می شود، بهتر از گذشته اجرایی کنند.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.