نگار مهری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برخی مواقع این قبیل داروها در عطاری ها به صورت غیرمجاز عرضه شده و در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: نمونه این داروهای شامل fat fast (چاقی سریع)، کپسول چاقی «فرشته»، fat fase (چاقی صورت)، کپسول چاق کننده و اشتها آور EXIR و Adaose است.
کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی همدان ادامه داد: همچنین داروی غیرمجاز «اکسیر» بیشتر از سوی بانوان برای چاقی صورت استفاده می شود.
مهری گفت: مصرف این قبیل داروهای قاچاق و تقلبی عوارض جبران ناپذیر بر روی سلامت فرد از جمله کبد و سیستم قلبی و عروقی می گذارد.
وی اظهار داشت: برخی افراد به علت مسمومیت ناشی از مصرف این قبیل داروها در مراکز درمانی بستری شدند و به علت ناشناخته بودن ترکیب این قبیل داروها درمان بیماران زمانبر شده است.
کارشناس دارویی نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی همدان بیان کرد: بیشتر این داروها دارای ترکیباتی غیرمجاز از جمله آمفتامین ها و کورتون هستند که مصرف آن موجب پوکی استخوان می شود.
مهری توصیه کرد: داروهای دارای مجوز زیادی در داروخانه ها برای چاقی و لاغری موجود است و متقاضیان زیر نظر پزشک داروساز و با تجویز پزشک معالج می توانند نسبت به مصرف آنها اقدام کنند
وی تاکید کرد: شهروندان از مصرف هرگونه دارو یا مکمل بدون تجویز پزشک و از خود درمانی و عمل به توصیه های غیرعلمی برای درمان بیماری ها خودداری کنند.
کارشناس دارویی نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی همدان یکی از علل تمایل و استقبال از مصرف داروهای غیرمجاز را اثر زود هنگام آنها دانست.
وی توضیح داد: هر چند افراد به هدف خود در زمینه چاقی و لاغری دست می یابند اما باید بداند که این واکنش سریع بدن در برابر داروی مصرفی با عوارض جبران ناپذیری همراه است.
مهری ادامه داد: تاثیر داروهای مجاز در طولانی مدت مشخص می شود اما به علت استفاده از ترکیب های مجاز اثر منفی بر روی بدن نمی گذارد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.