مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: احتمال می‌دهیم 320 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تا پایان سال در استان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر نقی‌ئی امروز در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین عوامل تولید در بخش کشاورزی را نیروی انسانی خواند و گفت: نقش نیروی انسانی مانند سابق نیست و این نیرو از آخرین دستاوردهای علمی و مباحث علمی و آموزشی استفاده می‌کند و با توجه به شرایط اقلیمی نیروی انسانی به عنوان نیرویی تاثیرگذار در ایجاد امنیت غذایی سالم جامعه است.

نقی‌ئی ضمن اشاره به بخش‌های فعال بخش کشاورزی عنوان کرد: بالغ بر 117 هزار فعال بخش کشاورزی داریم که با وجود تمام  مخاطرات توانسته‌اند غذای سالم جامعه تامین کنند.

وی سرمایه‌گذاری را یکی از مباحث مهم در این بخش دانست و اعلام کرد: سرمایه‌گذاری نقش اساسی در بخش کشاورزی دارد که در حال افزایش است. سرمایه‌گذاری ایجاد شده تا پایان آذرماه 97، 228 میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل به 320 میلیارد تومان برسد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد ادامه داد: سرعت بخش خصوصی در این زمینه بیشتر از بخش دولتی است و بخش دولت در تلاش است تا به بخش خصوصی برسد.

وی بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی در استان خواند و گفت: از 228 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شده در سال جاری  38 میلیارد تومان مربوط به صنایع تبدلی بوده و دامداری صنعتی با مبلغ 37 میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار دارد.

نقی‌ئی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در نه ماهه اول سال‌جاری خاطرنشان کرد: اشتغال ایجاد شده تا پایان آذر ماه 97، 2465 نفر است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 3700 نفر برسد.

وی ضمن اشاره به تشهیلات پرداخت شده به بخش کشاورزی در سال‌جاری افزود: تا پایان آذرماه  امسال 123 میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های کشاورزی استان پرداخت شده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی بضمن اشاره به این موضوع که بیشترین جذب اعتبار توسعه روستایی با کمترین انحراف در بخش کشاورزی بوده، تاکید کرد: از 168 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته 108 میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش کشاورزی رتبه اول بالاترین میزان جذب در اعتبار توسعه روستایی در سال 96 دارد.

نقی‌ئی با اشاره به اینکه 47 هزار هکتار از اراضی مستعد آبی استان به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده یا در حال تجهیز است، گفت: در سال‌جاری 5550 هکتار از اراضی مستعد به سیستم آبیاری نوین اجرا  و در دست اجرا است که تا پایان سال به 10هزار هکتار خواهد رسید.

 مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ضمن اشاره به تعریف حدود  85 الی 90 فعالیت در بخش کساورزی خاطرنشان کرد:  این نشان دهنده این است که تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی ضابطه‌مند است و برای فعالیت‌های صنایع تبدیلی حدود 800 کد ic تعریف شده است.

نقی‌ئی ضمن اشاره به این موضوع که اراضی زراعی و باغی استان مجوز دار خواهد شد، گفت: در یک برنامه 5 ساله از طریق نظام صنفی به این پیش‌بینی خواهیم رسید.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی با اشاره  به صادرات صورت‌گرفته تا پایان آبان‌ماه سال 97، اذعان داشت: در 8 ماهه امسال 182 هزار و 782 تن محصول کشاورزی به ارزش 671 میلیارد تومان و 160 میلیون دلار از استان همدان صادر شده و این در حالی است که نسبت به مشابه زمانی سال گذشته رشد داشت‌ایم.

نقی‌ئی کشورهای ایتالیا، عراق، ترکیه، امارات، روسیه، اوکراین، ازبکستان، افعانستان، ارمنستان و پاکستان را مقصد صادرات ایران خواند و اعلام کرد: سیب‌زمینی، انواع بذر، میوه‌ها درختی، محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، انواع خشکبار از محصولات کشاورزی صادر شده از استان همدان است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری درباره مشارکت‌های خارجی در بخش کشاورزی گفت: 4 طرح اقتصادی در استان با مشارکت‌ سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام می‌شود که از این واحدها می‌توان به «طیبات فرا ملت» شهرستان رزن و شرکت تعاونی «ارکیده» در نهاوند اشاره کرد.

نقی‌ئی درباره ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید عنوان کرد: به‌دنبال ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید هستیم و از این طرح‌ها استقبال می‌شود. یک واحد پرورش «کروکودیل» در شهرستان ملایر نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری جدید است.

وی در پایان ضمن اشاره به ایجاد واحدهای فرآوری سیب‌زمینی گفت: 15 میلیارد تومان از محل اعتبار توسعه روستایی برای اجرای این طرح مصوب شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.