به گزارش ایرنا تاریخ 40 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که ورزش در اقصی نقاط کشور به ویژه در دیار الوند با رشد چشمگیری مواجه شده است.
ورزش همدان در این سال ها نه تنها در افزایش فضای ورزشی توسعه همه جانبه و متوازن را در سطح استان داشته است بلکه در مدال آوری عرصه های ملی و بین المللی نیز با رشد هزار برابری مواجه است.
آمارهای موجود بیانگر انقلابی عظیم در توسعه ورزش در سطح استان همدان است که منجر به مشارکت همه جانبه مردم در سالم سازی جامعه و حضور پرشور جوانان و بانوان در این عرصه شده است.

** تنوع رشته های ورزشی
به اعتقاد کارشناسان ورزشی، ورزش همدان بعد از انقلاب با وجود چالش و مشکلات موجود از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های بین‌المللی در همه حوزه ها توسعه و پیشرفت های قابل توجهی داشته است و هم اینک در بسیاری از رشته‌ها ورزشکاران این استان حرف اول را در سطح ملی و میادین بین المللی می‌زنند.
رشد فضاهای ورزشی، مدال آوری ورزشکاران به ویژه درخشش بانوان در میادین مختلف ورزشی از جمله المپیک و بازیهای آسیایی از افتخارات ورزش استان بعد از انقلاب است.
معاون توسعه ورزش قهرمانی همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین ویژگی های 40 سال اخیر ورزش همدان افزایش تنوع در رشته های مختلف است که بر اساس آمارها از 15 رشته به 87 رشته ورزشی ارتقا یافته است.
عباس قهرمانی ادامه داد: همچنین تعداد هیات های ورزشی فعال استان همدان پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 15 هیات بود که امروز به 48 مورد افزایش یافته است.

** انقلاب در فضای عمرانی
معاون توسعه ورزش قهرمانی همدان اضافه کرد: بر اساس آمار موجود، مجموع فضای سرپوشیده استان قبل از انقلاب اسلامی 33 مکان بود که امروز با همت، تلاش و پشتکار صورت گرفته این تعداد به 532 مورد افزایش یافته و فضای روباز استان نیز از 11 مورد به 33 مورد رسیده است.
قهرمانی بیان کرد: همچنین فضاهای ورزشی اختصاصی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در سال 1357 تنها 31 مورد بود که امروزه این تعداد با رشد بسیار قابل توجهی به 312 مورد افزایش یافته است.
معاون دستگاه ورزش همدان خاطرنشان کرد: سرانه ورزشی هر شهروند همدانی نیز قبل از انقلاب اسلامی تنها 6.81 سانتی متر بود که با افزایش فضاهای ورزشی در 40 سال اخیر امروزه سهم هر شهروند همدانی از سرانه های ورزشی به 71.5 سانتی متر رسیده است.
وی افزود: البته با بهره برداری از طرح های عمرانی ورزشی در دست اقدام این سرانه به ازای هر فرد به 80 صدم افزایش خواهد یافت.
قهرمانی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 83 مربی در استان همدان فعالیت داشتند گفت: هم اینک با رشد قابل توجهی این تعداد به 10 هزار و 516 تن رسیده است.
وی اظهار داشت: این مهم نه تنها سطح فنی و دانش ورزش استان را ارتقا بخشیده است بلکه در اشتغالزایی جوانان و ورزشکاران نیز نقش موثری داشته است.
وی افزود: همچنین در سال 57 تنها 143 داور در استان همدان فعالیت داشت اما در حال حاضر این تعداد به پنج هزار و 441 داور رسیده و داوران همدانی در عرصه های بین المللی و جهانی نیز صاحب جایگاه ارزنده هستند.

** رشد هزار درصدی مدال آوری ها
معاون ورزش و جوانان همدان یادآور شد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ورزشکاران همدانی در عرصه های ملی و بین المللی درخشان ظاهر شده اند به طوریکه در مسابقات کشوری اوایل انقلاب تنها 19 مدال کسب شده بود اما امسال این تعداد به یک هزار مدال رنگارنگ ارتقا یافت.
قهرمانی اضافه کرد: استان همدان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صاحب مدال های رنگارنگ المپیک و جهانی شد و امروزه در رشته هایی نظیر قایقرانی، تیراندازی، ووشو، کاراته، دو ومیدانی، کشتی، نابینایان و بسیاری از رشته های ورزشی صاحب جایگاه مهم بین المللی است.
وی بیان کرد: در واقع تنوع در مدال آوری ها در 40 سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده و امروزه استان همدان در 20 رشته ورزشی در سطوح بین المللی دارنده مدال های رنگارنگ است.
هم اکنون نیز 75 هزار ورزشکار به صورت سازمان یافته در سطح استان همدان فعالیت دارند.
گزارش: میثم ناصرنژاد
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.