سعید بشیریان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: یکی از اولویت های اساسی برای زیر پوشش بیمه قرار دادن بیماران اوتیسم داشتن آمار و اطلاعات دقیق از میزان مبتلایان به این بیماری است.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح غربالگری و به دست آوردن آمار میزان شیوع این بیماری ، هزینه و اعتبار مورد نیاز برای پوشش بیمه ای این افراد بررسی شده و تصمیم لازم اتخاذ می شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: بنابراین برای به دست آوردن این آمار و اطلاعات به زودی طرح غربالگری اجرایی می شود.
بشیریان افزود: هر چند تشخیص این بیماری سخت است اما با به دست آوردن آمار و بانک اطلاعاتی دقیق می توان برنامه ریزی منسجمی برای این طیف از بیماران داشت.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به نیاز ضروری بیماران اوتیسم به یک مرکز تحقیقاتی، این مرکز در بیمارستان مباشر همدان راه اندازی شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: این مرکز خدمات ویژه ای نظیر فعالیت های مرتبط با حوزه توانبخشی و آموزشی، به بیماران اوتیسم ارایه می دهد هر چند ماهیت این مرکز انجام طرح های تحقیقاتی است اما در کنار این رسالت، خدمات توانبخشی هم داده می شود.
بشیریان درباره طرح غربالگری اوتیسم اظهار داشت: غربالگری 2 نوبت در کشور انجام شده است اما به تازگی نیز طرحی با شیوه و رویکرد جدید صورت می پذیرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: در سند ملی اوتیسم برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی تکالیفی تعیین شده است.
بشیریان با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت باید مراکز و مدارس تخصصی برای بیماران اوتیسم دایر کند ادامه داد: مسایل مرتبط به نگهداری بیماران اوتیسم مربوط به سازمان بهزیستی و تشخیص و درمان بیماری بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
استان های همدان و اصفهان به عنوان آزمونه (پایلوت) اجرای طرح غربالگری اوتیسم انتخاب شده اند.
اوتیسم نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می شود و علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است.
این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشکل دارند و این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می کند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.