معصومه پارچیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه انتشار بوی نامطبوع از مدت ها قبل موجب اعتراض ساکنان بهار شده بود اضافه کرد: با وجود بیش از یکسال تلاش اما منشا بوی نامطبوع همچنان نامشخص بود اما بررسی ها حتی تا پاسی از صبح برای شناسایی محل انتشار بو ادامه داشت.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار افزود: انتشار بو، ناشی از فعالیت های واحدهای اسید سازی، دپوی کود مرغی در مکان ها غیر مجاز و فعالیت چند واحد دیگر بود با این وجود منشا اصلی به طور دقیق قابل شناسایی نبود.
پارچیان افزود: خروجی واحدهای اسیدسازی چندین برابر استاندارد پیش بینی شده بود که با پایش و پیگیری محیط زیست این وضعیت اصلاح و حتی به پایین تر از حداستاندارد رسید.
وی اضافه کرد: بیشتر ساکنان شهر بهار در بخش کشاورزی و کشت سیب زمینی فعال هستند و به این منظور از کود مرغی استفاده می کردند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار ادامه داد: با بارش باران، بوی بدی ناشی از کود مرغی هم در فضا می پیچید که برای رفع این مشکل با عاملان دپو کود مرغی در مکان های غیرمجاز برخورد و این مشکل نیز رفع شد.
پارچیان گفت: با وجود اصلاح خروجی اسیدسازی و جلوگیری از دپو کود مرغی در مکان های غیرمجاز اما همچنان بوی نامطبوع و آزاردهنده در فضا وجود داشت.
وی با بیان اینکه وارونگی هوا شدت بوی نامطبوع را بیشتر می کرد افزود: هنگام روز به علت مسیر وزش باد از سمت دشت به کوه، شدت این بو کاسته شد اما شب هنگام هنگام وزش باد برعکس شده و بوی نامطبوع را از شهرک صنعتی بهاران وارد شهر می کرد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار اضافه کرد: ساکنان شهرک فرهنگیان بهار نزدیکترین نقطه به شهرک صنعتی هستند بنابراین بیشترین شکایت توسط اهالی این منطقه است.
پارچیان اظهار داشت: پس از مدت ها تلاش و شناسایی محل انتشار بوی نامطبوع ، به علت نداشتن استاندارد و وسیله سنجش بو، مدارک محکمه پسند وجود نداشت بنابراین مدیر این واحد تبرئه شد.
وی ادامه داد: پس از پیگیری های مستمر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهار کارشناسان دادگستری را مسئول پیگیری این موضوع کرد که با تایید نظر محیط زیست، واحد متخلف شناسایی و رای به جلوگیری از فعالیت واحد به مدت 6 ماه شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار بیان کرد: آب مصرفی در شهرک صنعتی بهاران بازچرخانی می شود و این مولفه در تولید بوی بد تاثیر بسزایی دارد بنابراین این واحد تولیدی برای پیشگیری از انتشار بوی نامطبوع باید از سیستم تسویه فاضلاب بهره گیرد.
پارچیان اضافه کرد: همچنین استفاده از شیوه هوا دهی در کنار انجام سایر فرایندها در کاهش بو نامطبوع تاثیر دارد و به تنهایی بی تاثیر است.
وی اظهار داشت: قرار است مسئول این واحد تولیدی تجهیزاتی را با دریافت نظر کارشناسی از محیط زیست تهیه و نصب کند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.