در این گزارش آمده است: بر اثر انفجار همزمان 30 کپسول گاز مایع 'ال‌پی‌جی' در حومه شهر همدان سه نفر مصدوم شدند؛ این خبری بود که روز جمعه در خروجی سایت‌های خبری و فضای مجازی قرار گرفت تا بار دیگر موضوع جان مردم به عنوان یکی از مهمترین مباحث در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
با این مقدمه کافی است صبح‌ها به حواشی شهر که بیشتر مواقع کانون بحرانهای اجتماعی و اتفاقات ناگوار است سری بزنیم.
بارها در ورودی‌ و حواشی‌های شهر همدان با صف رانندگانی برای دریافت کپسول‌هایی خاص اما خطرناک مواجه می‌شویم که مشتریان آن را کپسولی برای درمان کم پولی خود می دانند.
حوالی چهارراه میدان بار همدان، یکی از ده‌ها مکانی است که رانندگان متقاضی استفاده از کپسول های گاز مایع (ال‌پی‌جی) هر روزصبح زود و به دور از چشم و نظارت در مقابل اماکن و یا خودروهای حمل سیلندرهای گاز به صف می‌ایستند تا بتوانند سوختگیری کنند و راهی شهر شوند.
مکان‌های غیر قانونی شارژ سیلندرهای 11 کیلویی و پیک نیکی در پشت دیوارهای منازل مسکونی ، خیابان‌های اصلی و مکان‌های پرتردد شهر، جان و مال شهروندان را تهدید می کند و باید برای کاهش خسارت ها چاره اندیشی شود.
مغازه ها و یا مکان هایی که در هر نقطه از شهر اقدام به ارائه سوخت کپسول مایع به خودروها و یا سیلندرهای دیگر می‌کنند مرتکب کاری غیر قانونی و خلاف شده‌اند و اتحادیه‌ها، اماکن و تعزیرات حکومتی اصناف باید با شدت با این موارد برخورد کنند.
همه این مشتریان می‌دانند که این روش سوختگیری،‌ غیر استاندارد است اما ترجیح می‌دهند کپسول‌های گاز مایع را با بهای ارزان‌تر ولی با خطرهای گران تر با خود حمل کنند.
نبود جایگاه سوخت رسانی ال‌پی‌جی در همدان و ارزان تر بودن آن از یک سو و گران بودن بنزین و سهمیه بندی شدن آن از طرف دیگر مزید بر علت شده تا مالکان خودروها به سمت این نوع سوخت‌رسانی غیر استاندارد و خطرآفرین بروند.
برسی ها نشان می‌دهد مدت زمانی که راننده با گاز مایع می‌تواند تردد کنند در هر دوره سه برابر بیش از رانندگانی است که گاز سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند.
استفاده از سیلندرهای گاز مایع علاوه بر اینکه مصرف سوخت را بالا می برد موجب افزایش حوادث و آتش سوزی در خودرو‌هایی می‌شود که از این کپسول‌ها استفاده کرده‌اند همچنین نصب کپسول ال‌پی‌جی برروی خودروها از نظر استاندارد ممنوع است.
در این میان هم برخی افراد سودجو با استفاده از بی‌پولی و اقتصاد ضعیف مردم با هدف کسب درآمد بیشتر نسبت به ایجاد کارگاه‌های غیرمجاز تزریق گاز LPG در محورهای پرتردد شهر اقدام می‌کنند.
هر چند اداره صنعت، معدن و تجارت با همکاری تعزیرات حکومتی، اداره استاندارد، شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و نیروی انتظامی موظف به پلمب این اماکن است اما در گفتگویی که با برخی مسئولان این ادارات داشتیم آنها وظیفه نظارتی خود را به دیگری محول کردند که البته در یک جمع بندی از گفته‌های مدیران آنها چنین بر‌می آید که مسئول نهایی اداره صنعت معدن تجارت است .

**با ادارات مربوطه مکاتبه کردیم هیچکدام جواب ندادند
در همین زمینه رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان با توضیح حادثه روز جمعه گفت: بر اثر انفجار کپسول گاز مایع ال‌پی‌جی در یک کارگاه در ورودی حصار مطهری همدان موجب مصدومیت 2 کارگر و راننده پراید مستقر در کارگاه شد.
محمد رضا بیاناتی اضافه کرد: در پی تماس با سامانه 125 ماموران آتش نشانی بلافاصله راهی محل حادثه شدند و پنج گروه از چهار ایستگاه آتش نشانی همدان با سختی و مخاطرات زیاد این آتش سوزی و انفجار را مهار و کنترل کردند.
وی بیان کرد: در صورتیکه آتش به موقع مهار نمی‌شد بیش از 400 کپسول 30 تا 60 کیلویی واقع در انبار منفجر شده و خسارات جانی و مالی زیادی به وجود می‌آورد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان ادامه داد : آتش نشانی همدان بر اساس پایش‌های انجام داده تعداد 58 کارگاه‌های غیرمجاز گاز ال‌پی‌جی در شهر همدان را شناسایی کرده است که در صورت بروز آتش جان شهروندان زیادی را تهدید می‌کند.
وی ادامه داد: از سال 94 تاکنون به صورت پی در پی با 12 اداره مربوطه از جمله فرمانداری، ستاد بحران استانداری، شورای تامین استان، شهرداری، استاندارد، پدافند غیرعامل، معاونت دادگستری، پلیس امنیت، اتاق اصناف، خدمات شهری شهرداری همدان، کمیسیون ماده 20 و به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت در این خصوص مکاتبه داشتیم اما متاسفانه یا پاسخی ارسال نشده و یا پاسخی که بتواند مشکلات را حل و جلوی فعالیت این کارگاه‌ها را بگیرد نداشتیم.
بیاناتی گفت: ما تنها وظیفه حفظ ایمنی و نجات جان مردم را عهده دار هستیم و طبق قانون نمی‌توانیم چنین مکانهای خطرسازی را پلمپ نماییم.
رئیس سازمان آتش‌نشانی همدان به خطرساز بودن تردد خودروهای سوخت رسان و نیز خودروهایی که ال‌پی‌جی بر روی آنها نصب است نیز اشاره کرد و گفت: امسال تاکنون 3 حادثه در این ارتباط داشتیم که لازم است مسئولان قبل از وقوع حادثه بزرگتردر این خصوص چاره‌اندیشی کنند

**ببینید چه کسی به آنها گاز می‌دهد
مدیر کل استاندارد استان همدان نیز با بیان اینکه در وظیفه نظارتی ما نظارت بر چنین کارگاه‌هایی تعریف نشده است افزود:این کارگاه‌ها در حوزه کاری ما نیستند.
محمد مددی افزود: ادارات و صنوفی که به کسب و کار این افراد مربوط می‌شوند و مجاز به ارائه مجوز هستند مشخصند و باید آنها بر این اماکن نظارت نمایند تا جان و مال مردم به خطر نیفتد.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که چه ارگانی به فعالان این کارگاه‌ها گاز ارائه می‌دهد که آنها هم به صورت غیرمجاز آنرا به مردم و به ویژه به راننده‌های دارای خودروهای ال‌پی‌جی می‌فروشند.
مددی خاطر نشان کرد: تمام مکاتبات مربوط در این زمینه را با این عنوان که جز وظایف ما نیست پاسخ داده‌ایم.

**صنعت و معدن موظف به نظارت است
مدیر روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه همدان نیز گفت: تامین و شناسایی فعالان این صنف بر عهده سازمان بازرگانی است.
احمد شیرانی با اشاره به اینکه سیاست دولت استفاده از گاز سی‌ان‌جی است و استفاده از گاز ال‌پی‌جی از اصل و اساس برای خودروها ممنوع می‌باشد افزود: در استان همدان 45 جایگاه سی‌ان‌جی داریم که تعداد 22 مورد از آنها تک منظوره و تعداد 23 مورد دو منظوره است.
وی با تاکید بر اینکه گاز ال‌پی‌جی در خودروها مردود است افزود: حتی خودروهای دارای ال‌پی‌جی هم خارج از پوشش بیمه‌ای و معاونه فنی هستند که باید مشخص شود چگونه بیمه و معاینه فنی دریافت می‌کنند.

**نتیجه
آنچه مشخص است این است که در این زمینه هنوز راهکار مشخصی برای برخورد قانونی با شرکت‌های غیر مجاز ارائه نشده است، متاسفانه هنوز این کسبه و افراد به فعالیت‌های خود آنهم در انظار عمومی ادامه داده و در شهر مغازه‌هایی برای فعالیت خود دارد که به صورت غیر استاندارد، شارژ پیک نیک و سیلندر و نصب مخازن ال‌پی‌جی بر روی خودروها را انجام داده و هیچ ارگان یا دستگاه متولی، مسئولیت برخورد قاطع و شناسایی آنها را برعهده نمی‌گیرد.
باید مشخص شود مسئول کیست و کدام ارگان یا سازمان در صورت بروز حادثه به دلیل این عملکرد غیر قانونی و نبود قوانین مشخص بازدارنده ، باید پاسخگو باشد؟
با توجه به حادثه‌ای که روز جمعه با آن مواجه شدیم مردم و رانندگان باید حساسیت بیشتری نسبت به مقابله با مراکز ناایمن شارژ و فروش گاز مایع LPGداشته باشند. شهروندان باید از جایگاه‌های عرضه سوخت مجاز استفاده کنند زیرا هرگونه بی‌توجهی به موارد ایمنی و عدم رعایت اصول ایمنی، بازی با جان خود و دیگران است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.