به گزارش ایرنا، تصرفات غیرقانونی زمین‌های دولتی و عرصه‌های طبیعی موضوع تازه ای نیست؛ اما گسترش و تداوم این موضوع تخریب شدید عرصه های ملی را به همراه داشته است.
به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت زمین میل افراد برای تصاحب اراضی ملی را افزایش داده است تا جایی که شاهد شکل گیری پرونده هایی با این موضوع در مراجع قضایی هستیم.
قطع تدریجی درختان تنومند و سر به فلک کشده و رشد قارچ گونه بناهای سنگی، ویلاها و برج‌ ها نه تنها زندگی را برای گونه های جانوری تنگ کرده، بلکه سلامت جامعه را نیز تهدید کرده است.
همدان که به داشتن چشم اندازی چشم نواز، طبیعتی بکر و زیبا و اقلیمی خوش آب و هوا شهره است، با پدیدار شدن ساختمان در قلب آن، نفس کشیدن را برای طبیعت سخت کرده است.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در این ارتباط گفت: 28 هکتار از اراضی دولتی همدان از ابتدای سال تا کنون رفع تصرف شده است.
سرهنگ حمید چراغی افزود: از ابتدای سال تا کنون حدود 23 مورد رفع تصرف در شهر همدان، 2 مورد در نهاوند، 2 مورد در تویسرکان، یک مورد در ملایر و یک مورد در اسدآباد انجام شده است.
وی با بیان اینکه ارزش تقریبی این میزان از اراضی تصرف شده 256 میلیارد ریال تخمین زده می شود، گفت: تصرفات صورت گرفته شامل نهال‌کاری، دیوارکشی، شخم‌ زنی و ساختمان‌ سازی است که همگی تخریب و رفع تصرف شد.
سرهنگ چراغی یادآورشد: یگان حفاظت از اراضی این اداره کل به صورت 24 ساعته در 2 شیفت گشت زنی داشته و از اراضی ملی محافظت و با افراد فرصت طلب و زیاده خواه برخورد قانونی می کند.
وی عنوان کرد: جلوگیری از اخلال، تصرف، تجاوز، تخریب و دخالت در اراضی عمومی، تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان، متصرفان و متجاوزان از وظایف و اختیارات یگان حفاظت از اراضی است.
سرهنگ چراغی خاطرنشان کرد: امیدواریم هر شهروند برای برخورد با افراد سودجو و حفظ منابع ملی و دولتی به عنوان اموالی که متعلق به همه مردم است یک نیروی حفاظت از اراضی باشد.
گفتنی است هموطنان در صورت مشاهده هر گونه تعرض به منابع ملی و دولتی می توانند با شماره تلفن 38261140 تماس گرفته و موضوع را به مسئولان امر اطلاع دهند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این زمینه گفت: ستاد نیروهای مسلح با فعال شدن یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی به‌ عنوان چهارمین یگان ویژه دستگاهی موافقت کرده است.
محمدمهدی نیک‌‌مرادی افزود: از کل مساحت کشور تنها 14 درصد معادل یک‌ میلیون هکتار قابلیت کشاورزی دارد که طی سال‌های اخیر بخشی از این اراضی مورد تملک و ساخت و سازهای غیر قانونی افراد قرار گرفته‌ است.
وی با بیان اینکه نمی‌توان از گسترش و توسعه شهرها ممانعت کرد، اظهار داشت: این توسعه باید در قالب ضوابط و قوانین باشد تا به بافت سبز شهر و اراضی کشاورزی آسیب وارد نشود.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان اضافه کرد: در استان‌هایی همچون همدان علاوه بر فضای تنفسی شهر، بخش مهمی از درآمد استان نیز تحت تاثیر بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: با اجرای طرح کاداستر که شناسنامه‌دار کردن اراضی را مورد هدف قرار داده است، بیش از 168 هزار هکتار از اراضی استان از سال 94 تاکنون دارای سند و ثبت شده‌اند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: از سال 94 تاکنون در سطح 84 هزار هکتار از اراضی استان رفع تداخل انجام شده‌ است.
نیک ‌مرادی مجموع هزینه‌های رفع تداخل و اجرای طرح کاداستر را حدود 40 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: 6 هزار و 750 هکتار از اراضی به‌ عنوان اراضی مردم در سرفصل رفع تداخلات در 42 پلاک (42 روستا) تثبیت شده‌ است.
وی با اشاره به پیگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری در محدوده اراضی‌ کشاورزی تبیین کرد: در این راستا 136 فقره دعوای کیفری در مراجع قضایی مطرح شده و از ابتدای سال تاکنون 68 فقره صدور رای و 49 فقره قلع و قمع بر اساس آراء صادره، انجام شده است.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.