دکتر مجید حنیفه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مصرف خودسرانه و بدون توصیه پزشک دارو، بسیبار مضر و تهدید جدی برای سلامت بدن است.
وی اظهار داشت: مصرف منطقی دارو یعنی استفاده داروی مورد نیاز با تجویز پزشک و به روش درست که در صورت رعایت نشدن یکی از این مولفه ها، مصرف دارو آسیب زا است.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: بیشتر افراد خودسرانه یا به توصیه افراد غیرمتخصص از جمله دوستان و بستگان اقدام به مصرف دارو می کنند.
دکتر حنیفه اضافه کرد: مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها ، مقاومت میکروبی را بالا برده و موجب تسری این میکروب ها به جامعه می شود و نتیجه منفی این موضوع در بلند مدت بیشتر مشخص می شود.
وی گفت: مصرف آنتی بیوتیک ها در فصل زمستان و افزایش شیوع بیماری های فصلی این دوره شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، بیماری‌های تنفسی و سینوزیت افزایش می یابد.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مصرف بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک ها نه تنها در بهبود بیماری موثر نیست بلکه در بعضی موارد باعث طولانی شدن دوره درمان می شود.
دکتر حنیفه مقاومت میکروبی و مسمومیت را از عمده عوارض مصرف بیش از مقدار و خودسرانه آنتی بیوتیک ها دانست.
وی ادامه داد: مُسکن ها نیز به 2 بخش کورتونی و غیرکورتونی تقسیم بندی می شوند که مصرف خودسرانه نوع نخست منجر به پوکی استخوان، افزایش فشار و قند خون می شود.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین مصرف طولانی مدت و بدون تجویز پزشک مُسکن های غیرکورتونی عوارض کلیوی و گوارشی را برای فرد به همراه دارد.
حنیفه تاکید کرد: مصرف مسکن ها موجب تسکین مقطعی درد شده و فرد را از عامل اصلی بروز بیماری زمینه ای غافل می کند بنابرین فرد بیمار با تاخیر و هنگام وخامت وضعیت جسمی به پزشک برای درمان مراجعه می کند.
وی قطره چشمی را از دیگر داروهایی دانست که مصرف خودسرانه آن زیاد شده است و گفت: مصرف طولانی مدت این داور موجب فشار به چشم شده و افراد سالمند را در معرض خطر آب مروارید قرار می دهد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.