منصور رضوانی جلال شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده همدان بیان کرد: 4.5 درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به همدان است و در هشت ماهه سال جاری 184 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از همدان به خارج از کشور صادر شد که حدود چهار درصد کل محصولات صادراتی کشاورزی کشور را شامل می شود.
وی افزود: ارزش صادرات محصولات بخش کشاورزی همدان حدود 160 میلیون دلار است که 3.5 درصد سهم ارز صادرات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص دادیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان یادآوری کرد: 300 میلیون دلار صادرات سال گذشته از استان همدان در بخش های مختلف کشاورزی از جمله خشکبار، کشمس و لبنیات صورت گرفت.
رضوانی جلال تاکید کرد: این آمارها گویای این است که از نظر ارزش افزوده، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات پیشرفتی نداشته ایم.
وی گفت: هرچند صادرات برخی از محصولات ممنوع شده اما فرآورده‌های آن که ممنوع نشده است بنابراین با توجه به وجود زمینه فرآوری برخی محصولات در همدان، نباید از این فرصت غفلت کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی این استان نظیر گردو، سیب زمینی، سیر و انگور دارای برند جهانی و کشوری است.
رضوانی جلال ادامه داد: اما به علت ضعف در صنایع تبدیلی این استان سهم اندکی را در میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.
وی گفت: 2 هزار میلیارد ریال به صورت گلوبال برای افراد فعال در بخش صادرات بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.
رضوانی جلال با بیان اینکه کشاورزان با تجربه از خدمات فنی و مهندسی کم بهره برده اند خواست نسبت به استفاده از این بخش توجه شود.
وی اظهار داشت: آسیب های ناشی از بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی ناشی از نبود زنجیره تولید در این بخش است.
رضوانی جلال با بیان اینکه زنجیره مرغ تکمیل شده است توضیح داد: این زنجیره می تواند تقاضا را از بازار صادراتی به داخل منتقل کرده و صادرات محور تولیدات صورت گیرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بر ضرورت ایجاد زنجیره‌ تولید در محصولات سیب زمینی، گردو، سیر تاکید کرد.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی همدان گفت: تاثیر صادرات غیرنفتی در پایداری و رونق جوامع بر هیچ کس پوشیده نیست و تشویق صادرکنندگان نمونه در ایران از برنامه سوم شروع شد که از سال دوم این برنامه با هدف بها دادن به صادرات غیر نفتی، تجلیل از فعالان در این حوزه شروع شد.
منوچهر رضایی با بیان اینکه در دولت اصلاحات کارهای زیادی صورت گرفت افزود: ماحصل این تلاش ها 10 برابر شدن جهش صادراتی بود که در دولت های نهم و دهم نیز این حفط شد.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید نیز به خوبی این بخش تقویت شد اما هم اینک با چالش های مختلف از ناحیه منطقه و غرب مواجه ایم.
نایب رییس اتاق بازرگانی همدان با بیان چرایی محقق نشدن صادرات غیرنفتی عوامل نظیر نبود فرهنگ صادراتی، اقتصاد دولتی، تحریم، تک محصولی بودن صادرات، بی‌ثباتی نرخ ارز را در این زمینه موثر دانست.
منوچهر رضایی تاکید کرد: با این وجود برای توسعه صادرات غیر نفتی باید نگاه و تفکر جامعه به این حوزه از راس هرم تا پایین تقویت شود.
وی ادامه داد: هم اینک این نوع راهبرد و نگاه به حوزه صادرات غیر نفتی وجود ندارد مگرنه این بخشنامه ها ابلاغ نمی شد.
نایب رییس اتاق بازرگانی همدان گفت: توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند اطمینان، امید، توجه و تسهیل گری است اما صدور چنین بخشنامه هایی به مثابه بستن دست و پای صادر کننده است.
رضایی بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات با هدف حمایت از صادرکنندگان شکل گرفت اما نظیر یک بنگاه دنبال کسب درآمد است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.