به گزارش ایرنا از آنجا که دولت در ارایه خدمت بی منت به مردم به ویژه روستاییان مصمم است و همواره تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی را در دستور کار خود دارد، معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز برپایی میز خدمت در روستاها را تدبیر کرد.
تدبیری که با حضور فرماندار ویژه ملایر و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی در چند روستای محروم بخش زند ملایر انجام شد و روستاییان مسایل و مشکلات خود را بی پرده با دولتمردان در میان گذاشتند.
ساختار اداری میز خدمت که در پی تصویب «منشور حقوق شهروندی» در تاریخ 28 اسفند 95 و به دنبال صدور بخشنامه در یکم خرداد 97 نهاد ریاست جمهوری راه اندازی و از ابتدای تیرماه امسال در بسیاری از دستگاه های اجرایی راه اندازی شد، گامی موثر در راستای تحقق حقوق شهروندی و جلب رضایت ارباب رجوع بود، اقدامی که به طور قطع می تواند بسیاری از مشکلات مردم را در کمترین زمان پاسخگو باشد.
فرماندار ویژه ملایر نیز با این تدبیر در تلاش است تا با برپایی میز خدمت در روستاها آن هم با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و اصحاب رسانه، مردم حتی در دورترین و محروم ترین نقاط این شهرستان بتوانند خدمات دولت را لمس کرده و مزه خدمت را بچشند.
بخش زند ملایر یکی از محروم ترین بخش های این شهرستان است که روز دوشنبه پذیرای میز خدمت بود تا مدیران در یک روز کاری در خدمت اهالی روستاهای این بخش باشند و مردم بدون واسطه و طی راهی طولانی مطالبات و مشکلات خود را با مسئولان درمیان بگذارند.
روستای «طائمه» که در مسیر گردشگری سد کلان ملایر واقع شده و خود یکی از روستاهای با بافت سنتی و جاذبه های گردشگری است، نخستین مقصد مدیران این شهرستان بود، روستایی با 375 نفر جمعیت که تاکنون بازیگران و گردشگران بسیاری را در آغوش گرفته و در قاب دوربین عکاسی بسیاری از هنرمندان و علاقه مندان به طبیعت نشسته است.
فرسودگی شبکه آب روستا، ادامه سنگ فرش و تکمیل طرح هادی روستا، جابجایی تیرهای چراغ برق معابر روستا، احداث ساختمان دهیاری، آسفالت روستا و تقویت آنتن تلفن همراه و اینترنت از جمله مهمترین درخواست ها و مطالباتی بود که توسط دهیار و شورای اسلامی روستای طائمه مطرح شد.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز برای حل مشکلات روستای طائمه تاکید کرد: تا 20 دی ماه جاری تیرهای چراغ برق معابر روستای طائمه جابجا شود و در تماسی تلفنی خواستار تقویت هر چه سریعتر آنتن تلفن همراه و راه اندازی اینترنت این روستا شد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر نیز با بیان اینکه مرحله نخست طرح بهسازی روستا در حال اجرا است و جدول گذاری انجام شده افزود: برای آسفالت 600 مترمربع روستا برنامه ریزی شده، اما چون برای استفاده از قیر یارانه ای آورده ندارند، همچنان بلاتکلیف است.
داود سوری درخواست کرد: برای آسفالت روستای طائمه 45 تن قیر و اعتباری حدود 700 میلیون ریال نیاز دارد که اعتبار این میزان قیر در صورت امکان در کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب شود.
روستای «کیکله» دارای بافت با ارزش و تاریخی و 40 خانوار و 123 نفر جمعیت، دومین روستایی بود که امامزاده اش، بافت سنگی و تاریخی اش، مدرسه اش با 6 دانش آموز در چند پایه و پذیرایی گرم و صمیمی اهالی اش، این روستا را بیشتر خواستنی تر کرد و مدیران را برای حل مشکلات مصمم تر کرد.
احیای بافت سنتی روستا، روشنایی معابر، احیا و لایروبی قنات، جلوگیری از ورود عشایر، تکمیل طرح هادی و بهسازی، اشتغال روستا، تقویت آنتن دهی تلفن همراه و استفاده از اینترنت و آب شرب روستا از جمله مشکلاتی بود که از سوی دهیار روستا و اهالی مطرح شد.
فرماندار ویژه ملایر نیز با بیان اینکه روستای «کیکله» ظرفیت های بسیار خوبی برای گردشگری دارد، بر لزوم رفع مسایل و مشکلات این روستا تاکید کرد و افزود: برای احیای قنات و آب شرب روستا پیگیری های لازم صورت گیرد و میراث فرهنگی نیز بررسی های لازم را برای احیای بافت تاریخی روستا انجام دهد.
«سیبدر» روستای بعدی برای برپایی میز خدمت بود، روستایی با بافتی بسیار زیبا و نشسته در دامنه کوههایی زیبا که به دلیل کم آبی و نبود امکانات خالی از سکنه شده است، صحنه ای بسیار تلخ که دیدن آن برای هر کسی زجرآور است، در حالیکه تنها چند تن از اهالی آن هم به تعداد انگشتان دست، به صورت فصلی برای انجام کارهای کشاورزی به این روستا تردد می کنند.
باور اینکه روستایی از نبود گاز، برق، تلفن، آب شرب، راه آسفالت روستایی و سایر امکانات در شرایط کنونی رنج می برد، بسیار سخت است، به گفته چند تن از اهالی که به صورت موقت در روستا ساکن اند، بیش از 30 سال است که این روستا خالی از سکنه است و چنانچه امکانات مهیا شود، حدود یکهزار خانوار دوباره به این روستا برمی گردند.
فرماندار ویژه ملایر نیز خواستار همکاری و حمایت ویژه نمایندگان ملایر برای حل مشکلات این روستا شد و دستور داد در اسرع وقت بررسی و حل مشکلات روستای «سیبدر» در اولویت مدیران مربوطه قرار گیرد.
در ادامه سفر یک روزه مدیران دستگاه های اجرایی، روسای دفاتر نمایندگان ملایر و اصحاب رسانه از روستاهای بخش زند، نوبت میز خدمت به روستاهای «مهدویه»، «ارگس سفلی» و «ارگس علیا» رسید، روستاهایی که بهره بیشتری از امکانات برده اند و آب کشاورزی عمده ترین مشکلی است که مهمترین دغدغه اهالی شده است.
روستای «مهدویه» با جمعیتی حدود 120 خانوار به عنوان مرکز دهستان کمازان سفلی با 24 روستای زیر پوشش این دهستان، مطالباتی همچون ایجاد دفتر برق، اصلاح شبکه و جابجایی تیرهای چراغ برق، ایجاد ایستگاه آتش نشانی، خانه عالم، کتابخانه، اختصاص زمین برای طرح توسعه روستا، تکمیل طرح هادی، سالن ورزشی و آب کشاورزی و لوله گذاری را خواستار شدند.
طرح بهسازی روستا، آب کشاورزی، تقویت شبکه برق و رفع مشکل نوسان برق و راه دسترسی روستا از جمله مهمترین مشکلات در روستاهای «ارگس سفلی و علیا» عنوان شد، در عین حال که آب شرب این 2 روستا چون به صورت خودگردان است، روستا را با مشکلاتی مواجه کرده است.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد: طبق اولویت مشکلات و مسایل مطرح شده در روستاهایی که مورد بازدید قرار گرفت، بررسی و حل شود.
فتحی با بیان اینکه تاکنون اقدامات بسیار خوبی برای اجرای طرح هادی و بهسازی روستاهای این شهرستان انجام شده بر لزوم شتاب بخشیدن به تکمیل این طرح ها تاکید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه روستای «مهدویه» در مرکزیت دهستان کمازان سفلی با 24 روستای زیر پوشش قرار دارد، برای توسعه محدوده این روستا اقدامات به گونه ای باشد که مسیر توسعه در داخل محدوده روستا باشد.
فرماندار ویژه ملایر با تقدیر از زحمات و تلاش های مدیران گفت: نمایندگان ملایر و مدیران دستگاه های اجرایی همواره برای حل مشکلات مردم پای کار هستند و این اقدامات باید در شان و جایگاه مردم ارایه شود.
فتحی تاکید کرد: ما وظیفه داریم امکانات را برای روستاییان تامین کنیم و دولت نیز با وجود محدودیت ها و تنگناهای مالی، برای اجرایی کردن طرح های عمرانی و آبادانی روستاها تلاش می کند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش دولت بر حل مشکلات مردم است ابراز امیدواری کرد: با این اقدامات بتوانیم عقب ماندگی های موجود در روستاها را مرتفع کنیم.
معاون استاندار همدان همچنین خواستار جابجایی تیرهای چراغ برق در معابر روستاها شد و گفت: هر چه سریعتر جلسه ای با مدیران دستگاه های مرتبط برای حل مشکلات آب کشاورزی روستاها تشکیل شود.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر نیز با بیان اینکه طرح هادی روستای «مهدویه» در حال اجرا است گفت: از مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت روستاهای ملایر، 750 میلیون ریال به این روستا اختصاص یافت که در مرحله معرفی به پیمانکار است.
داود سوری ادامه داد: برای توسعه محدوده روستا نیز زمینی در جوار پاسگاه مهدویه تعیین شده است که منتظر طرح تفکیکی و انتقال سند هستیم تا برای ساخت مسکن به اهالی واگذار شود.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی ملایر نیز به ایجاد مجتمع آبرسانی حاشیه سد کلان ملایر اشاره و بیان کرد: این مجتمع آبرسانی 32 روستای بخش زند را زیر پوشش قرار می دهد.
محمدرضا ترکاشوند افزود: در حال حاضر مطالعات و طراحی این مجتمع انجام شده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است که در صورت بهره برداری مشکل آب شرب بسیاری از روستاهای این بخش حل می شود.
بخشدار زند نیز گفت: این بخش دارای 10 هزارو 19 تن جمعیت با سه هزارو 880 خانوار است و 46 روستای دارای سکنه دارد.
حمید امیدی بیان کرد: 10 روستای این بخش دارای بیشترین جمعیت است و تاکنون چهار روستای «موسیرآباد» ، «جم»، «سدریه» و «سیبدر» در این بخش خالی از سکنه شده اند.
وی ادامه داد: مرحله نخست طرح هادی 6 روستای مصلحان، کمازان، میشن، گرجایی، مهدویه و گلپرآباد انجام شده و روستاهایی همچون تله جرد، احمدیه و حمزه لو علیا اقدامات جدول گذاری آنها به اتمام رسیده است.
امیدی با بیان اینکه اقدامات لازم برای استفاده از قیر یارانه ای نیز در دست انجام است بیان کرد: 45 روستای این بخش دارای گاز و سه روستا فاقد جاده آسفالته است.
7528
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.