قرار گرفتن همدان در ردیف شهر پاک از معتاد متجاهر در کنار رتبه 21 این استان از نظر شیوع اعتیاد آمارهای مثبت و ارزندهای بود که مردم را به تلاش مسئولان برای زدودن اعتیاد از جامعه امیدوار کرد.
اما در کنار این خبرهای های مبارک، شنیدن مراجعه چند ده باره فرد معتاد برای درمان به کمپ های ترک اعتیاد نشان از خلاء در درمان ترک اعتیاد است.
به طور حتم بهبود یافتگان دیگر تمایلی به بازگشت به وضعیت گذشته ندارند اما نبود چرخه حمایتی قوی و روگردانی جامعه از آنها زمینه ای برای بازگشت دوباره این افراد به گرداب اعتیاد می شود.
یکی از مهمترین و اولویت دار ترین دغدغه معتادان بهبود یافته و خانواده هایشان داشتن شغل است، چرا که بسیاری از کارشناسان مهمترین علت بازگشت به دامن اعتیاد را نبود فرصت شغلی می دانند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان در این باره می گوید: برخی از مراجعه کنندگان به ترک اعتیاد برای چندمین نوبت در این مراکر پذیرش می شوند که این وضعیت ضرورت تصویب آیین نامه هایی برای حمایت از بهبود یافتگان را بیشتر نمایان می کند.
سید رسول حسینی معتقد است: برای حل این معضل ابتدا باید حرفه آموزی به معتادان بهبود یافته جدی دنبال شود همچنین پس از دریافت کارت مهارت توسط آنان، تسهیلاتی در اختیار بهبود یافتگان قرار گیرد.
وی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آموزش رایگان بهبود یافتگان در مراکز فنی و حرفه ای این استان و مهارت آموزی توسط آنان دنبال می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان اضافه کرد: تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد دغدغه 91 درصد از آحاد مردم کشور اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است.
حسینی افزود: عمده ترین علل گرایش به اعتیاد طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر بیکاری است.
وی اضافه کرد: مشکل عمده نهادهای درمانی نظیر بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی نیز بازگشت دوباره افراد بهبودیافته به سمت مصرف اعتیاد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان ادامه داد: طبق تصمیم و تفاهم نامه ها و موافقت نامه های منعقد شده بین ستاد مبارزه با موادمخدر با بسیاری از بانک های عامل مقرر شد برای بهبود یافتگان، خانواده هایشان و کارفرمایان اشتغال ایجاد شود.
حسینی افزود: طبق قراردادهای منعقد شده 100 تا 150 میلیون ریال تسهیلات کم بهره به هر یک از بهبود یافتگانی که دارای مدرک فنی و حرفه ای هستند پرداخت می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه برخی از بهبود یافتگان توان و امکانات حضور در مرکز فنی و حرفه ای را ندارند می توان تیم آموزش را به شهرستان ها اعزام کرد تا زمینه یادگیری، دریافت مدرک و در ادامه دریافت تسهیلات بانکی برای بهبود یافتگان فراهم شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر همدان اضافه کرد: هدف این ستاد ایجاد اشتغال در قالب خوداشتغالی، مشاغل خانگی و کارفرمایی است.
حسینی افزود: در این راستا اداره کل زندان با مراکز کارآفرینی اقدام به انعقاد تفاهم نامه کرده و موفق به ایجاد یک هزار و 200 فرصت شغلی برای زندانیان شده است.
وی بیان کرد: همچنین اداره کل بهزیستی با پرداخت 36 میلیارد ریال برای 242 تن، اداره کل تبلیغات اسلامی برای372 تن، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای 28 تن و بسیج سازندگی سپاه برای 157 جویای کار اشتغال ایجاد کرده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر همدان افزود: در مجموع برای افراد بهبود یافته 2 هزار و 69 فرصت شغلی در قالب خود اشتغالی، کارفرمایی و مشاغل خانگی ایجاد شده است.
حسینی تاکید کرد: میزان پرداخت تسهیلات، نحوه هزینه کرد تسهیلات، اشتغال ایجاد شده و استمرار کار به صورت مستمر رصد و راستی آزمایی می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه وظیفه این ستاد نظارت بر عملکرد اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر است اما برای دبیرخانه شورای هماهنگی برای 85 تن اشتغال ایجاد کرد.
مدیرکل زندان های همدان نیز گفت: سه هزار و 304 زندانی این استان در 136 کلاس حرفه آموزی در 57 رشته از جمله صنایع دستی و هنر، صنعت، کشاورزی و گیاهان دارویی، صنعت ساختمان و عمران ، خدمات عمومی شرکت کردند که 95 درصد آنها موفق به دریافت مدرک شدند.
حسن محمد یاری افزود: سهمیه سازمان برای اشتغال و حرفه آموزی محکومان به موادمخدر یک هزار و 285 شغل مولد است اما با احتساب مشاغل غیرمولد برای یک هزار و 700 زندانی در این استان اشتغال ایجاد شده است.
وی بیان کرد: زندانیان در حرفه هایی نظیر خیاطی، سفالگری، سبد بافی، نجاری، قالی بافی، چوب و معرق کاری در داخل زندان مشغول به کار هستند.
مدیرکل زندان های همدان بیان کرد: طبق قانون 75 درصد دستمزد پیش بینی شده در قانون کار به زندانیان اختصاص می یابد که تاکنون 20 میلیارد ریال دستمزد به زندانیان همدان پرداخت شده است.
محمدیاری ادامه داد: بیش از 70 درصد شاغلان در زندان های این استان بهبود یافتگان از دامن اعتیاد به موادمخدر هستند.
وی گفت: یک هزار و 200 زندانی از طریق انجمن ان.ای بهبود یافتند و به همین میزان زندانی معتاد در چرخه درمان با متادون تراپی هستند.
مدیرکل بهزیستی همدان نیز گفت: با زمینه سازی برای ایجاد اشتغال بهبود یافتگان از اعتیاد و فعال شدن کمیته پیشگیری و فرهنگی 242 معتاد بهبود یافته مشغول به کار شدند.
حمیدرضا الوند افزود: هشت ماهه سالجاری در راستای کنترل و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد 160 نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌ها برگزار شد.
وی همچنین از دایر شدن 55 کارگاه آموزشی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر با محوریت مخدر صنعتی گل و برگزاری جشنواره نوجوان سالم خبر داد.
مدیرکل بهزیستی همدان اضافه کرد: با توجه به نقش مهارت های زندگی در کاهش معضلات اجتماعی دوره آموزشی با این مضمون توسط بهزیستی برگزار شد.
الوندی برگزاری 52 دوره کلاس مهارت ورزش صبحگاهی، آموزش دانش‌آموزان در قالب مدارس عاری از خطر، آموزش مهارت زندگی به مددجویان و خانواده های آنها، تولید و پخش برنامه تلویزیونی و تهیه و پخش پمفلت های آموزشی را از دیگر فعالیتهای صورت گرفته برشمرد.
وی نداشتن دانش و آگاهی در کنار بیکاری را از جمله عوامل مهم گرایش افراد به اعتیاد دانست.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.