به گزارش ایرنا معدن سرب و آهن سرمک در کوه آهنگران به صورت یک هجده ضلعی با مساحت تقریبی 29 کیلومترمربع واقع شده است همچنین معدن و حوضچه­های ترسیب مربوطه، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده لشگردر که یکی از زیستگاه­های عمده حیات وحش استان همدان است، قرار دارد.
اکتشاف و بهره­ برداری این معدن از سال 1335 به صورت سنتی آغاز شد و در طول مدت استخراج، عملیات اکتشافی ادامه داشته و استخراج معدن به شیوه زیرزمینی و کانه ­آرایی و به روش سنگ­ جوری بود.
در سال 1353 با احداث کارخانه «تغلیظ» دور جدید فعالیت معدنی در محدوده کوه آهنگران شروع شد و از سال 1365 با شروع عملیات اکتشاف در محدوده­ای به وسعت 160 هکتار با حفر تونل و ریل گذاری این طرح مجدد تداوم یافت.
طبق قانون ارایه مجوز اکتشاف در مناطق حفاظت شده ممنوع است چراکه مناطق حفاظت شده باید حتی در صورت وجود معادن غنی در محدوده آن، بدون تخریب و دست نخورده برای نسل های آینده باقی بماند.
اما مجوز اکتشاف برخی از معادن پیش از قرار گرفتن آن محدوده در فهرست مناطق حفاظت شده ارایه شده، و این موضوع از طرفی موجب محدودیت فعالیت و طرح توسعه ای معادن و از سوی دیگر خسارت های ناشی از آن به محیط زیست شده بود.
با توجه به اینکه طبق قوانین زیست محیطی امکان افزایش و توسعه معدن سرمک و صنایع جنبی آن وجود نداشت برای رفع این مشکل و فراهم کردن شرایط استقرار واحدهای جدید، چندی پیش مسئولان و دست اندرکاران نشستی را در استانداری همدان برگزار کردند.
در این نشست مقرر شد حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در خانه ملت برای تعیین تکلیف معدن سرمک زمینه برگزاری نشستی را با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فراهم آورد.
روز گذشته نشستی با حضور کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حجت الاسلام آزادیخواه، مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان و مسئول شرکت سرمک با هدف انتزاع کامل محدوده شرکت سرمک از منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر در تهران برگزار شد.
آنگونه که مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان درباره نتایج این نشست به ایرنا گفت ، نتایج مثبتی از این دیدار برای اهالی این استان رقم خورد.
عادل عربی اضافه کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با آغاز مراحل قانونی طرح تفکیک و جدا شدن محدوده معدنی شرکت سرمک از لشگردرملایر موافقت کرد.
وی افزود: به منظور انجام کار کارشناسی در این باره قرار است هفته جاری یک نشست تخصصی با حضور نمایندگان وزارت صنعت و معدن در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اعلام کرد: طبق رایزنی های صورت گرفته محدوده معدن سرمک آزاد شده و در اختیار مسئولان این مجموعه برای انجام طرح توسعه ای و استقرار صنایع جدید قرار می گیرد.
عربی ادامه داد: طبق توافق های صورت گرفته از 29 کیلومتر مربع محدوده معدن سرمک، 15 کیلومتر مربع تفکیک و به طور کامل در اختیار آنها قرار می گیرد و مابقی متعلق به محیط زیست است.
وی گفت: هر چند بخشی از مساحت منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر با اجرای این طرح کاهش می یابد اما در مقابل سازمان صنعت معدن تجارت استان همدان نیز مکلف به ارایه موافقت با ارتقا سطح مدیریتی برخی مناطق شکار ممنوع به مناطق چهارگانه شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان توضیح داد: ارتقای مناطق شکار ممنوع به مناطق چهارگانه در گام نخست نیازمند دریافت موافقت از سازمان صمت و منابع طبیعی است.
عربی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن 14 کیلومتر مربع از محدوده معدن سرمک در اختیار محیط زیست دیگر سازمان صمت نمی تواند د باره این محدوده درخواستی داشته باشد.
شرکت معادن سرمک در سال 1351 با هدف اولیه استخراج و فرآوری سرب و آهن در معدن آهنگران واقع در شهرستان ملایر تاسیس شد.
استخراج سنگ سرب، نقره و سنگ آهن هم اکنون از این معدن بر اساس فناوری روز دنیا و به وسیله متخصصان ایرانی انجام می شود.
همچنین با تاسیس کارخانه فرآوری مواد معدنی فلوتاسیون در محل معدن آهنگران، انجام عملیات فرآوری و تولید کنسانتره سرب، بر روی مواد اولیه سرب استخراج شده از معدن فوق و همچنین خاک سرب و روی معدن تکیه اراک انجام می شود.
شرکت معادن سرمک با ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن ژیلسونیت اولین تولید کننده و فرآوری کننده این ماده در ایران است و ظرفیت تولید این شرکت در زمینه سنگ آهن پنج میلیون تن، کنسانتره سرب 10 هزار تن و کنسانتره روی 20 هزار تن در سال است.
هم اینک 300 تن در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.