به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه ثبت جهانی انگور ملایر را نشانه ای از پیوند عمیق مردم منطقه با اصول بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک در گذر تاریخ می داند.
براساس این گزارش، پیرو توافق های «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی و «گرادسیانر واسیلوا» مدیرکل فائو درباره گسترش شناسایی جهانی پیشینه تاریخی و تنوع زیستی کشاورزی در کشورمان و همچنین تکمیل پرونده های مربوطه، نظام تولید انگور در ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان به ثبت رسید.
بنابر اعلام فائو، این دستاورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه های ارایه شده در اجلاس گروه مشاوران علمی دبیرخانه میراث های مهم کشاورزی جهانی(GIAHS) از تاریخ هفتم الی دهم آذرماه سال جاری در سازمان فائو در شهر رم ایتالیا حاصل شد و این ثبت با پایلوت دره جوزان شهرستان ملایر صورت گرفت.
لازم به ذکر است ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی(GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال 2002 آغاز شده است.
هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.
بر این اساس، هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد باید واجد شرایط پنج معیار شامل نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام های ارزشی و سازمان های اجتماعی، چشم اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی باشد و همچنین کشور درخواست کننده باید یک برنامه عمل جامع برای حفاظت، صیانت و توسعه آن به فائو ارایه دهد.
از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط 52 درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو شده بودند، که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان در سال 1393 به عنوان اولین میراث جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارد.
طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از تاریخ و تمدن ریشه ای در بخش کشاورزی و تنوع زیستی منحصر به فرد، ظرفیت های مهمی از نظر میراث جهانی کشاورزی دارد که در تفاهم های وزیر جهاد‌ کشاورزی با مدیرکل فائو به این ابعاد توجه شده است.
در همین رابطه پس از ثبت کشاورزی مبتنی بر قنات در سال 1393 و نیز انگور ملایر در روز گذشته، چند پرونده دیگر نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی تکمیل و به ‌دبیرخانه میراث جهانی کشاورزی ارسال شده است.
به گزارش ایرنا، ملایر دارای بیش از 10 هزار هکتار انگور است که سالانه قادر به تولید بیش از 240 هزار تن انگور است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.