به گزارش ایرنا باب الله فتحی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از چند طرح عمرانی و کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان ملایر بیان کرد: 24 و 25 مهرماه امسال نمایندگان فائو برای بررسی پرونده ثبت جهانی انگور وارد این شهرستان شدند و هم اکنون به مراحل نهایی کار رسیده ایم.
وی اجرای طرح فراز را یکی از ضرورت ها برشمرد و ادامه داد: ملایر بیش از 10 هزار هکتار باغ انگور دارد که اقدامات جدی برای داربستی کردن آنها در دستور کار است.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به سهم عمده تولید و اشتغال این شهرستان در حوزه انگور و کشمش اظهار داشت: اجرای طرح فراز یا داربستی کردن تاکستان های انگور این شهرستان نیازمند نگاه جدی وزارت جهاد کشاورزی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز است.
فتحی گفت: علاوه بر این باغداران ما در اجرای سیستم آبیاری نوین، تهیه سبد و گونی های مخصوص حمل انگور و کشمش از مزرعه تا کارخانه مشکلات زیادی دارند که نیازمند کمک ویژه وزارت جهاد کشاورزی است.
وی اظهار داشت: در همین راستا نامه ای به امضای فرماندار ویژه و نمایندگان مردم ملایر در مجلس تهیه و تحویل وزیر جهاد کشاورزی شد تا با توجه به جایگاه شاخص ملایر در تولید محصولات کشاورزی با نظر مساعد این وزارتخانه همراه باشد.
فتحی ادامه داد: سالانه به همت باغداران ملایری بیش از250 هزار تن انگور مرغوب در این شهرستان برداشت می شود که بیش از 40 هزار تن آن به کشمش تبدیل و صادر می شود.
وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی بخش عظیمی از اشتغال و اقتصاد این شهرستان را به خود اختصاص داده است گفت: از جمعیت حدود 300 هزار نفری ملایر، 100 هزار تن به طور مستقیم از طریق کشاورزی و باغداری مشغول فعالیت هستند و درآمد کسب می کنند.
معاون استاندار همدان همچنین به برداشت سنتی انگور در ملایر اشاره و از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد: برای اعطای تسهیلات طرح فراز، توسعه بخش کشاورزی، لایروبی قنوات و استفاده از سیستم های به روز آبیاری کمک های ویژه ای را به این شهرستان داشته باشد.

**اجرای 37 هزار هکتار آبیاری نوین در دولت تدبیر و امید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: تاکنون 147 هزار هکتار آبیاری نوین در این استان اجرا شده است که از این میزان 37 هزار هکتار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
منصور رضوانی جلال ادامه داد: 2 هزارو 200 هکتار نیز امسال اجرا شد که امروز پنجشنبه همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی مورد بهره براری قرار گرفت.
وی بیان کرد: افزون بر این مطالعات 10 هزار هکتار آبیاری نوین نیز انجام شده و در دست اقدام است و سه هزار هکتار هم برای باغ های شهرستان ملایر در برنامه داریم.
رضوانی جلال افزود: از 75 هزار هکتار باغ در استان همدان، 740 هزار تن محصول تولید می شود که از این میزان 404 هزار تن مختص انگور است که بیش از نیمی از آن یعنی 250 هزار تن از انگور استان در شهرستان ملایر تولید می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان به تولید بیش از 40 هزار تن کشمش در ملایر اشاره و بیان کرد: ملایر یکی از قطب های مهم تولید کشمش در کشور است که 20 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.
منصور رضوانی جلال در عین حال ارز آوری 60 میلیون دلاری کشمش ملایر را نشان از کیفیت بالای کشمش و انگور ملایر دانست و گفت: به همین منظور از سال 95 اقدامات لازم برای ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان فائو آغاز شد.
وی ادامه داد: 24 و 25 مهرماه امسال نیز نمایندگان فائو برای بررسی پرونده ثبت جهانی انگور ملایر به این شهرستان سفر کردند و 20 آبان ماه نیز پروپوزال نهایی آن انجام شد و بزودی شاهد ابلاغ ثبت جهانی این محصول هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ثبت جهانی انگور را نشان از شایستگی ملایر در تولید و فرآوری این محصول دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم بهسازی باغ های انگور، آبیاری نوین، طرح فراز، ترویج و آموزش، افزایش کمیت و کیفیت این محصول را ارتقا بخشیم.
به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه یکم آذرماه به منظور بازدید و افتتاح چند طرح عمرانی و کشاورزی به شهرستان ملایر سفر کرد و در این سفر یک روزه چهار واحد صنعتی کشمش پاک کنی با اعتبار 65 میلیارد و 150 میلیون ریال به طور همزمان در شهرک صنعتی سهند و شوشاب ملایر بهره برداری شد.
همچنین طرح آبیاری نوین به مساحت 51 هکتار و اعتبار یک میلیارد و 390 میلیون ریال در روستای آورزمان از توابع بخش سامن افتتاح شد.
«سید سعید شاهرخی» استاندار همدان نیز در این آئین حضور داشت.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.